Fifa 20 dribbelt zichzelf helemaal dol
PU.nl
Reviews

Fifa 20 dribbelt zichzelf helemaal dol

Eerder verscheen op Gamer.nl al de href="https://gamer.nl/artikelen/review-in-progress/fifa-20-doet-weinig-nieuws/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">review in progress van Fifa 20</a>. Daar las je ons oordeel over de offline modi. In dit artikel reviewen we de online modi nu deze reeds enkele dagen speelbaar zijn, aangevuld met enkele extra inzichten die we hebben opgedaan. De conclusie en het cijfer gelden daardoor zowel voor de offline als online modi.

Wie Fifa 20 enkel voor de online ervaring koopt, ziet al nieuwe dingen nog voordat er ook maar een wedstrijd gespeeld is. De hoofdmenu’s mogen dan verdacht veel lijken op die uit Fifa 19, daaronder liggen wel degelijk broodnodige verbeteringen. In vorige delen was het wijzigen van formaties en het aanpassen van je opstelling een taak die vaak onnodig lang duurde. Vooral het wisselen van spelers vanuit je opstelling met spelers uit je Club (je totaalverzameling aan spelerskaarten) was even onoverzichtelijk als tijdrovend.

Dankzij de nieuwe menustructuur is het maken van wijzigingen in je opstelling makkelijker dan ooit. Wanneer je nu een speler selecteert, krijg je een ring om deze speler heen te zien. Daarin zie je een selectie aan de meest belangrijke en veelgebruikte acties die op dit type speler toepasbaar zijn. Met twee drukken op de knop heeft een speler een fitheidsboost, een nieuwe contract of een speciale vaardigheidskaart gekregen. Ook het wisselen van spelers is een stuk gemakkelijker geworden dankzij de nieuwe zoekfunctie. Deze laat je in een simpel overzicht de beste en meest toepasselijke spelers zien die je aan je elftal toe kan voegen. Staat de juiste speler er niet bij? Je kunt ook meteen de virtuele transfermarkt op, waar je een nieuwe speler kan kopen en direct kan toevoegen aan je opstelling. Dat allemaal zonder het menu te verlaten.

©GMRimport

Een hoop extra XP

Zoals je misschien al begreep zijn deze veranderingen vooral welkom bij Fifa Ultimate Team, ofwel FUT. Deze modus, waarin je spelers kan verdienen, winnen of kopen middels ruilkaarten, is verreweg de meest populaire spelvorm binnen Fifa 20. Het is dan ook niet gek dat de weinige vernieuwingen die de online modi rijk zijn voornamelijk in Ultimate Team terug te vinden zijn. Deze jaargang kun je niet alleen meer clublogo’s, tenues en stadions van bestaande clubs gebruiken voor je eigen team, maar zijn er ook nieuwe customization opties. Zo zien we niet alleen gestileerde clublogo’s in de vorm van cobra’s of woestijnlandschappen, maar ook de toevoeging van nieuwe aankleding in de vorm van tifo’s. Deze spandoeken hangen achter de goals en komen in vele vormen en maten. Ze hebben geen invloed op de gameplay, maar het staat toch leuk om een brullende panterkop achter je doel te zien. Het lijkt zowaar soms of het publiek je écht aanmoedigt.

In FUT zelf zijn er weinig nieuwe elementen te bekennen. De Rivals-modus keert nagenoeg onveranderd terug, en ook de Squad Battles zijn grotendeels hetzelfde. De enige wijziging hierin is het feit dat de teams waar je tegen speelt in deze modus onbeperkt te verversen zijn en niet meer mondjesmaat vernieuwd worden. Je kunt dus zoveel wedstrijden spelen als je wil, maar ‘slechts’ de eerste veertig matches tellen voor je wekelijkse score.

Toch zijn er ook nieuwe zaken te bespeuren: de oude catalogus met beloningen heeft plaatsgemaakt voor een nieuw XP-systeem. Zo zijn er allerhande uitdagingen die binnen een dag, een week of een ‘seizoen’ voltooid kunnen worden. Hiervoor krijgt men nieuwe logo’s, tenues of tifo’s, maar ook pakketjes met spelerskaarten of andere beloningen. Een hele verbetering, want de extra uitdagingen zijn de moeite waard. Ook voor mensen die deze niet actief proberen te halen: het simpelweg spelen van wedstrijden levert al genoeg XP op om bepaalde bonussen te ontvangen.

©GMRimport

Dribbels zorgen voor droefenis

Die wedstrijden zijn natuurlijk waar het allemaal om draait. De afgelopen dagen hebben we in bijna vijftig wedstrijden, verspreid over verschillende modi, drie punten binnen proberen te slepen. De servers lijken prima stand te houden en met bedraad internet is er geen lag te bekennen. We merken eigenlijk direct dat een aantal zaken beduidend anders werken in dit deel. Zo dien je veel beter na te denken over of het pad tussen twee spelers vrij is voor je een pass geeft, want de AI stapt veel sneller uit om een bal te onderscheppen. Ook crosses worden veel vaker onderschept en kopballen zijn maar moeilijk op doel te krijgen. Dat is lastig, maar dit kunnen we makkelijk toeschrijven aan het feit dat we even moeten wennen aan de gameplay.

Waar we maar niet aan kunnen wennen is de pass-assistentie waarvan Fifa 20 je automatisch voorziet. Je hebt zelf een aardige controle over de richting en snelheid van je pass, maar de AI ondersteunt je hierbij (tenzij je dit expliciet hebt uitgezet) altijd. We hebben maar al te vaak het gevoel dat de AI hierin soms andere spelers denkt aan te moeten spelen dan de bedoeling is. Zelfs wanneer we visuele ondersteuning aanzetten, zien we dat er soms duidelijk op een specifieke speler gemikt wordt, waarna de bal toch een linie verder gespeeld wordt. Dat is frustrerend, want dit heeft vaak balverlies tot gevolg.

©GMRimport

De frustratie die we hierbij voelen valt echter in het niet bij de irritatie die het nieuwe dribbelsysteem bij ons oproept. Men kan nu dankzij het ‘strafe dribbling’, wat neerkomt op zijwaarts dribbelen, veel preciezer met de bal in de kleine ruimte spelen. Dat lijkt mede dankzij het lage tempo van deze editie een fijne toevoeging, maar in de praktijk blijkt deze techniek té effectief. Zeker met spelers die een hoge dribbelvaardigheid hebben zijn tegenstanders zo enorm wendbaar dat ze soms onmogelijk af te stoppen zijn. Spelers zijn zelfs zo wendbaar dat ze tijd hebben om een defensieve actie gemakkelijk te ontwijken, zelfs als deze al is ingezet door een verdediger. Het resultaat is dat tactische keuzes bij het opstellen van je elftal soms tenietgedaan worden door een voorhoede middelmatige spelers met dribbeltalent.

Ondanks alle kleine verbeteringen laat de onbalans in de gameplay ons dus meermaals met een naar gevoel achter, zelfs als we winnen. Bij vlagen speelt de game dankzij het lage tempo heerlijk weg, om vervolgens dankzij een vreemde pass of een belachelijke dribbelactie ons weer chagrijnig te krijgen. En geloof ons, er is dan geen clublogo of tifo mooi genoeg om ons weer vrolijk te krijgen.

Fifa 20 is nu verkrijgbaar pc, PlayStation 4, Xbox One en Switch. Deze recensie is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Goed
Conclusie

Fifa 20 mag gezien worden als Fifa 19: deel 2. Ondanks enkele wijzigingen blijven een aantal van de frustraties uit het vorige deel overeind staan. Zowel offline als online modi kennen kleine verbeteringen, maar uiteindelijk is de gameplay niet vernieuwend genoeg om je lang bezig te houden. De veelvoud aan vreemde passes en het ongebalanceerde dribbelsysteem zijn de grootste boosdoeners, maar er zijn genoeg andere redenen om slechts gematigd enthousiast te zijn over deze editie van ’s werelds meest populaire voetbalgame.

Plus- en minpunten
  • Verbeterde verdedigende AI, passeermogelijkheden beter in balans, meer aandacht voor menu’s
  • Weinig vernieuwing, Volta-modus is beperkt houdbaar, dribbelen is té effectief, passes zijn onbedoeld onnauwkeurig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!