eFootball PES 2020 is een dribbelfestijn
PU.nl
Reviews

eFootball PES 2020 is een dribbelfestijn

Wacht… ik hoef niet meer handmatig alle zomertransfers bij te werken? Welke game is dit ook alweer? En waar komen die orchidee-paarstinten vandaan? Snapt Konami opeens dat vormgeving ertoe doet?

Mijn eerste Pro Evo was deeltje drie, uit 2003. Sommige jaren stak ik meer uren in Fifa en Football Manager, maar PES bleef mijn grote voetballiefde. Dat was niet altijd vanwege de kwaliteit. De overgang van PlayStation 2 naar 3 verliep bijvoorbeeld niet zonder slag of stoot, met een paar sfeerloze, karige en zwakke games tot gevolg. Met PES 2015 herpakte Konami zich. De FOX Engine wierp eindelijk z’n vruchten af, het veldspel was heerlijk en teams speelden zoals hun echte evenknieën.

De daaropvolgende delen waren goed, maar hadden elk zo hun problemen. Het afgelopen deel, PES 2019, kende bijvoorbeeld een besturing die niet altijd even responsief was – wat vooral online tot veel onbedoelde passjes leidde. Speel je eFootball PES 2020, dan valt vooral op dat de game over de hele linie kwalitatief hoogstaand is. Of het nu gaat om MyClub, de hernieuwde menustructuur of het fenomenale dribbelsysteem: dit is een voetbalgame van de bovenste plank.

©GMRimport

Hielen in het gras

Dit komt vooral door het oog voor detail. Er zijn dusdanig veel dribbel- en schietanimaties dat spelers uiterst nauwkeurig kunnen anticiperen op een afvallende bal of geblokte pass. Dit levert de leukste, gekste en spannendste situaties op. Probeer je een steekbal voor de achterlijn binnen te houden maar stuitert ‘ie weg van de cornervlag, dan zet je speler z’n hielen in het gras in een uiterste poging om bij te sturen. Dribbel je met Lionel Messi of David Neres voorbij een verdediger, dan zie je de teleurstelling in z’n gezicht – terwijl ‘ie met alle macht aan je shirtje trekt. En een laatste waarschuwing van een scheids betekent nu daadwerkelijk dat je bij de volgende overtreding een gele prent krijgt.

Dit soort finesse vind je ook terug in de Master League, nog steeds de voornaamste en uitgebreidste (carrière)modus in PES. De transferbedragen zijn nu eindelijk een stuk realistischer, het is nu werkelijk billenknijpen om bij het sluiten van de markt een nieuwe linksback aan te trekken en je hebt meer vrijheid dan ooit om je carrière naar wens vorm te geven. Wil je met het kleinst mogelijke budget in LaLiga aan de slag in een markt waarin iedereen continu de duurste spelers aantrekt, dan kan dat. En de Master League is dit keer ook enigszins acceptabel aangekleed, met een nieuwe menustructuur, aardige tussenfilmpjes en (minimale) interviews.

©GMRimport

Representatie doet ertoe

Bij vlagen is dit de leukste en meest dynamische voetbalgame tot nu toe. Maar dat betekent niet dat PES 2020 een tien met een gouden griffel verdient. Ten eerste is het simpelweg onacceptabel dat Konami geen vrouwenteams in de game heeft verwerkt (en daarmee wegkomt), maar wel groots inzet op licenties van de kleinste competities ter wereld. Ja, het is goed dat we kritisch zijn op de Westerse hegemonie van voetbal en de sport in andere geografische delen ondersteunen. Maar genderrepresentatie is eveneens cruciaal en schittert hier door afwezigheid.

Daarnaast zit er een vreemde, maar oh-zo frustrerende fout in PES 2020. Soms laten verdedigers een dieptepass zonder reden aan zich voorbijgaan en lijkt het onmogelijk om daar iets aan te doen, hoe vaak je ook probeert de goedbedoelende man in beweging te krijgen. Omdat spelers verder zo precies inspelen en anticiperen op de talloze variabelen, lijkt dit niet meer dan een vergissing of bug – en wordt dit met een patch verholpen. Zeker omdat de game meer dan ooit inzet op e-sports (vandaar de gruwelijke nieuwe naam) is dit een dooddoener: hoe kun je competitief zijn als je op willekeurige momenten actief wordt tegengewerkt door je eigen verdediging?

Een optie: veel vrije trappen uitlokken. In tegenstelling tot PES 2019 is het namelijk behoorlijk eenvoudig om de (heerlijk gewichtige) bal van een meter of dertig in de kruising te krullen. Iets meer uitdaging is hier op z’n plaats. Maar dat je bij de gameplay van PES 2020 eigenlijk enkel dit soort relatief kleine kanttekeningen kunt plaatsen, is tekenend voor de algehele kwaliteit van de game. Het is weliswaar nog even afwachten hoe Fifa 20 het gaat doen, maar Konami’s voetbalserie is sowieso een uitstekende keuze.

eFootball PES 2020 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Uitstekend
Conclusie

eFootball PES 2020 is het resultaat van jarenlang experimenteren, de mist ingaan en bijschaven. Zowel op als buiten het veld is dit een fenomenale voetbalgame zonder poespas. De voornaamste wensen voor PES 2021 zijn vrouwenvoetbal en een verdediging die ietsjes betrouwbaarder is.

Plus- en minpunten
  • Animaties, veldspel, dribbelen, modernere presentatie
  • Verdedigers maken soms onbegrijpelijke keuzes, geen vrouwenvoetbal

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!