Life is Strange 2: Episode 4 - Faith verliest het geloof
PU.nl
Reviews

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith verliest het geloof

Het einde van de uitstekende derde aflevering van Life is Strange 2 liet ons achter met een bizarre cliffhanger. Sean leek levenloos op de grond te liggen, terwijl Daniel spoorloos is verdwenen. Episode 4 pakt het verhaal een tijdje later weer op.

Sean leeft nog, maar zijn superheldennaam zou vanaf nu Cyclops moeten zijn. Hij moet het namelijk met één oog doen. De oudere broer heeft een tijdje in een coma gelegen, maar in het ziekenhuis knapt hij langzaam weer op. De politie houdt hem daar wel nauw in de gaten, want na deze ziekenhuiskamer volgt een gevangeniscel.

Het ergste aan deze situatie is dat Sean nu zonder zijn jongere broertje is. Hij moest de kleine Daniel beschermen, maar na de explosieve gebeurtenissen aan het eind van de derde aflevering weet hij niet eens meer waar het jochie is. Alle hoop op een nieuw leven lijkt verloren, totdat Sean een hint krijgt over de locatie van Daniel.

©GMRimport

Racisme

Wat volgt is weer een uitstekende aflevering van Life is Strange 2, dat laat zien waarom deze games zo goed zijn. Je moet hartbrekende keuzes maken die het leven van jou en anderen beïnvloeden. De game durft uitgebreid de tijd te nemen om complexe personages uit te diepen en er worden zeer actuele onderwerpen aangeboord.

Hoewel racisme in het zuiden van de Verenigde Staten natuurlijk geen nieuw onderwerp is, vindt deze game duidelijk plaats in de VS van Donald Trump. Met de muur tussen Amerika en Mexico in de komende aflevering zal dat nog meer worden benadrukt, maar Episode 4 biedt al een voorproefje. In een van de meest heftige scènes van deze reeks moet je als Sean reageren op twee racisten die je compleet vernederen puur om wie je bent. Kies je voor veiligheid of je trots?

De keuzes in deze game zijn belangrijk. Daarom is het wel jammer dat ze niet altijd duidelijk worden gepresenteerd. Bij het bekijken van de keuzes die andere spelers hebben gemaakt en de uitleg daarvan, werd pas duidelijk wat er precies aan de hand was bij een van de laatste belangrijke keuzes.

De game durft uitgebreid de tijd te nemen om complexe personages uit te diepen en er worden zeer actuele onderwerpen aangeboord

-

©GMRimport

De kerk

Omdat de gamemakers mensen in het zuiden van de Verenigde Staten niet allemaal willen afschilderen als racisten, legt de game ook duidelijk de nadruk op goede mensen die willen helpen. Toch zijn die duidelijk in de minderheid. Ook in de kerk. De eerste keer dat je dit belangrijke gebouw tegenkomt met het grote kruis tegen de muur, weet je eigenlijk al dat het misgaat.

Dat zegt ook iets over de huidige tijd. Kerken in games waren voorheen voornamelijk plekken van rust en hoop, maar dat beeld klopt niet altijd meer. De game raakt onderwerpen aan als conversietherapie en het afwijzen van wetenschap en medicijnen. In alles wordt deze kerk neergezet als een plek waar je juist niet veilig bent.

Dat past goed bij het hele thema van deze aflevering. Hoewel Episode 4 ’Faith‘ heet, draait het niet om geloof, maar om hoop. Deze hoop is niet in de kerk te vinden, maar in de liefde tussen familie en de goede mensen die je tegenkomt.

Life is Strange 2: Episode 4 - Faith is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Met Episode 4 weet Life is Strange 2 de kwaliteit hoog te houden. Met meer moeilijke keuzes, actuele onderwerpen en nieuwe personages houdt Dontnod ons aan het scherm gekluisterd.

Plus- en minpunten
  • Veel nieuwe personages, actuele onderwerpen, keuzes met grote impact
  • Sommige keuzes worden onduidelijk gepresenteerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!