Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd
Gamer.nl
Reviews

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd

Na een goede start, trapte Life is Strange 2 met de tweede aflevering duidelijk op de rem. De broers kwamen bij hun grootouders terecht, waar ze weer even kinderen konden zijn. In de derde aflevering is het tijd om op te groeien.

In Wastelands maakt de game weer een kleine tijdsprong. In de tussentijd zijn Sean en Daniël de reizende jongeren van de kerstmarkt weer tegengekomen en leeft het duo al een maand met hen in een tentenkamp. Daar werken ze gezamenlijk op een wietplantage om wat geld te verdienen.

Zodra we de broers weer zien, blijkt hun relatie nog meer onder spanning te staan. Sean trekt namelijk veel op met zijn nieuwe vrienden en Daniël voelt zich daardoor achtergelaten. Dat gevoel komt niet uit het niets. De episode biedt namelijk een aardig kijkje in het verleden, maanden voor de eerste aflevering. Toen had Daniël al moeite met het feit dat Sean minder met hem wilde spelen.

©GMRimport

Moeilijke relatie

De toch al moeilijke relatie tussen de broers wordt lastiger gemaakt door het feit dat Daniël door zijn superkracht veel sterker is. Als de oudere broer is het aan jou om aan te geven wanneer hij zijn kracht mag gebruiken. Als Daniël echter slecht luistert, is het maar de vraag of hij onder controle gehouden kan worden.

Soms is het frustrerend wanneer je als speler in deze relatie het juiste wil zeggen, maar dat niet mag van de game. De makers willen logischerwijs de spanning tussen de twee opbouwen, maar dat voelt niet altijd aan als jouw keuze. Dat is het nadeel van een game die draait om het maken van keuzes, terwijl de schrijvers een verhaal willen vertellen. Het is gelukkig maar een kleine smet op een verder waanzinnige episode.

In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent

-

Misfits

Want hoewel Episode 3 maar beperkt is in het gebruik van locaties, weet maker Dontnod er een hoop uit te halen. Dat komt voornamelijk door het groepje jonge misfits waar de broers nu mee samenleeft. Dit zijn leuke en goed uitgewerkte personages die echt wat toevoegen aan het geheel.

Elk van deze kampleden heeft een eigen verhaal over waarom ze sneller moesten opgroeien dan ze wilden. Bijvoorbeeld door het verlies van een geliefde, of het verlies van hun geloof. Ze hebben daarnaast ideeën over het leven en bijvoorbeeld seksualiteit, waar Sean nog niet zoveel over nagedacht heeft. Daardoor leert hij ook veel over zichzelf.

©GMRimport

Meer van dit

De derde aflevering duurt weer zo'n drie uur, maar tel daar wat extra tijd bij op als je alle objecten in de game wil bekijken om zo meer over de personages te leren. In die tijd verveelt de episode geen moment. Onder andere omdat de makers je op meerdere momenten slim laten multitasken. Moet je bijvoorbeeld op de plantage aan de werk, dan dien je ondertussen ook op te letten wat er wordt gezegd om te reageren. Luister je naar verhalen rond het kampvuur, dan kun je ondertussen tekenen.

De vorige aflevering voelde te veilig, want pas richting het eind werd de spanning opgevoerd. In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent. Door een onzekere toekomst, nieuwe vrienden en werkgevers die niet te vertrouwen zijn, maar ook de manieren waarop de jongens opgroeien. Hopelijk houden de komende twee aflevering deze kwaliteit vast, want het verrassende einde smaakt sowieso naar meer.

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Na een wat trage tweede aflevering is Life is Strange 2 terug met een waanzinnig middenstuk. Omstandigheden dwingen de twee broers om op verschillende manieren op te groeien. Met nieuwe personages, een interessante setting en meer spanning, is Wastelands de beste aflevering tot nu toe.

Plus- en minpunten
  • Toffe nieuwe personages, tempo, spanning, muziekkeuzes
  • Soms machteloos door geforceerde slechte keuzes

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid
Gamer.nl
Nieuws

Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid

Wat betekent dat voor de toekomst van het personage?

Sackboy - bekend van de LittleBigPlanet-games en Sackboy: A Big Adventure - maakt geen onderdeel meer uit van het huidige PlayStation Productions-logo.

Socialmediagebruiker realradec onthulde na het zien van de Until Dawn-film dat Sackboy niet meer in het PlayStation Productions-logo voorafgaand aan de film voorkomt. Voorheen maakte Sackboy nog wel onderdeel uit van dit logo. Andere personages zoals Ratchet and Clank, Astro Bot en Nathan Drake komen nog wel voor in het logo.

Het is op moment van schrijven niet bekend waarom Sackboy niet meer in het logo voorkomt, maar Sony lijkt steeds minder nadruk op het personage en de LittleBigPlanet-franchise te leggen. Zo zijn LittleBigPlanet 3 en alle LittleBigPlanet-dlc vorig jaar uit de PlayStation Store gehaald. Wel is Sackboy: A Big Adventure nog altijd te koop.

Vorig jaar bleek dat Sony-studio Media Molecule, dat de eerste LittleBigPlanet-games heeft ontwikkeld, bijna werd opgeheven tijdens een ontslagronde. Zover bekend werkt de studio inmiddels al een tijdje aan een nieuwe IP, die naar verluidt niet op de meest recente game van de ontwikkelaar, Dreams, lijkt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar

Er gaan al geruime tijd geruchten over de komst van de game

Het nog onaangekondigde Half-Life 3 zou al vanaf begin tot eind speelbaar zijn bij Valve.

Dat claimt gerenommeerde Half-Life-insider Tyler McVicker. In een recente livestream beantwoordde hij vragen van kijkers. Zo werd hij gevraagd wanneer Half-Life 3 uitkomt, waarop hij het volgende meldde: "Waarschijnlijk dit jaar, of de aankondiging vindt in ieder geval dit jaar plaats."

Hij liet daarbij weten dat de ontwikkeling van het spel al vergevorderd is. "De game is van begin tot eind speelbaar. De ontwikkeling is verder gevorderd dan ooit, en ze zijn nu aan het optimaliseren. Ze zetten de puntjes op de i."

Afgelopen jaar claimde Valve-insider Gabe Follower meermaals informatie over een langverwacht vervolg op Half-Life 2 te hebben. Rond de jaarwisseling meldde hij bijvoorbeeld dat er al enkele maanden speeltests voor de game werden gehouden. Dit jaar liet hij daarbij weten dat de game wordt geoptimaliseerd.

Officieel is er nog altijd geen Half-Life 3 aangekondigd, al hintte de stemacteur achter het personage G-Man mogelijk wel naar de komst van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!