DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes
Gamer.nl
Reviews

DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes

De DualShock 4 Back Button Attachment voegt twee knoppen toe aan de achterkant van de PlayStation 4-controller. Dit klinkt aan de ene kant als een wel heel specifieke behoefte, maar misschien is dit wel precies wat er miste aan je PlayStation 4-gameervaring…

Extra knoppen op de achterkant van je controller is niets nieuws: de prachtige Elite-controllers van Xbox hebben het al sinds hun eerste uitvoering en er zijn legio andere merken die ermee aan de haal zijn gegaan. Scuf Gaming bijvoorbeeld heeft er praktisch haar paradepaardje van gemaakt, de Elite-controller van Mojo kent middelvingerknoppen, Thrustmaster experimenteerde her en der wat met back buttons en dan zijn er nog de hulpstukken, zoals de Strike Pack FPS Dominator van Collectiveminds. Maar nu Sony er eentje op de markt heeft gebracht moeten we natuurlijk wel even opletten, want het Japanse bedrijf heeft door het succes van de PS4 het imago dat ze precies weten wat gamers willen.

©GMRimport

Erop klikken en klikken maar

De DualShock 4 Back Button Attachment is een vrij eenvoudig hulpstukje dat je misschien niet metéén succesvol op je controller klikt (je bent niet de eerste die aanvankelijk probeert hem in de micro-USB uitgang te stoppen), maar desalniettemin met een minimum aan ruimtelijk inzicht te bevestigen is. Je hebt twee ‘klikkers’ onder je middelvingers als je de met Back Button Attachment uitgeruste DualShock 4 beetpakt, waar je bijna alle functionaliteiten onder kunt programmeren die de PS4-controller rijk is.

Dit programmeren doe je met een indrukwekkend ogende display op de accessoire zelf waar een enkele knop onder schuilgaat, plus de back buttons zelf, en biedt de mogelijkheid drie verschillende profielen in te stellen. Je scrollt door de verschillende knoppen met de klikkers, drukt nogmaals op de displayknop voor bevestiging en binnen seconden heb je de attachment ingesteld Eenvoudig in gebruik dus, maar het nut ervan is een ander verhaal.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben

-

Bedenkelijk in z’n nut

Ik noem de knoppen van de DualShock 4 Back Button Attachment niet voor niets ‘klikkers’, want ze voelen niet aan als de normale actieknoppen en hebben evenmin de variabele weerstand van de R2- en L2-triggers. Het is dan ook niet aan te raden ze te gebruiken als gasknop in een racegame of als trekker van je vuurwapen in een schietspel. Ze doen echter prima dienst als vervanger voor bijvoorbeeld de L3 in Call of Duty, want er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die moeite hebben met het indrukken van een analoge stick om te kunnen rennen.

Het leek mij ook handig om de DualShock 4 Back Button Attachment te gebruiken in Assassin’s Creed: Odyssey. Ik wilde de Option- en Touchpad-knoppen op de nieuwe knoppen programmeren, zodat ik een snellere manier had om de map en quests te bekijken. Het vervangen van Option was geen probleem, en het is best fijn om geen onhandige beweging met m’n duim meer te hoeven maken om die in te drukken, maar in plaats daarvan simpelweg een tikje met m’n middelvinger te geven. De Touchpad-knop daarentegen kan niet worden ingesteld op de DualShock 4 Back Button Attachment. Dat is op zich logisch, want het vlak dat oorspronkelijk bedoeld was om functies toe te bedelen aan ‘swipe’-bewegingen met de duim, is natuurlijk meer dan alleen een knop. Toch is het een beperking van een hulpstuk dat al vrij bedenkelijk is in z’n nut.

©GMRimport

Wennen aan de toekomst

De DualShock 4 Back Button Attachment is vast een oplossing voor een probleem, maar ik vraag me af hoeveel mensen met iets dergelijks worstelen. Natuurlijk, er zijn e-sporters die dit vast fijn vinden, maar hebben die niet allang een andere controller gekocht met back buttons? En mocht je je echt zo ergeren aan de L3-sprint in Call of Duty, heb je vast ook allang naar alternatieven gekeken.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben. Maar je moet wel 30 euro neertellen voor de Back Button Attachment, waardoor de totale kosten van een PS4-controller al rond de 90 euro komt te liggen. Voor dat geld heb je bijvoorbeeld ook een Nacon Revolution Pro Controller 2, die zelfs vier back buttons heeft. Eigenlijk is de DualShock 4 Back Button Attachment een tijdelijke oplossing voor een gebrek dat de DualShock 5 hoogstwaarschijnlijk niet meer heeft. Wanneer je hier 30 euro voor neerlegt ben je in feite alvast aan de toekomst aan het wennen, iets dat in de algemene zin geen slecht idee is, maar wat dit geval betreft misschien wat te voorbarig.

Conclusie

©GMRimport

Pluspunten:

  • Voegt twee prima klikkers toe aan de DualShock 4

  • Makkelijk op de controller te bevestigen

  • Makkelijk te programmeren

Min:

  • Bedenkelijk in z’n nut

  • Niet alle knoppen zijn programmeerbaar

  • Genoeg interessantere alternatieven

  • Lang niet zo fijn in gebruik als de pedaaltjes van bijvoorbeeld een Xbox Elite controller

  • Mogelijk een tijdelijke oplossing totdat de DualShock 5 er is

Door Wouter Brugge

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen

Met nieuwe missies, filmpjes, een Hardcore-modus en meer

Moon Studios heeft 'The Breach' uitgebracht, een nieuwe content-update voor de early access-versie van No Rest for the Wicked.

Volgens Moon Studios brengt The Breach de early access-versie van No Rest for the Wicked dichterbij het eindresultaat waar de studio naar toe werkt. De update bevat nieuwe gebieden, wapens, vijanden en verhalen. Zo zullen nieuwe missies en filmpjes het verhaal van de game uitbreiden. Daarbij zijn er twee nieuwe met de hand gemaakte gebieden te verkennen: Lowland Meadows en Marin Woods. Ook zijn er twee nieuwe dorpen met NPC's te vinden, namelijk Hunter's Vale en Marin Village.

Verder wordt een endgame-mechanisme toegevoegd genaamd de Plague System, wordt het voedselsysteem in verband met de honger die personages kunnen ervaren op de schop genomen en wordt er meer diepgang aan gevechten toegevoegd. Er zijn ook meer dan honderdvijftig wapenopties, nieuwe uitrusting, vijanden en bazen te vinden. Tot slot is er een Hardcore-modus toegevoegd met permadeath. De patch notes zijn hier te vinden.

No Rest for the Wicked kwam vorig jaar via Steam Early Access uit. Deze release werd uitgebracht door Private Division, een label van Take-Two. Afgelopen november werd dit label echter verkocht door Take-Two, samen met bijna alle bestaande en aankomende games - met uitzondering van No Rest for the Wicked. Moon Studios heeft inmiddels laten weten de game zelf uit te geven.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen, die ook van Moon Studios komen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars-seizoen in Fortnite gaat vandaag van start
Gamer.nl
Nieuws

Star Wars-seizoen in Fortnite gaat vandaag van start

Rondvliegen met Imperial TIE-fighters en X-wings

Het Galactic Battle-seizoen - oftewel een seizoen dat geheel om Star Wars draait - gaat in de loop van vandaag van start in Fortnite.

In een blogpost heeft Epic Games de inhoud van het nieuwe seizoen uit de doeken gedaan. Zoals eerder al bekend was worden er diverse locaties op de map vervangen voor aan Star Wars gerelateerde locaties, zoals het besneeuwde First Order Base, Vader Samurai's Solitude en Outpost Enclave.

Daarbij kunnen spelers ook met lightsabers en geweren uit de Star Wars-franchise vechten. Er kunnen zelfs diverse voertuigen uit Star Wars gebruikt worden, zoals een Imperial TIE-fighter en een X-wing. De personages Leia, Luke en Han Solo arriveren daarnaast op 8 mei in de game.

Samenwerkingen met Star Wars zaten al vaker in Fortnite, maar het is voor het eerst dat een geheel seizoen in Fortnite rondom de franchise draait. Zoals gezegd begint het nieuwe seizoen in de loop van vandaag.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!