Lost Ember wil de natuur z’n werk laten doen
PU.nl
Reviews

Lost Ember wil de natuur z’n werk laten doen

Lost Ember probeert duidelijk uit hetzelfde vaatje te tappen als games van Journey’s kaliber. Dat resulteert in een spel met ambities, maar ook een hoop moeite om die waar te maken.

We hebben het afgelopen decennium tal van avonturenspellen met louter verhaal en een zeer beperkte mate van spelactie de revue zien passeren. Dat concept heeft vooral veel invulling gevonden bij diverse onafhankelijk studio’s, die deze opzet slim benutten om verhalen te vertellen zonder de noodzaak om groots uit te pakken in graphics of gameplay. Wat dat betreft verdient het Duitse Mooneye Studios lof: met Lost Ember is duidelijk geprobeerd om meer gameplay te verwerken in de interactieve vertelling van een emotioneel verhaal.

©GMRimport

Veelbewogen geschiedenis

Het grootste deel van de tijd loop, ren en spring je in Lost Ember rond als wolf, onder begeleiding van een mysterieuze verloren ziel. Al snel ontdek je dat de wereld vol zit met verwijzingen naar jouw evenzo mystieke verleden en je betrokkenheid bij een compleet weggevaagd volk. Op diverse plekken, zoals ruïnes, vang je glimpen op van die veelbewogen geschiedenis. De game weet zo op bepaalde momenten een gevoelige snaar te raken, al kan het soms wel lastig zijn om alle plotelementen duidelijk op een rij te houden.

Onderweg neem je de gedaanten van andere dieren over. De wolf is vooral snel en lenig, maar alleen als marmot kun je door nauwe gangetjes, terwijl diverse vogels je in staat stellen om stukken te vliegen. Hoewel het best vermakelijk is om de spelwereld letterlijk vanuit behoorlijk verschillende perspectieven in je op te nemen, is de toepassing van deze ‘dierwisselingen’ soms wat triviaal – als mol graaf je jezelf vlug een weg onder een krakkemikkige muur, om direct daarna weer als wolf verder te huppelen.

Anderzijds: in de rondte waggelen en fladderen als eend verveelt eigenlijk zelden. Toch komt Lost Ember overwegend over als een opgeleukte walking simulator, met als enige extra bezigheid het spotten van allerlei paddenstoelen, bloemen en andere natuurlijke objecten. Gevechten of agressieve confrontaties tref je hier niet aan, maar wat meer uitwerking in de unieke vaardigheden van elk diersoort had niet misstaan.

Toch komt Lost Ember overwegend over als een opgeleukte walking simulator

-

©GMRimport

Kleurrijk en kaal

De aanvankelijk vooral heel erg groene spelwereld is verrassend uitgestrekt. Later kom je ook indrukwekkende woestijnen en koraalriffen tegen. Op papier kun je die reis vergelijken met de omgevingen die je in games als Journey en Abzu doorkruist, al is Lost Ember duidelijk een stuk minder verfijnd. De meeste modellen en texturen ogen ruw en ook qua belichting doet de game niet echt iets bijzonders. Wat overblijft is een kleurrijke, maar tegelijkertijd toch wat kaal aandoende wereld. Ergerlijker zijn de haperingen en glitches in de besturing van de dieren, die de flow van je verkenningstocht soms hinderen.

Toch is er reden om een lans te breken voor Lost Ember, bijvoorbeeld omdat de game door een zeer klein ontwikkelteam is gemaakt. Niet dat je daarom maar de gebreken voor lief moet nemen, maar de ambitieuze wijze waarop de game een beladen, ontroerend verhaal uit de doeken probeert te doen, is wel duidelijk merkbaar en prijzenswaardig. De keuze voor een grote spelwereld en het brede scala aan diersoorten (meer dan tien), heeft daarmee wellicht geleid tot een gebrek aan afwerking en daadwerkelijk innemende gameplay. Lost Ember laat je evenzogoed een mooi verhaal beleven met net genoeg gameplay om je bezig te houden, maar het niveau van een Journey wordt nooit bereikt.

Lost Ember is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook op Xbox One en pc. De Nintendo Switch-versie verschijnt op een later moment.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Met de verkenning van uitgestrekte natuurgebieden in de huid van allerlei dieren biedt Lost Ember een originele manier om een gevoelig verhaal te vertellen. De visuele afwerking is echter te ruw en de gameplayuitwerking te flauw om ‘m echt aan te raden.

Plus- en minpunten
  • Ontroerend verhaal, uitgestrekte spelwereld
  • Veel haperingen en glitches, wat flauwe gameplay

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend
PU.nl
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie MindsEye bekend

Game komt op 10 juni uit, ook op PS5 en Xbox Series-consoles

De systeemeisen van de pc-versie van MindsEye zijn uit doeken gedaan. Het gaat om de debuutgame van Build a Rocket Boy.

Dat gebeurde op de Steam-pagina van de game. Hieronder volgen ze.

Minimale systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i5-12400F / AMD Ryzen 5 5600X

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 6GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 2060 / AMD Radeon RX 5600 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

Aanbevolen systeemeisen:

  • Besturingssysteem: Windows 10/11 64 Bit met laatste updates

  • Processor: Intel Core i7-13700K / AMD Ryzen 7 7800X3D

  • Geheugen: 16 GB RAM

  • Grafische kaart: 8GB VRAM, Nvidia GeForce RTX 4070 / AMD Radeon RX 6800 XT

  • DirectX: Versie 12

  • Opslagruimte: 70 GB beschikbare ruimte

  • Aanvullende opmerkingen: SSD vereist

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers
PU.nl
Nieuws

Elden Ring Nightreign krijgt na release mogelijk optie voor twee spelers

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen

In het aankomende Elden Ring Nightreign wordt het ergens na de release wellicht mogelijk om de game met z'n tweeën te spelen.

Op release kan de game alleen of met z'n drieën worden doorlopen. Een optie voor twee spelers is er op dat moment niet. Aan IGN vertelt regisseur Junya Ishizaki dat dit een bewuste keuze is: de game is geoptimaliseerd voor drie spelers, al kan het ook alleen worden doorlopen. "Daar hebben we al onze energie in gestoken, maar (een optie voor twee spelers) is iets waar we naar kijken en wat we overwegen voor na de release."

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen.

Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!