Kunai is een degelijke en lege metriodvania
Gamer.nl
Reviews

Kunai is een degelijke en lege metriodvania

Het is bijna niet meer voor te stellen dat er ooit een chronisch tekort was aan metroidvania’s, want de laatste jaren is dit genre oververtegenwoordigd. Voor ontwikkelaars wordt het steeds moeilijker om op te vallen tussen alle grote namen van de laatste jaren. Niet alleen zijn er de games waar het allemaal mee begon – denk aan Super Metroid en Symphony of the Night - maar ook moderne klassiekers zoals Hollow Knight en Ori and the Blind Forest. Probeer daar als nieuwkomer maar eens tussen te komen.

De Nederlandse ontwikkelaar TurtleBlaze begrijpt als geen ander dat een originele invalshoek cruciaal is om de aandacht te trekken. Natuurlijk bestaat ook Kunai uit een reeks van complexe gangenstelsels die zich op allerlei manieren openen met iedere nieuwe upgrade. Kunai heeft als unieke twist een gekke hoofdrolspeler in de vorm van Tabby de tablet, die ook nog eens een ninja is en beschikt over een stel bijzonder handige kunai. Deze traditionele werpmessen met een touw eraan verbonden zijn ervoor gemaakt om razendsnel door de levels heen te slingeren.

©GMRimport

Geschikt voor speedruns

Het helpt daarbij dat Kunai bijzonder vloeiend speelt. Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe. Het verhaal is flinterdun en vooral een excuus om de speler van hot naar her te sturen. Het liefst slingerend natuurlijk. De strakke zwart-wit stijl maakt in ieder geval veel goed en geeft de wereld net dat beetje extra persoonlijkheid.

Naast de extreem handige Kunai heeft Tabby ook een katana tot zijn beschikking waarmee zijn metalen vijanden doormidden gehakt kunnen worden. Net zoals het rondslingeren voelt dit minstens zo strak en vloeiend. Tabby kan al stuiterend over hoofden gehakt maken van alles en iedereen dat op zijn pad terechtkomt. De snelheid waarmee je door de levels beweegt belooft veel goeds voor de onvermijdelijke speedruns.

Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe.

-

Origineel, maar leeg

Met maar een handjevol upgrades is Kunai absoluut niet de meest uitgebreide metroidvania. Er is wel een originele draai is gegeven aan de nieuwe vaardigheden die Tabby in de loop van het verhaal krijgt. Machinegeweren waarmee een stukje gezweefd kan worden en elektrisch geladen shuriken zijn stuk voor stuk origineel.

Kunai doet daarmee best veel goed, maar kan zich uiteindelijk niet meten met de grote namen binnen dit subgenre. Dat komt vooral door het feit dat de spelwereld niet echt interessant is. De gangenstelsels zijn groot en wijds opgezet zodat je er gemakkelijk doorheen kan slingeren, maar hierdoor voelen ze ook erg leeg aan. Er zijn wel geheimen te vinden, maar veel te weinig. Terugkeren naar eerder bezochte gebieden wordt ook ontmoedigd omdat - zelfs wanneer je razendsnel rondslingert - het best lang duurt voordat je naar de andere kant van de kaart komt.

©GMRimport

Beperkte ideeën

Daarbij is Kunai rond het einde van het spel merkbaar door alle ideeën heen. De laatste paar uur zijn er geen nieuwe upgrades meer en het spel wordt afgesloten met een laatste gevecht tegen alle vijanden uit de game die veel te lang doorgaat. Ook de eindbaas valt tegen omdat in dit gevecht de kunai – de wapens die dit spel zo uniek maken - niet gebruikt kunnen worden.

Daarbovenop komen nog allerlei kleine irritaties. Bugs zoals vijanden die tijdens een eindbaasgevecht die niet doodkunnen of Tabby die na een speciale move vast komt te zitten in de spelwereld. Zonde, want met wat uitschieters in de moeilijkheidsgraad hier en daar zijn frustraties buiten je eigen kunde om extra vervelend.

Kunai is voor 16,99 euro verkrijgbaar op Steam en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Kunai is de zoveelste prima metroidvania van de afgelopen jaren. De grijphaken waar de naam van dit spel naar verwijst zijn net zoals de andere originele vaardigheden erg leuk om te gebruiken. Bewegen en aanvallen voelt in Kunai uitstekend, maar helaas is de spelwereld zelf wat aan de saaie en lege kant. Dat de game wat ongeïnspireerd eindigt is jammer, want in de uren daarvoor geeft Kunai een fijne en vliegensvlugge draai aan een oververtegenwoordigd genre.

Plus- en minpunten
  • Speelt heerlijk, kekke stijl
  • Bugs, lege spelwereld, einde valt tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!