Icebreaker: A Viking Voyage
PU.nl
Reviews

Icebreaker: A Viking Voyage

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Het succes van Angry Birds betekende een boost van andere op physics gebaseerde puzzelgames. Weinig ontwikkelaars buiten Rovio zelf konden echter de perfect uitgebalanceerde levels en heerlijke relatie tussen uitdaging en plezier evenaren. Het nieuwe uitgeversprogramma Rovio Stars probeert de ontwikkelaars die dat wel lukt te pushen. Nitrome trapt af met Icebreaker: Viking Voyage en bewijst het kunstje van Rovio minstens net zo goed te beheersen als de Angry Birds-studio zelf.

©GMRimport

Icebreaker: A Viking Voyage voelt als een lauwwarm bad, waar je zonder aarzelen in stapt en uren in kunt blijven liggen. De vrolijke, koddige Vikingwereld biedt een veilige omgeving voor spelelementen die direct herkenbaar en logisch aanvoelen. Het centrale spelelement is vergelijkbaar met Cut the Rope: snij objecten door met je vinger. In Icebreaker zijn dat vooral grote ijsblokken, maar ook touwen, snotbellen, kippen en kanonnen kunnen passeren de revue om het doel te vervullen.

Het is uiteindelijk de bedoeling om een aantal Viking-mannetjes op een schip te laten vallen. Dat doe je voornamelijk door het ijs op zo’n manier te snijden dat de Vikings de goede kant op glijden of vallen. Maar in de talrijke puzzels zal je op veel meer manieren moeten snijden om puzzels op te lossen.

Gevarieerde mengelmoes

In Icebreaker heeft elke puzzel zijn eigen karakter met verschillend gelaagde uitdagingen. Het verzamelen van alle Vikingen heeft de hoogste prioriteit, maar de muntjes en de par voegen een goede, onderhoudende secundaire uitdaging toe. Om alle muntjes te verzamelen is altijd een extra denk stap vereist die nooit zo vanzelfsprekend is als die lijkt. Maar ook de par, wat inhoud dat je punten kunt verdienen als je onder een aantal snijbewegingen blijft, zorgt voor een fijne extra nuance. Deze drie doelen prikkelen de speler om puzzels te herspelen en vraagt ook telkens om andere benaderingen.

©GMRimport

Voor een gelouterde mobiele gamer zullen veel puzzels herkenbaar aanvoelen, maar de concepten en uitkomsten vervallen nooit in iets wat simpel, generiek of gedateerd is. Icebreaker vereist constant een nieuwe benadering van het spelen met physics. De ene keer snij je een ijsblok af om een gat op te vullen en de andere keer moet je goed timen om een Viking net op het juiste moment te lanceren. Timing, precisie en strategie wisselen elkaar telkens op een goede, genuanceerde manier af, waardoor er een heerlijk verslavend tempo ontstaat.

Vikings zijn cool

“Nee, toch geen in-app purchases he!” roept een kleine bebaarde Viking als hij te horen krijgt dat hij de goddelijke krachten alleen kan gebruiken wanneer hij er echt geld voor betaald. Het is karakteristiek voor de uitstraling van Icebreaker, dat doordrenkt is met schattige humor. Het heeft geen schaterlachend effect, maar samen met de kleurrijke pixel art maakt het van Viking Voyage een sympathiek avontuur.

Desondanks heeft de Viking wel gelijk. De microtransacties zijn aanstekelijk om te gebruiken, maar veel te duur om aan te schaffen. Je kunt kiezen om de zwaartekracht aan te passen, Vikings met je vingers te verslepen of ervoor te zorgen dat de Vikings muntjes als een magneet aantrekken. Maar een puzzel die je niet op kunt lossen zorgt er zelden voor dat je vastloopt, aangezien je vaak een tweede pad kunt nemen om verder te gaan. Ook is het aantal muntjes dat vereist is om andere werelden te bereiken niet bijster hoog, waardoor je relatief veel levels onvoltooid kunt laten om toch verder te kunnen.  

©GMRimport

Uiteindelijk is het geen nadeel dat de totale ervaring van Icebreaker ondermijnt. Viking Voyage is een ode aan de mobiele puzzelgame, dat allerlei puzzelelementen op een hoopje gooit en op heerlijk toegankelijke manier presenteert. Het ademt dezelfde uitstraling en identiteit als Angry Birds en Bad Piggies, maar is door zijn diverse puzzels en gevarieerde aanpak een stuk beter dan dat.

Deze game is getest op iPad. De game is voor 2,69 verkrijgbaar in de iTunes Store.

Uitstekend
Conclusie

Icebreaker breekt het ijs voor Rovio Stars. In de basis is het net als Angry Birds en Bad Piggies een uiterst verslavende en heerlijk wegspelende puzzelgame. Maar Viking Voyage is completer en meer divers dan die games. In al zijn herkenbaarheid weet het namelijk toch telkens weer te verrassen met nieuwe puzzelconcepten en spelelementen.

Plus- en minpunten
  • Charismatische en sympathieke uitstraling, frisse en diverse puzzels, prima uitgebalanceerde uitdaging
  • God-krachten zijn erg duur

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur
PU.nl
Nieuws

The Witcher 3-jubileumstream bevat Geralt-stemacteur

Wind's howling

Gisteren werd er een speciale livestream uitgezonden om het tienjarige jubileum van The Witcher 3: Wild Hunt te vieren. Daarin kwam onder andere stemacteur Doug Cockle voorbij, die de stem van Geralt of Rivia in de games inspreekt.

De jubileumstream kan hieronder in zijn geheel worden bekeken. Gedurende de stream vertelt Cockle meer over zijn ervaringen met zijn acteerwerk in de games. Daarnaast wordt in de stream gepraat over aankomende nieuwe merchandise, waaronder kleding, en de concerttour met muziek uit de games. Begin dit jaar werd al aangekondigd dat op 9 november het concert plaatsvindt in AFAS Live te Amsterdam.

Gisteren werd er al een trailer van The Witcher 3 uitgebracht om het tienjarige jubileum te vieren. De game verscheen op 19 mei 2015 voor PlayStation 4, Xbox One en pc, en kwam later ook naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch. Het wordt gezien als een van de beste openwereld-rpg's ooit, met een uitgebreide, levende spelwereld, interessante personages en plotwendingen en hoofd- en zijmissies die spelers het gevoel geven dat hun acties en keuzes er toe doen.

Ondertussen werkt CD Projekt Red aan het eind vorig jaar onthulde The Witcher 4. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de game. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het begin van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het spel komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.

Gisteren kwam een artikel van Jacco online waarin hij terugblikt op The Witcher 3. Hij schreef: "In 2015 had ik definitief de bodem van de put bereikt. Vanwege mijn gebrek aan energie was eigenlijk niets leuk of boeiend, en het dagelijks leven bestond daardoor enkel uit grinden voor wat strikt noodzakelijk was. Videogames waren de enige effectieve manier om de gedachten te verzetten, maar weinig titels hielden me langer dan een uur bezig. Totdat The Witcher 3: Wild Hunt voorbij kwam, een game van dusdanige wereldklasse dat ik er tien jaar later nog bijna dagelijks aan denk."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth
PU.nl
Nieuws

Helldivers 2-update verplaatst het gevecht naar Super Earth

De Illuminate moeten worden tegengehouden

De Heart of Democracy is uitgekomen, waardoor de oorlog nu op Super Earth zelf plaatsvindt.

Onlangs ging Galactic Emergency al van start in Helldivers 2, waarbij de vijandige Illuminate via een zwart gaat Super Earth bereikte en aanviel. Met de nieuwe Hearth of Democracy-update worden Helldivers voor het eerst naar de thuisplaneet gestuurd om daar het gevecht aan te gaan.

"De Illuminate krioelen nu in onze steden, terroriseren inwoners en vernietigen de infrastructuur", zo wordt op PlayStation Blog gemeld. "Het is tijd om de wapens op te pakken en te vechten voor de kostbare funderingen van de democratie. Helldivers, keer terug naar jullie planeet en verdedig wat rechtmatig van ons is." In tegenstelling tot eerdere gebieden in Helldivers 2, betekent de nieuwe update dat spelers nu tussen wolkenkrabbers vechten.

Onlangs bleek overigens dat Helldivers 2-ontwikkelaar Arrowhead Game Studios hun volgende game helemaal zelf bekostigt. Dat wil overigens niet zeggen dat de samenwerking met Sony niet is bevallen: "PlayStation is geweldig. Helldivers zou niet zonder hen bestaan. We staan er voor open om in de toekomst weer met ze samen te werken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!