Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten
PU.nl
Reviews

Godfall is niet de Destiny-concurrent waar we op hoopten

Godfall voldoet aan alle vooroordelen van een lanceringsgame. Visueel prachtig, maar met gameplay die vooral aan spellen van afgelopen generaties doet denken. Het is een titel die je in huis haalt om even te laten zien waar je nieuwe hardware toe in staat is en die je vervolgens plichtmatig blijft spelen.

Dat terwijl de belofte achter het spel best gaaf is. Godfall is een actie-rpg met een gevechtssysteem dat doet denken aan de nieuwste God of War, maar met het lootsysteem van Destiny. Naarmate je verder door het verhaal ploetert vind je nieuwe wapens die net iets anders spelen. De ontgrendelbare pantsers dienen als klassen die je speelstijl ietwat aanpassen. De één is bijvoorbeeld een tank, terwijl de ander kwetsbaar doch dodelijk is.

©GMRimport

Iedere klap in Godfall geeft een gevoel van impact. Grote wapens voelen log en zwaar aan en een enkele klap kan een flink deel van je levensbalk wegvagen. Gedachteloos op vijanden inhakken is daarom vaak geen optie: je moet goed nadenken over je aanpak, vooral bij baasgevechten. Het zorgt ervoor dat gevechten iets weghebben van lastigere actiegames zoals Monster Hunter, al wordt de tergend hoge moeilijkheidsgraad van een Souls-game nooit bereikt.

Extra nuances moeten het gevechtssysteem meer kleur geven. Je wisselt bijvoorbeeld af tussen klappen die snijden in de ziel of het lichaam van de vijand, waarvan combinaties extra veel schade doen - een verwijzing naar de Stormlight Archive-boekenreeks waar de game door is geïnspireerd. Het wapen dat je niet gebruikt laadt langzaam op, waarmee de game je aanspoort vaak tussen vechtstijlen te wisselen.

©GMRimport

Geen spannend verhaal

Het verhaal achter Godfall maakt een minder grote impact. Aan het begin krijg je een filmpje te zien over twee oorlogvoerende broers, waarvan één een god wil worden, waarna je als de ander hem moet stoppen. Dit doe je door al zijn generaals te verslaan in een lange strooptocht door open gebieden en kerkers. Het is een basislijn die een beetje context geeft aan wat je doet, zonder dat je ooit wordt verrast door gekke twists of ontwikkelingen.

Dat zou te excuseren moeten zijn als andere elementen van de game sterk genoeg waren om het geheel te dragen. Destiny 2 leunt ook op soms wat wazig geschreven lore en achtergronden, maar komt daarmee weg omdat het multiplayersegment ijzersterk in elkaar zit. Het is hartstikke leuk om samen die wereld in te trekken.

©GMRimport

Geen matchmaking

Samen spelen is in Godfall ook best leuk: je kunt met vier spelers tegelijk de semi-open wereld intrekken en opdrachten voltooien, zoals ook in recente lootshooters mogelijk is. Maar Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in. Het enige dat je kunt doen is met vrienden afspreken om op een vast moment de game in te duiken.

Dat ene feit haalt Godfall gigantisch onderuit. Natuurlijk: je kunt best proberen om met een clubje vrienden door de game heen te razen. Maar in deze huidige, drukke tijd is het lastig om de agenda's naast elkaar te leggen en consequent momentjes te vinden. Het is waarom andere online games leunen op matchmaking, waardoor je ze op ieder gewenst moment kunt spelen.

Godfall strandt op één fundamenteel punt: de game heeft geen matchmaking. Even snel online spelen met een groep vreemden zit er dus niet in.

-

Als sologame voelt Godfall dan weer net iets te mager. En omdat het spel vooral tot zijn recht komt in de slecht toegankelijke multiplayer, merkten we dat Godfall al snel onze minst gespeelde lanceringsgame werd. Dat is jammer, want met een beetje extra werk had dit spel de lootslasher op de kaart kunnen zetten.

Godfall is nu beschikbaar op de Epic Games Store en komt op 19 november op PlayStation 5 uit. Voor deze recensie speelden we de game op PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Battle for Brooklyn-uitbreiding voor The Division 2 nu verkrijgbaar
PU.nl
Nieuws

Battle for Brooklyn-uitbreiding voor The Division 2 nu verkrijgbaar

Inclusief nieuwe wapens en skills, en speelt zich gedurende het najaar af

De Battle for Brooklyn-dlc voor Tom Clancy's The Division 2 is vandaag uitgekomen.

Sinds vanochtend is de game offline voor onderhoud, en die zou elk moment - mogelijk zelfs wanneer je dit leest - voorbij kunnen zijn. De Battle for Brooklyn-uitbreiding speelt zich in het najaar af, waarbij spelers door plekken als Brooklyn Heights en Dumbo trekken om daar allerlei nieuwe uitdagingen voorgeschoteld te krijgen.

Spelers nemen het op tegen Rikers en Cleaners die vanuit Manhattan over de rivier zijn gestoken. Vijanden hebben nu 'Purple Flame', een nieuw type wapen. Ook nieuw is een aangepaste Smart Cover-skill met nieuwe offensieve en defensieve varianten, alsmede een Catalyst-masker die bonussen geeft wanneer schade wordt uitgedeeld. De uitbreiding kan zowel alleen als in co-op doorlopen worden.

De uitbreiding kost 15 euro. Meer informatie over de uitbreiding en de bijbehorende gratis Crossroads-upgrade is via de officiële website te vinden, en hieronder is de launchtrailer te zien. The Division 2 is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One (en PS5 en Xbox Series-consoles via backward compatibility) en pc. Ubisoft werkt ondertussen aan The Division 3, al is daar nog niets over bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Check de launchtrailer van Elden Ring Nightreign
PU.nl
Nieuws

Check de launchtrailer van Elden Ring Nightreign

De game komt aanstaande vrijdag uit voor pc, PlayStation en Xbox

Fromsoftware en Bandai Namco hebben de launchtrailer van het later deze week te verschijnen Elden Ring Nightreign uitgebracht.

De actievolle trailer duurt bijna 2 minuten en kan hieronder worden bekeken. De PU-review van de game volgt overigens zeer spoedig.

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign bevat in totaal acht verschillende Nightfarers - oftewel speelbare klassen - om uit te kiezen. In de netwerktest eerder dit jaar waren Wylder, Guardian, Recluse en Duchess speelbaar. Inmiddels zijn ook Ironeye, Revenant, Executor en Raider onthuld.

Elden Ring Nightreign is vanaf aanstaande vrijdag verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro. Onlangs werd gemeld dat FromSoftware ergens na release van de game mogelijk de optie om de game met z'n tweeën te doorlopen toevoegt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!