Lost Ember wil de natuur z’n werk laten doen
Gamer.nl
Reviews

Lost Ember wil de natuur z’n werk laten doen

Lost Ember probeert duidelijk uit hetzelfde vaatje te tappen als games van Journey’s kaliber. Dat resulteert in een spel met ambities, maar ook een hoop moeite om die waar te maken.

We hebben het afgelopen decennium tal van avonturenspellen met louter verhaal en een zeer beperkte mate van spelactie de revue zien passeren. Dat concept heeft vooral veel invulling gevonden bij diverse onafhankelijk studio’s, die deze opzet slim benutten om verhalen te vertellen zonder de noodzaak om groots uit te pakken in graphics of gameplay. Wat dat betreft verdient het Duitse Mooneye Studios lof: met Lost Ember is duidelijk geprobeerd om meer gameplay te verwerken in de interactieve vertelling van een emotioneel verhaal.

©GMRimport

Veelbewogen geschiedenis

Het grootste deel van de tijd loop, ren en spring je in Lost Ember rond als wolf, onder begeleiding van een mysterieuze verloren ziel. Al snel ontdek je dat de wereld vol zit met verwijzingen naar jouw evenzo mystieke verleden en je betrokkenheid bij een compleet weggevaagd volk. Op diverse plekken, zoals ruïnes, vang je glimpen op van die veelbewogen geschiedenis. De game weet zo op bepaalde momenten een gevoelige snaar te raken, al kan het soms wel lastig zijn om alle plotelementen duidelijk op een rij te houden.

Onderweg neem je de gedaanten van andere dieren over. De wolf is vooral snel en lenig, maar alleen als marmot kun je door nauwe gangetjes, terwijl diverse vogels je in staat stellen om stukken te vliegen. Hoewel het best vermakelijk is om de spelwereld letterlijk vanuit behoorlijk verschillende perspectieven in je op te nemen, is de toepassing van deze ‘dierwisselingen’ soms wat triviaal – als mol graaf je jezelf vlug een weg onder een krakkemikkige muur, om direct daarna weer als wolf verder te huppelen.

Anderzijds: in de rondte waggelen en fladderen als eend verveelt eigenlijk zelden. Toch komt Lost Ember overwegend over als een opgeleukte walking simulator, met als enige extra bezigheid het spotten van allerlei paddenstoelen, bloemen en andere natuurlijke objecten. Gevechten of agressieve confrontaties tref je hier niet aan, maar wat meer uitwerking in de unieke vaardigheden van elk diersoort had niet misstaan.

Toch komt Lost Ember overwegend over als een opgeleukte walking simulator

-

©GMRimport

Kleurrijk en kaal

De aanvankelijk vooral heel erg groene spelwereld is verrassend uitgestrekt. Later kom je ook indrukwekkende woestijnen en koraalriffen tegen. Op papier kun je die reis vergelijken met de omgevingen die je in games als Journey en Abzu doorkruist, al is Lost Ember duidelijk een stuk minder verfijnd. De meeste modellen en texturen ogen ruw en ook qua belichting doet de game niet echt iets bijzonders. Wat overblijft is een kleurrijke, maar tegelijkertijd toch wat kaal aandoende wereld. Ergerlijker zijn de haperingen en glitches in de besturing van de dieren, die de flow van je verkenningstocht soms hinderen.

Toch is er reden om een lans te breken voor Lost Ember, bijvoorbeeld omdat de game door een zeer klein ontwikkelteam is gemaakt. Niet dat je daarom maar de gebreken voor lief moet nemen, maar de ambitieuze wijze waarop de game een beladen, ontroerend verhaal uit de doeken probeert te doen, is wel duidelijk merkbaar en prijzenswaardig. De keuze voor een grote spelwereld en het brede scala aan diersoorten (meer dan tien), heeft daarmee wellicht geleid tot een gebrek aan afwerking en daadwerkelijk innemende gameplay. Lost Ember laat je evenzogoed een mooi verhaal beleven met net genoeg gameplay om je bezig te houden, maar het niveau van een Journey wordt nooit bereikt.

Lost Ember is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook op Xbox One en pc. De Nintendo Switch-versie verschijnt op een later moment.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Met de verkenning van uitgestrekte natuurgebieden in de huid van allerlei dieren biedt Lost Ember een originele manier om een gevoelig verhaal te vertellen. De visuele afwerking is echter te ruw en de gameplayuitwerking te flauw om ‘m echt aan te raden.

Plus- en minpunten
  • Ontroerend verhaal, uitgestrekte spelwereld
  • Veel haperingen en glitches, wat flauwe gameplay

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!