Impire
Gamer.nl
Reviews

Impire

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Wanneer tovenaar Oscar van Fairweather de demon Baal-Abaddon oproept, verschijnt deze machtige helleheer per ongeluk in het petite lichaam van een imp. Een schattige imp met kleine klauwtjes en een sardonische grijns. Hoewel weinig gecharmeerd van zijn nieuwe, imbeciele meester helpt Baal hem noodgedwongen in zijn queeste naar wraak en werelddominantie.

©GMRimport

Heer en meester van de kerker

Aan Baal de taak om een degelijke kerker te bouwen en gehoorzame imps te creëren. Deze imps houden de kerker draaiende, beschermen de boel tegen infiltrerende helden en kunnen eropuit worden gestuurd, zowel ondergronds als bovengronds, om chaos te veroorzaken en schatten te verzamelen. Als heer en meester van de kerker is Baal de machtigste imp en ook de enige die bepaalde acties kan uitvoeren, zoals het openen van deuren naar vijandelijk gebied of vernietigende spreuken loslaten op de goedzakken.

Het klinkt een beetje als Dungeon Keeper, maar waar die klassieker echt draaide om het managen van je kerker, lijkt Impire meer op een RTS. Elk level moet je opnieuw een basis bouwen, minilegertjes (ofwel squads) trainen en vijanden verslaan. De leuke animaties van ijverige imps ten spijt: dat je elk keer weer een nieuwe kerker moet opzetten, gaat op den duur ietwat vervelen.

Bijtanken in de keuken

Vooral omdat je niet heel veel vrijheid hebt in het opbouwen van je basis. Je kunt kamers, variërend van een smederij tot een gevangenis, roteren voordat je ze plaatst, maar dat was het wel. Ze hebben allemaal een functie. Zo kunnen vermoeide imps hun 'agressie' bijtanken door in de keuken te eten. En ook in deze game kun je helden dronken voeren (een running gag van uitgever Paradox?), hier door een bierbrouwerij te bouwen. Maar je hebt geen omkijken meer naar de kamers als ze eenmaal zijn gebouwd en je er een werkimp hebt gestationeerd.

Veel voldoening haal je ook niet uit het bedenken van een slimme layout voor je kerker, zoals een ondoordringbaar gangenstelsel met dodelijke vallen. Nadat de helden een paar keer hebben gefaald bij de hoofdingang klimmen ze via ladders op willekeurige plekken je kerker binnen. Recht voor de deur naar de schatkamer bijvoorbeeld. En als je die kwijtraakt, mag je weer opnieuw beginnen.

©GMRimport

Irritant, maar geen bedreiging

Niet dat de helden echt een bedreiging vormen. Zowel Baal als zijn imps teleporteren namelijk kosteloos en per direct overal naartoe. Verschijnt er ergens een ladder, huppakee, je parkeert er onmiddellijk een leger. Aangezien er om de paar minuten ergens een ladder verschijnt, ben je wel voortdurend bezig met dit soort micromanagement. Het helpt dan niet dat de interface omslachtig is en zorgt voor eindeloos gehannes met tussenmenu's. Een simpele handeling als het aanvullen van je squad gaat gepaard met veel vensters en clicks.

Nu hebben de vechtpartijen zelf redelijk weinig om het lijf. Tactisch vechten beperkt zich tot buiten bereik blijven, of zorgen dat een eindbaas niet de voedseltafel bereikt zodat hij zich kan genezen door fungi te eten. De schermutselingen bovengronds stellen nog minder voor. Het idee dat je een 'raid' kan uitvoeren op nietsvermoedende dorpelingen is leuk, maar je hebt zelf geen macht over hoe die raid verloopt. Je hebt elk level een kaart met plekken die je kunt overvallen voor schatten of grondstoffen, je stuurt er een squad op af en na een kleine minuut keren ze huiswaarts met de goodies. Er is nauwelijks sprake van interactie.

©GMRimport

Vlees noch vis

Door extra kwaadaardig te zijn, verdien je punten en die zijn weer te besteden aan sterkere imps, vallen en spreuken. Ook Baal verdient upgrades en verandert zelfs van een schattige imp in een formidabele gestalte. Deze rpg-achtige elementen zijn echter niet relevant genoeg om je te motiveren om door te blijven spelen. En dat is precies het manco van alle onderdelen van Impire. Elk idee lijkt op papier aardig, soms zelfs goed, maar de uitvoering laat altijd te wensen over. De ontwikkelaar had zich wellicht meer moeten focussen: of een charmante dungeonsim maken, of een intelligente RTS. Nu is Impire vlees noch vis.

De aankleding kan dat niet redden. De spelwereld en de imps zijn koddig, de graphics zijn aardig - de wat stroeve cutscenes niet meegerekend - maar veel van de sfeer wordt teniet gedaan door tenenkrommende dialogen en misplaatste grappen. Het mag dan een kwestie van smaak zijn, wie niet meer bijkomt van Impire mag zijn smaak gerust uniek noemen. De grappen, meestal een poging tot sarcastische of absurdistische dijenkletsers, zijn stuitend. Humor is vaak een belangrijk onderdeel in games waarin je als de bad guy speelt, in Impire is zelfs het feit dat de grappen pijnlijk slecht zijn niet om te lachen.

Tel daar meerdere kinderziektes bij op - een enkele bug wordt zelfs mee opgeslagen, waardoor je savegame niets meer waard is - en het spelen van Impire voelt soms meer als een karwei dan als plezierig tijdverdrijf. Dat het spel wat meer diepgang krijgt en mogelijkheden geeft na uren spelen, maakt dat nog niet goed. Je moet niet hoeven investeren in een spel voordat het leuk wordt. Teveel onderdelen zijn onvoldoende uitgewerkt en vormen daardoor ook samen geen afgerond, goed functionerend geheel. Zonde, want het kan zo fijn zijn om als slechterik te spelen.

Conclusie

Als slechterik een eigen kerker bouwen en strijden voor werelddominantie: bekend terrein dat ons niet snel verveelt. Doordat Impire focus mist, rommelig aanvoelt en veel geduld vraagt, voelt het spelen van de game soms echter meer als een karwei. Een optelsom van aardige ideeën die geen van alle voldoende zijn uitgewerkt.

Plus- en minpunten
  • Imps, animaties van imps, meer imps, spelen als slechterik, het idee voor de game, en imps
  • Levels voelen als herhalingsoefening, vraagt weinig strategie, de uitwerking van de game

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!