Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden
Gamer.nl
Reviews

Granblue Fantasy: Versus is niet de Dragon Ball FighterZ-opvolger die we wilden

Granblue Fantasy: Versus is misschien wel de mooiste fighter die we ooit speelden. Het is alleen jammer van de achterliggende gameplay.

Arc System Works leek even de onbetwiste koning van het vechtspelgenre. Met Dragon Ball FighterZ wist het Japanse bedrijf niet alleen een gevarieerde, toegankelijke game neer te zetten: ze maakten ook één van de mooiste games die deze generatie verscheen. Een potje FighterZ ziet eruit als een prachtig geanimeerd gevecht uit de originele tv-serie.

©GMRimport

Alle ogen waren daarom gericht op het nieuwe Granblue Fantasy: Versus. De studio beloofde het trucje van FighterZ nog eens te herhalen, maar ditmaal met één van de populairste mobiele games in Japan. Het gachaspelletje Granblue Fantasy moest een volwaardige Arc System Works-fighter worden, met ook nog eens een rpg-modus voor wie minder competitief is ingesteld.

Daarbij probeert de game zoveel tegelijkertijd, dat het resultaat alleen maar kan tegenvallen. Neem bijvoorbeeld het achterliggende gevechtssysteem, dat is versimpeld om fans van de smartphonegames tegemoet te komen. Speciale aanvallen tover je niet alleen uit de controller met een knoppencombo, maar ook met een simpele knopdruk. Iedere vaardigheid heeft namelijk een cooldown, zoals je ook in rollenspellen ziet. Dat zorgt er alleen voor dat je veel minder vrij het gevecht kunt aangaan zoals in een andere fighter. Je kunt de cooldown verlagen door alsnog een knoppencombo in te voeren, maar hij gaat nooit helemaal weg.

In de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen.

-

©GMRimport

Easy to master

Simpele combo’s zijn net als in FighterZ uit te voeren door meermaals op dezelfde knop te drukken, terwijl geavanceerdere aanvallen specifieke knopindrukken vereisen. In de Dragon Ball-voorganger was dat acceptabel, omdat daarachter alsnog diepgaande systemen schuilen. In Versus is dat echter niet het geval. Daarnaast zijn personages grotendeels gebonden aan de grond. Ze kunnen springen, maar van luchtcombo’s is in deze game geen sprake. De term "easy to learn, hard to master" is dan ook niet van toepassing op de game. Want hoewel het leren hier goed afgaat, is er niks om daarna je tanden in te zetten.

Bovendien is het aantal personages maar schaars. In totaal zitten er slechts elf personages in de game. Dat is binnen dit genre buitengewoon weinig, wat de aanwezigheid van een season pass ook zo gek maakt. Al vanaf dag één kun je extra geld neerleggen om dit magere aanbod uit te breiden met vier extra vechters. Dat terwijl het aanbod in andere Arc-games veel uitgebreider en gevarieerder is

Bovenstaande zou te vergeven zijn als er een sterke singleplayermodus tegenover stond. Granblue Fantasy: Versus moet het immers hebben van fans die de mobiele game spelen, die eerder hun heil zouden vinden in de rpg-modus. Deze is ook net als de smartphonetitel vormgegeven: power-ups krijg je door met in-game geld wapens te kopen via een gacha-systeem, waarbij je pas achteraf weet wat je hebt bemachtigd. De game zit vol willekeurige beloningen voor bijvoorbeeld dagelijks log-ins of het behalen van prestaties.

©GMRimport

Dodelijk saai

Het is alleen jammer dat de daadwerkelijke rpg hierachter dodelijk saai is. Arc System Works heeft geprobeerd om zijn vechtsysteem te transformeren in een beat-'em-up, maar in de praktijk doe je eigenlijk maar één ding: je gebruikt je basiscombo’s om de vijanden in het scherm weg te meppen. Er zijn geen kerkers, geen puzzels, geen paden die je kunt bewandelen. Je verslaat urenlang dezelfde zwakke vijanden, waarna je tussendoor arbitraire upgrades koopt. Het is dodelijk saai.

Granblue Fantasy: Versus ziet er wel fenomenaal uit. Arc System Works heeft dezelfde visuele trucs toegepast als bij Dragon Ball FighterZ, waardoor de hele game oogt als een prachtige anime - ditmaal over zwaardvechters in plaats van martial arts. Het is alleen jammer dat de game tussen al die geweldige filmpjes zo oppervlakkig en saai is.

Granblue Fantasy: Versus is beschikbaar voor pc en PlayStation 4. Wij hebben een recensie-exemplaar getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Granblue Fantasy: Versus ziet er mooi uit, maar daar houdt het eigenlijk ook mee op. Dit is een zouteloos vechtspel dat zowel in singleplayer- als multiplayermodus tegenvalt.

Plus- en minpunten
  • Prachtig vormgegeven, prima soundtrack
  • Oppervlakkig en saai, singleplayer is een domme grind

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!