Logitech G Pro X Wireless: Headset met een groot bereik
Gamer.nl
Reviews

Logitech G Pro X Wireless: Headset met een groot bereik

De G-serie van Logitech richt zich volledig op gaming: er zijn gestroomlijnde muizen en hoekige headsets. De Pro-afdeling binnen deze serie heeft een iets minder uitbundige uitstraling en spitst zich toe op de professionals binnen de gaming wereld. Met de G Pro X Wireless-headset wil Logitech zich dan ook op hoog niveau laten gelden.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Het Amerikaans-Zwitserse Logitech is een van de grotere multinationals op het gebied van computerhardware. Zowel in Europa, Amerika als in Azië - waar ze de naam Logicool dragen - hebben ze een groot deel van de markt in handen. Hoewel Logitech voornamelijk bekend staat om hun uitstekende muizen en webcams, zijn ze ook zeker geen onbekende op het gebied van audioproducten en gameaccessoires.

De oudere lezers denken bij de naam Logitech ongetwijfeld direct aan de WingMan Extreme: een inmiddels klassiek ogende, net-niet blauwe joystick. In de afgelopen periode heeft Logitech echter voornamelijk flinke stappen gemaakt op audiogebied, met name als het aankomt op de acquisitie van nieuwe bedrijven. Zo kochten ze tussen 2016 en 2019 maar liefst drie bedrijven met een sterke drive voor gameaudio op: Jaybird - destijds marktleider op het gebied van draadloze wearables, Blue Microphones en Streamlabs. De expertises van twee van deze bedrijven zien we direct terug in de meeste recente headset van Logitech: de G Pro X Wireless.

©GMRimport

Jaybird en Blue

Dit is niet de eerste headset uit de G Pro-serie; de G Pro en G Pro X gingen hem voor. Het verschil is dat de beide voorgangers bekabeld waren. Het ontbreken van een draad maakt de G Pro X Wireless duurder dan zijn twee voorgangers: je legt in totaal 199 euro neer om deze headset in huis te halen.

Geen kabel dus, maar wel een 2.4GHz wireless dongle die ervoor zorgt dat Windows 10 de headset direct herkent. Het is desalniettemin essentieel om de Logitech G Hub-software te downloaden als je echt controle wilt over de G Pro X Wireless. Deze app draagt met recht de naam Hub, want hij geeft je controle over al je Logitech-producten. Geen aparte software voor ieder product dus, een goede zaak!

Je kunt in de Hub surround sound inschakelen en er is een eenvoudige equalizer. Ook vind je hier BlueVoice: een verzameling effecten voor het perfectioneren van de microfoonklank. Voordat we dieper deze software induiken, kijken we eerst naar de fysieke aspecten.

©GMRimport

Comfort, compactheid en klank

Gameheadsets zijn over het algemeen groots en ruim opgezet, wat resulteert in zware modellen die hard klemmen. De G Pro X Wireless is ook erg zwaar, maar daarentegen wel behoorlijk compact te noemen. Die compactheid maakt dat hij als gegoten om je hoofd valt en dat, ondanks zijn behoorlijke gewicht, de headset moeiteloos een aantal uur achter elkaar kan worden gebruikt. De leren bekleding van de oorschelpen kan na verloop van tijd wel voor de nodige warmte zorgen, maar Logitech levert ook oorkussens bekleed met velours mee om dit probleem te tackelen.

De knoppen op de linker schelp van de G Pro X Wireless spreken voor zich met als kanttekening dat de volumeknop niet optimaal werkt. Er is een gevoel van stroperigheid tussen het softwarevolume en de draaiknop van de headset, waardoor volumeaanpassingen soms doorschieten en hoger of lager uitvallen dan gewenst.

©GMRimport

Wat Logitech wel erg goed voor elkaar heeft, is de klank van deze headset. De G Pro X Wireless is een van de weinige gameheadsets die zowel in-game geluid als muziek overtuigend neer weet te zetten. Tijdens het gamen is er uitstekende lokalisatie, definitie in de hogere frequenties en imposant laag en bij het luisteren van muziek is de vertaling strak en gedefinieerd. Daar komt bij dat de wireless dongle een groot bereik heeft en je dus vrij bent om tijdens het luisteren van muziek binnenshuis te gaan en staan waar je wilt.

De surround sound wordt geleverd middels de Dts Headphone.X 2.0 codec en valt in de praktijk helaas dan weer wat tegen. Het voegt weinig tot niets toe aan de toch al uitstekende lokalisatie waarover de G Pro X in stereomodus beschikt. Daarnaast komt er een onnatuurlijke nadruk te liggen op het middenlaag, waardoor de klank dozig aanvoelt.

De G Pro X Wireless is een van de weinige gameheadsets die zowel in-game geluid als muziek overtuigend neer weet te zetten.

-

Microfoon en BlueVoice-technologie

Blue is een microfoonfabrikant die portemonneevriendelijke studiomicrofoons maakt, maar voornamelijk bekend is vanwege hun usb-opnemers voor streaming en gaming. Bij de G Pro X Wireless is de bijdrage echter voornamelijk softwarematig. De BlueVoice-technologie is erop gericht de sound van de microfoonklank te perfectioneren.

Aan deze technologie worden de nodige marketingkreten opgehangen. Zo wordt er gesproken van pro filters en studio quality vocal communications. Hoewel deze termen niet volledig uit de lucht gegrepen zijn - er zijn filters en ook communiceren lijkt op zijn plek - doet Logitech hier iets wat we vaker zien bij gameaudioproducten: het gebruiken van standaard pro-audio technieken en dit wegzetten als unieke (of nieuwe) feature. Geen nieuwe technologie dus.

Dat gezegd hebbende geeft BlueVoice je wel degelijk een aantal tools die jouw verstaanbaarheid zouden moeten kunnen vergroten. BlueVoice is een zogenaamde channelstrip: een opeenvolging van verschillende effecten die allemaal een ander deel of aspect van de klank bewerken. Er zijn hier effecten te vinden waar je als gamer hoogstwaarschijnlijk wel bekend mee bent - zoals de equaliser, het high-pass filter en de noise reduction - maar er zijn ook een paar tools die misschien nieuw zijn.

©GMRimport

De Expander/Gate zorgt ervoor dat alle audio die onder een bepaald volume valt, automatisch wordt weggeknipt. Zo maak je je stemsignaal een stuk schoner. De De-Esser bewerkt de medeklinkers en maakt de klank hiervan zachter: harde s-klanken worden gedempt en ook het scherpe randje van t’s en k’s wordt afgerond. De Compressor maakt het volume van je stem gelijkmatiger door hogere en lagere volumes tot een gemiddelde te corrigeren en met de Limiter kun je een maximum output volume aangeven.

De geclaimde studiokwaliteit wordt bij lange na niet gehaald. Dat ligt deels aan het feit dat de effecten in BlueVoice niet van studiokwaliteit zijn. Een groter probleem is echter dat de microfoon van de Pro X Wireless zich niet kan meten met microfoons van studiokwaliteit. Sterker nog: de klank van de microfoon is onnatuurlijk en schel. Denk aan het effect wat in films wordt toegepast om een telefoongesprek te simuleren. Het is ronduit onvoldoende als je kijkt naar de prijs van deze headset. Het toevoegen van effecten aan deze klank vergroot deze problemen vaker uit dan dat het ze oplost.

©GMRimport

Samenvattend

Het is jammer dat Logitech de G Pro X Wireless zo hoog van de toren blaast op een aantal kritieke punten. Dit blijken namelijk precies de punten waarop de headset tekort schiet. Zo is de microfoon met bijbehorende BlueVoice-technologie niet indrukwekkend en zelfs ondermaats te noemen en de surround sound pakt zowel in klank als toegevoegde ervaring niet goed uit.

Aspecten die Logitech minder belicht, springen bij gebruik juist direct in het oog. Denk aan het feit dat het een van de weinige headsets is die zowel gameaudio als muziek goed weet te vertalen en dat de 2.4GHz dongle niet alleen soepel is in gebruik, maar ook nog eens vrijwel latency-vrij is en een uitstekend bereik heeft. Het maakt de Logitech G Pro X Wireless in de praktijk meer geschikt voor dagelijks, algemeen gebruik dan voor de hardcore gamer.

+Uitstekende lokalisatie

+ Werkt goed voor gaming en muziek

+ Wireless dongle latency-vrij en groot bereik

- Microfoon klinkt niet goed

- BlueVoice in de praktijk geen succes

- Surround sound valt tegen

Meer hands-on:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
      Gamer.nl
      Nieuws

      Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

      Maar waar blijft de releasedatum?

      Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

      De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

      Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

      In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
      Gamer.nl
      Nieuws

      Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

      Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

      De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

      Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

      • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

      • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

      • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

      • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

      • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

      • Leisure Suit Larry: Love for Sail

      • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

      Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

      Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!