Een brief aan Geoff Keighley
Gamer.nl
Reviews

Een brief aan Geoff Keighley

In de nacht van donderdag op vrijdag wordt het jaarlijkse The Game Awards weer uitgezonden. Michel zit die nacht traditiegetrouw klaar om al het nieuws uit te tikken, maar hij geniet natuurlijk ook van de show. Eigenlijk geniet hij de laatste tijd van zo’n beetje van alles wat presentator en organisator Geoff Keighley doet. Maar niet iedereen is zo positief gestemd over de journalist. Daarom besloot Michel een brief te schrijven naar Geoff.

Beste Geoff,

Je kent mij waarschijnlijk niet. Je hebt eerder dit jaar eens een post op gameforum ResetEra van mij geciteerd en ik heb je meermaals op internationale gamebeurzen zien rondlopen, maar daar houdt onze interactie wel op. Het lijkt mij erg stug dat je weet dat ik een gameredacteur ben. Waarom zou je ook? Ik schrijf – professioneel gezien – niet in het Engels en het zou mij echt verbazen als je een goed woordje Nederlands sprak.

Niet dat het verder uitmaakt, want ik heb ook geen behoefte om beste vrienden met je te worden. Ik schrijf deze brief alleen maar omdat ik even duidelijk wil maken dat ik je noeste arbeid waardeer. Zie het als iemand die een hart onder je riem steekt – al zul je vrij weinig van die uitdrukking begrijpen mocht een van je stagiairs deze tekst door Google Translate halen. En hoewel alles dat op internet staat vrij snel sarcastisch overkomt, is daar in dit geval geen sprake van. Ik ben bloedserieus. Ik vind dat je goede zaken doet binnen de game-industrie. Niet dat je mijn goedkeurig ook maar enigszins nodig hebt, maar toch.

©GMRimport

Ik heb in mijn jeugd getracht van de groten te leren. Aangezien ik altijd al gamejournalist wilde worden, las ik op vroege leeftijd de meest uiteenlopende tijdschriften en later ook websites door. Grondleggers als Ben de Dood, Skate the Great en daarna Niels ’t Hooft, Jurjen Tiersma en Jan Meijroos maakten indruk. Ook de internationale industrie hield ik in de gaten – Nederland is en blijft te klein. Op IGN bliezen teksten van Matt Casamassina mij bijvoorbeeld weg.

En dan was er GameTrailers TV, waar niemand minder dan jij, Geoff, een boel toffe shows presenteerde. Ik zag je vooral vaak tijdens E3, waar je voor G4 een aantal dagen live ontwikkelaars over hun nieuwste games interviewde. Dat concept zette je erna door via YouTube en het E3 Coliseum. Elk jaar, wanneer ik als een bezetene tijdens de persconferenties nieuws tik voor Gamer.nl en diens zustersites, houd jij mij tussendoor geprikkeld met interessante interviews met écht grote namen binnen de industrie. De Reggie Fils-Aimees, Phil Spencers en Peter Moores van deze industrie. Je schroomt daarbij niet om lastige vragen te stellen.

Je krijgt nogal wat kritiek te verduren van de gemiddelde gamer. Je zou een sell-out zijn, de Dorito Pope, een Kojima-fanboy. Ik moet toegeven: je hebt vast deals met gamebedrijven gesloten om je diverse programma’s te vullen. En inderdaad, die Doritos en Mountain Dew op de achtergrond tijdens een inmiddels

Watch on YouTube

waren niet zo handig. Ook ik vond dat je de afgelopen jaren iets té enthousiast werd wanneer je over Hideo Kojima praatte, al heeft het je natuurlijk wel een grappige cameo in zijn meest recente game opgeleverd.

©GMRimport

Maar we zijn allemaal mensen, en mensen maken fouten. Ik vind het maar een kleine smet op de passie die je op elk moment over games uitstraalt. Haast kinderlijke passie zou ik het willen noemen, wat mij betreft onomstotelijk bewijs dat het recht uit je hart komt. Je bent elke E3 en elke The Game Awards-show weer onverminderd enthousiast over de line-up, de aankondigingen en de winnaars van de awards. Je probeerde dit bizarre jaar zonder een echte E3 met livestreams rondom losse aankondigingen op te vullen en er zo toch nog een feestje van te maken. Je

Watch on YouTube

wanneer het maar kan. En die sterke banden die je met werknemers in de game-industrie hebt? Het geeft je juist het lef om tijdens interviews waar nodig een sneer uit te delen en zo een onverwacht antwoord uit te lokken.

Komende week sta je weer een ongetwijfeld spectaculaire The Game Awards-show te presenteren. Je bent al maanden met de voorbereidingen bezig en tijdens die ene avond moet het maar allemaal net goed gaan. Ik heb geen idee of het coronavirus ervoor zorgt dat het dit jaar niet live uitgezonden wordt, maar normaliter wel, en het is knap dat de show over het algemeen zo gestroomlijnd verloopt.

©GMRimport

Petje af dus voor al het werk dat je verricht om de game-industrie elk jaar weer een stukje feestelijker en zichtbaarder te maken. Zeker dit jaar was dat een pittige klus. Er zijn vast weer een hoop cynici die vinden dat je donderdag te gemaakt presenteert of dat The Game Awards doorgestoken kaart zijn (dat zijn ze trouwens niet), maar ik ben daar niet een van. Ik geniet weer met volle teugen van nóg een evenement dat mijn favoriete hobby én mijn werk in de spotlight zet. Aan de jaarlijkse kijkcijfers te zien ben ik gelukkig bij lange na niet de enige.

Ik mag graag denken dat ik met zo’n twintig jaar aan ervaring achter de kiezen inmiddels in de schaduw mag staan van bovengenoemde Nederlandse gameredacteuren. De schaduw van jou, Geoff, zou een mooi nieuw doel zijn om de komende twintig jaar naartoe te werken. Daarbij heb ik al een kleine voorsprong: ik vind zowel Doritos als Mountain Dew allemachtig smerig.

Met vriendelijke groet,
Michel Musters

Laatste columns op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!