Iron Man VR is geen hoogvlieger
Gamer.nl
Reviews

Iron Man VR is geen hoogvlieger

Iron Man is de perfecte superheld om in virtual reality te beleven. Het voelt volkomen natuurlijk om een held met een ijzeren masker te spelen terwijl je een onhandige vr-bril op je snufferd hebt. Al dat zweet na een intense vr-sessie moet Tony Stark vast ook voelen in zijn zware harnas.

Het is vooral de beweging die zich goed leent voor een overzetting naar vr en ontwikkelaar Camouflaj doet dat met verve. Stel je even voor hoe Iron Man vliegt in de films en comics, met jets die uit zijn palmen schieten. Dit is precies hoe het in de game ook werkt, en dat is glorieus. Je stijgt op door je armen omlaag te houden, je palmen naar onderen te richten en de trigger in te drukken. Zoef, daar zweef je als superheld het luchtruim in.

Dit besturingssysteem maakt je een flexibele en razendsnelle superheld. Wil je naar voren racen, dan draai je je palmen naar achteren. En moet je kogels ontwijken, dan houd je je handen aan de zijkant om naar rechts of links te strafen. Deze besturing is het grootste pluspunt van Iron Man VR en laat je echt voelen alsof je Tony Stark bent.

©GMRimport

I love you 3000

Het verhaal is amusant genoeg om je aandacht acht uur lang vast te houden. Het is enigszins voorspelbaar op die typische superheldenmanier. Tony Stark heeft zijn tijd als wapenfabrikant achter zich gelaten, maar een vijand uit zijn verleden heeft het nu op hem gemunt. Stark activeert daarom zijn oude kunstmatige intelligentie Gunsmith, die hem langzaam weer het wapenwereldje intrekt.

Ook het schieten is een genot en werkt precies zoals je zou verwachten. Je houdt je palmen naar voren om simpele kogels af te vuren. Als je je hand naar beneden kantelt, komt er een secundair wapen uit je pols tevoorschijn. Zo belaag je je vijand met doelzoekende raketten of clusterbommen. Gevechten zijn heerlijk chaotisch, waarbij je snel door het slagveld racet, kogels ontwijkt en de aanval kiest. Wij zijn nergens misselijk geworden, maar het moge duidelijk zijn dat je al wel vr-benen moet hebben om dit te doorstaan.

Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht.

-

Lange laadschermen

Een vr-game werkt pas echt goed als het je compleet onderdompelt in zijn wereld en je laat vergeten dat je een game speelt. Het is dan ook jammer dat Iron Man VR die illusie zo vaak verbreekt. Vooral de ellenlange laadschermen zijn een grote boosdoener. Je staat letterlijk minutenlang in een pauzescherm naar een laadbalkje te kijken, en dat na elke scène en elk gevecht. In virtual reality lijken laadtijden ook nog eens langer te duren, omdat je onderwijl niet even op je telefoon kan kijken.

Die laadschermen komen regelmatig op onhandige momenten. Zo zit je als Tony Stark in een vliegtuig wanneer je een drone door het raampje ziet. Er wordt geschoten en de zijkant van het vliegtuig breekt af. Dit kan een indrukwekkende scène zijn in vr, waarbij de brokstukken je om de oren vliegen. Maar nadat de drone schiet gaat het beeld op zwart, om je daarna pas het verwoeste toestel te laten zien. Dan denk je: aha, ik ben een game aan het spelen en de juiste asset moest worden ingeladen.

Verder is de game nogal eentonig. Op een paar baasgevechten na vecht Iron Man alleen tegen een legertje drones. Dat voelt niet bijzonder spannend, zeker niet omdat er maar zes verschillende vijanden zijn. Na een paar missies heb je alles wel gezien, maar de game rekt dit toch tot een uur of acht. De gevechten beginnen daardoor op elkaar te lijken, zeker als ze zich ook nog meerdere keren op dezelfde locaties afspelen.

©GMRimport

Move it, Move-controllers

Tot slot zijn er nog problemen die horen bij het feit dat dit een exclusieve PlayStation VR-game is. Je moet vaak goed en precies mikken om je staande te houden tussen al die drones, maar de hopeloos verouderde Move-controllers zijn daar niet altijd accuraat genoeg voor. Daarnaast kom je door al dat rondvliegen regelmatig in de knoop met de kabel van de headset. Vooral in optionele timetrials word je gevraagd om in lastige rondjes te vliegen, waarvoor je 360 graden om moet draaien. De game waarschuwt je wel als je helemaal bent omgedraaid en de kabel je mogelijk laat struikelen, maar als ontwikkelaars zo’n waarschuwing moeten maken, is er al iets fundamenteels mis met de opzet van het spel.

Ondanks deze nadelen is Iron Man VR een compleet pakket met heel wat content. Naast het verhaal zijn er nog optionele trainingsmissies en kun je je ijzeren pak opleuken met nieuwe wapens om uit te proberen. Ook is het de moeite waard om een hogere moeilijkheidsgraad te proberen, aangezien je vaardigheden dan tot het uiterste wordt getest. Het is alleen jammer dat je dan nog steeds diezelfde zes drones aan flarden moet schieten en je door al die laadschermen heen moet worstelen. Dan voel je je niet echt een superheld.

Iron Man VR is nu verkrijgbaar voor PSVR.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Het vliegen en schieten werkt wonderbaarlijk goed in Iron Man VR, maar de herhalende gevechten tegen telkens dezelfde drone-vijanden worden al snel voorspelbaar.

Plus- en minpunten
  • Vliegen en schieten werkt goed, leuk verhaal, genoeg content
  • Ellenlange laadtijden op nare momenten, weinig variatie in vijanden, gebruik van Move-controllers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!