Good Job! is de werksimulator die de wereld nu nodig heeft
Gamer.nl
Reviews

Good Job! is de werksimulator die de wereld nu nodig heeft

Wie de werkvloer door de afgelopen weken is gaan missen, is bij Good Job! aan het juiste adres. In deze baansimulator van het Haagse Paladin Studios speel je als de zoon van een machtige CEO. Als de voor de hand liggende opvolger begin je in dit spel helemaal onderaan de ladder van het bedrijf en moet je jezelf langzaam omhoog zien te werken.

Iedere verdieping van het imperium van je pa is een specifiek onderdeel van het bedrijf. Zo begin je als loopjongen in een kantoortuin, maar kom je later ook te werken in een magazijn, een zwembad, de afdeling robotica en uiteindelijk zelfs direct onder je grootse vader

©GMRimport

Kluns gezocht

Dat klinkt misschien net zo saai als iedere andere baan, maar Good Job! heeft een grappige insteek. De naamloze speelbare zoon is een gigantische kluns die – als hij geen familie van de opperbaas was geweest – na zijn eerste dag al lang op straat was gezet.

Neem bijvoorbeeld de taak waarin specifiek gekleurd meubilair naar de juiste plek gesleept moet worden. Bureaus passen niet altijd door deuren, waardoor het niet anders kan dan dat er een ruitje ingetikt moet worden om daar vervolgens het meubelstuk doorheen te duwen. Waarom zou je bovendien de moeite nemen om eerst alle spullen van het bureau te ruimen als je het met inboedel en al een paar meter kan verslepen?

De chaos die geheel onvermijdelijk bij iedere nieuwe taak ontstaat is onderdeel van de lol in Good Job!. Het spel telt na het behalen van de opdracht de schade bij elkaar op. Natuurlijk word je afgerekend om het omvergooien van een kostbare vaas, of het slopen van een beeldscherm, maar uiteindelijk draait het vooral om hoe snel de klus geklaard is. Tijd is tenslotte geld.

©GMRimport

Gegarandeerde chaos

Met negen verdiepingen aan opdrachten is Good Job! geen gigantisch lange game. In de vijf uur die het kost om naar de top te klimmen, is de variatie tussen de verschillende baantjes gelukkig wel groot. De ene keer moet de internetverbinding op kantoor hersteld worden en een paar opdrachten later moeten er drie batterijen met zorgvuldig afgestelde laserstralen opgeladen worden. In een andere missie sleep je slapende werknemers naar een vergadering, terwijl je een level later een warenhuis opnieuw indeelt.

De opdrachten zijn telkens anders, maar iedere taak in Good Job! loopt gegarandeerd uit de hand. Overstromende fonteinen, heftrucks die per ongeluk door muren heen rijden en kunstwerken die in de verkeerde handen sloopkogels worden, zijn nog maar het begin van de chaos. Het wordt helemaal een zooitje wanneer een tweede speler ook een handje helpt. De puinhoop en lol die een extra onbenul toevoegt, maken dit een uitstekende manier om Good Job! te spelen.

Buiten de kaders denken werkt in Good Job!.

-

Geen precisiewerk

Te midden van al die instortende stellingkasten en vernielde kantoortuinen is enige planning zeker vereist. Het plezier van Good Job! zit hem niet alleen maar in het creëren van een zooitje om je werk toch gedaan te krijgen. Bij vlagen heeft het spel ook puzzels die met aardig wat creatief denken en vrijheid opgelost kunnen worden. In een kamer vol lasers en verplaatsbare spiegels is het bijvoorbeeld best mogelijk om wat extra spiegels naar binnen te slepen. Buiten de kaders denken werkt in Good Job!.

©GMRimport

Wanneer het spel tijdens sommige opdrachten ineens om precisie vraagt, wordt het al snel een stuk minder leuk. Good Job! is daar door de opzettelijk wat onhandige besturing niet voor gemaakt, met irritatie als gevolg. Tijdens een level waarin veiligheidsinspecteurs van de ene kant van het warenhuis naar de andere kant begeleid moeten worden, kan dat zonder verklaarbare reden ineens fout gaan. Overgelaten aan de onvoorspelbaarheid van de computergestuurde personages wordt een brug bouwen ineens enorm priegelwerk. De kieskeurige inspecteurs weigeren soms wel en soms niet over een zelfgemaakte brug van pallets en containers te lopen om naar hun bestemming te komen.

Dit soort momenten zijn gelukkig zeldzaam, waardoor Good Job! in de halve werkdag die het spel inneemt om uit te spelen nooit lang weet te irriteren. Terugkeren naar al uitgespeelde missies is alleen leuk voor wie hogere score wil halen of geïnteresseerd is in alle gekke optionele outfits die in de kantoren en warenhuizen verstopt zijn. Deze originele, geestige en gevarieerde invulling van het leven van een loonslaaf is daarom met 19,99 euro net iets te hoog geprijsd.

Good Job! is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Ieder klusje in Good Job! loopt gegarandeerd uit de hand en daarin schuilt ook precies de lol van deze grappige werksimulator. Je taak ondanks je eigen klunzigheid en een compleet geruïneerd kantoor toch volbrengen gaat in dit spel gepaard met verrassend veel afwisseling en originele puzzels. Alleen op de momenten dat Good Job! om hele precieze bewegingen vraagt, verdwijnt het werkplezier.

Plus- en minpunten
  • Erg grappig, veel afwisseling in missies, eigen invulling bij puzzels
  • Soms wel heel erg priegelig, aan de korte kant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!