Half-Life: Alyx is een triomf
PU.nl
Reviews

Half-Life: Alyx is een triomf

Half Life: Alyx is de eerste nieuwe game in de franchise sinds Episode 2 in 2007 verscheen. Na eindeloze hoeveelheden, steeds flauwer wordende Half-Life 3-memes, leek het doek voor de franchise gevallen, tot Valve opeens Alyx aankondigde. Met als grote verrassing: de game is puur voor virtual reality ontworpen. Dat blijkt een briljante keuze.

Wanneer je je eerste stappen als Alyx zet, is het makkelijk om overdonderd te raken van het uitzicht op de stad, de Walkers, het geluid… Dan loop je naar de tafel met de radio, waar ook een luciferdoosje ligt. Je pakt die op en schudt. Je voelt de lucifers in het doosje. En als je het doosje dichter bij je oor houdt en weer schudt, hoor je ze ook. Het is in een notendop waarom deze game zo geweldig is: van gigantische set pieces wiens schaal dankzij vr je kaak op de grond laat zakken, tot de allerkleinste details die nagenoeg perfect zijn uitgewerkt.

In alles voelt en speelt dit als een volwaardige Half Life-game. In plaats van stille protagonist Gordon Freeman kruip je nu in de huid van Alyx. Er zit enige ironie in de keuze om Alyx een stem te geven in dit spel, wat in eerste instantie vreemd werkt. Want jij verricht alle handelingen, terwijl Alyx er op los kletst met ene Russel. Juist in vr zou je denken dat dit een vergissing is, omdat je in principe ‘als jezelf’ in de wereld staat. Dat gevoel van disconnect is na een minuut verdwenen, niet alleen omdat het uiteindelijk gewoon niet uitmaakt, maar vooral omdat de gesprekken tussen Alyx en de ergens veilig verstopte Russel briljant zijn geschreven en geacteerd.

Prequel

Half-Life: Alyx is een prequel op Half-Life 2 en begint met een op het oog simpele opdracht: Alyx wil haar vader redden uit de handen van de Combine. Ze heeft hiervoor niet alleen de beschikking over enkele wapens, maar ook over ‘zwaartekrachthandschoenen’, de voorlopers van de Gravity Gun uit Half-Life 2.

Hier wordt meteen duidelijk wat vr toevoegt aan de gameplay. De handschoenen laten je op afstand contact maken met een voorwerp en met een snelle polsbeweging trek je ze naar je toe, waarna je ze opvangt. Zo kun je voorwerpen in de omgeving oppakken zonder steeds te moeten bukken, maar het helpt vooral bij een aantal puzzels en moeilijk bereikbare buit.

©GMRimport

Half-Life: Alyx speelt als een traditionele Half-Life-game, in de zin dat je door de levels beweegt, puzzels oplost en vijanden neerschiet. Het voortbewegen kan op de comfortabele ‘teleport-manier’, maar wiens maag het aankan, heeft de optie om ook vrij rond te bewegen.

Welke manier je ook kiest, je beweegt je behoedzaam door de levels die absurd gedetailleerd zijn. Dit is een bijna fotorealistische wereld zoals we nog niet eerder in vr hebben gezien. Dat uit zich niet alleen in een uiterst beklemmende (en voor fans zeer herkenbare) wereld, maar ook in de unieke gameplay.

Barnacles

Zo heb je in duistere delen de beschikking over een zaklamp. Duisternis is een zeer belangrijk aspect van de game, met gebieden die zo donker zijn dat je trillend als een rietje stap voor stap probeert om met je smalle lichtbundel een weg te vinden tussen de Barnacles en Head Crabs. Op deze momenten neigt Half-Life: Alyx sterker naar het survival-horrorgenre dan zijn voorgangers, met beperkte hoeveelheden kogels en hier en daar flinke schrikeffecten.

©GMRimport

Maar Valve blijft niet hangen in het idee van een spookhuis. Op andere momenten loop je door weidse omgevingen met vol zonlicht en een overschot aan kogels en zit je in intense vuurgevechten met de Combine en andere tegenstanders. En weer even later los je puzzels op, waarbij je niet alleen goed ruimtelijk inzicht moet hebben, maar ook aanwijzingen in de omgeving moet zoeken.

Ook is er een upgradesysteem waarmee je je wapens van nieuwe functies kan voorzien. Hiervoor moet je ‘resin’ verzamelen dat her en der in de levels verstopt ligt. Een deel ligt gewoon in het zicht. Voor anderen moet je echt in elk hoekje kijken. Het zoeken van resin voelt nooit aan als werk, het geeft hooguit extra diepgang aan een game waar toch al zoveel in gebeurt.

Meesterlijk

Meesterlijk is de manier waarop het spel je stapje voor stapje alle elementen van de game leert kennen, en ook hoe het de schaarste van kogels en health points doseert voor een maximaal effect. Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop. De game moet het in de kern hebben van de unieke manieren van spelen die vr brengt. Dat betekent ook dat het na het spelen van dit spel volkomen duidelijk is dat Half-Life: Alyx niet werkt op een plat scherm. De vrijheid om je handen te gebruiken, de mogelijkheid om vrij te richten en het navigeren van de wereld: het is mechanisch gezien gewoon niet mogelijk om diezelfde beleving naar een ouderwets scherm te vertalen. Half-Life: Alyx is in alles een vr-game, en is daar ook beter door geworden.

Op elk moment van Half-Life: Alyx staat spelen voorop.

-

Dat wil niet zeggen dat er niets op aan te merken valt. Er zitten hele kleine bugs in het spel die de game niet breken, maar toch opvallen. Zo is er een moment dat je in een put zit en er elk moment vijanden door een muur kunnen breken. Met teleport blijkt het mogelijk om via een aantal randen uit de put te klimmen voordat de muren breken, waarna het daarop volgende vuurgevecht zijn impact verliest. Het is een kleinigheidje, maar juist in een spel met zoveel aandacht voor detail vallen dit soort moment extra op.

Irritant zijn de net te lange laadtijden. Wanneer je het einde van het level bereikt, bevriest de wereld en wordt deze grauw. Er verschijnt een holografische landkaart en je staat dertig tot zestig seconden duimen te draaien voor alles weer verdergaat. Ook als je dood gaat duurt herladen lang.

Evolutie

En hoewel Half-Life: Alyx een fantastische game is, is het in bijna alle opzichten een evolutie van bekende vr-spelelementen. Het schieten, voortbewegen en verzamelen van kogels en upgradematerialen: we kennen dit uit spellen als Arizona Sunshine, Wilson’s Heart en From Other Suns. Ook is het spel heel lineair. De levels zelf geven soms de illusie dat er veel te verkennen valt, maar meestal is het toch vooral immer gerade aus. Dat is uiteraard niet anders dan in voorgaande delen van de franchise.

©GMRimport

Toch is dit in bijna alle opzichten een triomf. Dit is de meest gedetailleerde, diepste en best uitgewerkte vr-game tot nu toe. Geen enkele andere vr-game heeft tegelijk zoveel variatie en zoveel diepgang, gecombineerd met zo’n perfect tempo. Steeds wanneer je het gevoel krijgt dat je weet wat je te wachten staat, gooit de game weer wat nieuws op je af en krijgt het verhaal een totaal andere wending. En je hoeft je nu ook eens geen zorgen te maken dat je hier in een paar uur doorheen fietst. Dit is een game waar je vijftien tot twintig uur mee bezig bent voordat je het geweldige einde bereikt.

Half-Life: Alyx is een emotionele achtbaan vol spektakel en betekenisvolle stille momenten, in een tot in detail uitgewerkte, beklemmende spelwereld. Een echte Half-Life-game dus.

Half-Life: Alyx is nu te koop op Steam. Wij testten de game met een Oculus Rift S.

Fantastisch
Conclusie

Half-Life: Alyx is een fenomenale game die niet alleen excelleert als vr-ervaring, maar ook qua gameplay toont hoe meesterlijk Valve als ontwikkelaar is. Van begin tot (overdonderend) eind is de game een waar genot om te spelen. Nee, het is niet altijd even origineel en af en toe zijn er kleine bugs te vinden. Ook de laadtijden halen de vaart er soms uit. Toch is dit zonder enige reserve de nieuwe Half-Life-game waar we jaren op hebben gewacht.

Plus- en minpunten
  • Fantastische gameplay, grafisch overdonderend, geweldig verhaal
  • Laadtijden, kleine bugs, lineair

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!