Jump Force laat je uit je vel springen
PU.nl
Reviews

Jump Force laat je uit je vel springen

Het idee van een vechtspel met een flinke hoeveelheid mangapersonages is iets dat de meeste fans als muziek in de oren klinkt. Met 42 personages en nog negen extra op komst stelt Jump Force op dat gebied in ieder geval alles behalve teleur. Maar wie dacht dat het vijftigjarig jubileum van mangatijdschrift Shonen Jump een ware knalfuif zou worden, komt helaas bedrogen uit.

Jump Force kent te veel technische mankementen en is als vechtspel te simplistisch om als een solide viering van het legendarische tijdschrift te worden ervaren. Die technische mankementen openbaren zich al meteen na de openingsscène van de game en zorgen er voor dat je constant uit de spelervaring wordt getrokken.

©GMRimport

Verkeerde plaats, verkeerde tijd

Jump Force neemt je mee naar New York City, dat aangevallen wordt door zogenaamde venoms die onder bevel staan van niemand minder dan Frieza. Ook verschillende helden uit het Jump-universum hebben op mysterieuze wijze hun weg gevonden naar de aarde en nemen het op tegen de superschurk. Als gevolg van dit gevecht komt er een onschuldige omstander om het leven, die met behulp van een geavanceerd apparaat weer tot leven wordt gebracht door Trunks en z’n hulpje Navigator. Deze onschuldige omstander blijkt de protagonist te zijn die aan het begin staat van een groots avontuur met een aantal van de grootste helden uit de Jump-geschiedenis.

Na het eerste gevecht reis je af naar Umbra Base, het hoofdkwartier van de Jump-helden en tegelijkertijd de hub waar je andere spelers tegenkomt, je personage kunt aanpassen en missies aanneemt van Director Glover. Hier wordt pijnlijk duidelijk hoe weinig oog voor detail het team achter Jump Force had gedurende de ontwikkeling van het spel.

Als we toch een kanttekening moeten zetten bij het vechtsysteem, is het dat de eenvoud ervan er voor zorgt dat verveling snel toeslaat

-

Umbra Base

Om het verhaal te kunnen volgen ben je genoodzaakt om Umbra Base af te struinen op zoek naar de volgende missie. Een simpele waypoint om deze missies te vinden had een hoop tijd kunnen besparen en ergernis kunnen voorkomen. Ook de missiestructuur levert vooral in het begin de nodige vraagtekens op. Verhaalmissies, tutorials en specifieke taken op Umbra Base zijn op zo’n manier met elkaar verwoven dat ze elkaar op kromme wijze opvolgen. Dit maakt dat het toch al oninteressante verhaal vrij onlogisch aanvoelt. Los daarvan was Umbra Base waarschijnlijk beter tot z’n recht gekomen als in-game menu, in plaats van een online hub.

Dat het verhaal nooit echt interessant wordt, heeft niet alleen te maken met de structuur van het spel, maar ook met de matige tussenfilmpjes, een overdaad aan lange laadtijden en de slechte animaties. De filmpjes zijn voornamelijk in de beginuren voorzien van gesproken tekst, maar naarmate de game vordert wordt het stemacteerwerk teruggeschroefd. Dat zorgt er voor dat diverse grote gebeurtenissen in het verhaal aan impact moeten inleveren. Daarbij zijn de animaties behoorlijk ondermaats, waardoor we soms even het gevoel hebben weer in het PS2-tijdperk te zijn beland.

©GMRimport

Combofestijn

Afgezien van de technische mankementen is er toch nog een lichtpunt: het vechtsysteem. Gevechten in Jump Force zijn enerverend, snel en bieden voldoende ruimte om te experimenteren met verschillende aanvallen. In essentie voelt het vechtsysteem aan als dat van DragonBall FighterZ, maar dan in een driedimensionaal jasje. Ook in Jump Force is het bijvoorbeeld mogelijk om door een knop herhaaldelijk in te drukken een automatische combo uit te voeren, of combo’s juist aan elkaar te rijgen. Een automatische combo, gevolgd door een assist en speciale aanval, levert doorgaans het meeste voordeel op tijdens gevechten.

De toegankelijkheid van het vechtsysteem maakt dat Jump Force zich prima leent voor een avondje competitieve multiplayer met wat vrienden op de bank. Als we toch een kanttekening moeten zetten bij het vechtsysteem, is het dat de eenvoud ervan er voor zorgt dat verveling snel toeslaat.

Jump Force had zoveel meer kunnen omvatten als ontwikkelaar Spike Chunsoft meer tijd had gekregen om de puntjes op de i te zetten. Helaas is Jump Force een afgeraffelde game die louter de meest fanatieke fans van enig plezier voorziet. En eigenlijk doen zelfs die spelers zichzelf te kort met het spel, aangezien er betere fighters met mangapersonages in de hoofdrol verkrijgbaar zijn.

©GMRimport

Jump Force is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar
PU.nl
Nieuws

Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar

Voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series-consoles

De isometrische actiegame Deliver At All Costs is vanaf vandaag verkrijgbaar en dus is er een launchtrailer uitgebracht.

De game laat spelers in de huid kruipen van Winston Green, een koerier van 'onconventionele' goederen. Het spel is daarbij in het jaar 1959 gesitueerd, wat zich uit in een authentieke sfeer met een passende soundtrack en radiospotjes. Spelers zetten in de game alles op alles om allerlei goederen naar hun plaats van bestemming te brengen. Daarbij zijn er vernietigbare omgevingen, wat voor nog meer chaos tijdens de ritjes zorgt.

Deliver At All Costs is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. In laatstgenoemde winkel is de game vanaf vandaag een week lang gratis te claimen. Het gaat om de debuuttitel van de Zweedse studio Far Out Games. Konami geeft het spel uit.

Op PU geven we overigens de PlayStation 5-versie van Deliver At All Costs weg. Hier lees je hoe je kans maakt op de game.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film
PU.nl
Nieuws

Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film

Ook Noah Centineo en Andrew Koji zouden in gesprek zijn

Meerdere acteurs en worstelaars, waaronder Jason Momoa en Roman Reigns, zijn in gesprek voor mogelijke rollen in de aankomende Street Fighter-film.

Dat meldt Deadline. Naast Momoa (A Minecraft Movie, Game of Thrones, Aquaman), en Roman Reigns (WWE, Fast & Furious presents: Hobbs & Shaw) gaan mogelijk ook Noah Centineo (Warfare) en Andrew Koji (Bullet Train) in de film spelen. Kitao Sakurai (Bad Trip) neemt de regie op zich.

Verdere concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel bleek begin dit jaar dat de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar is, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!