Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn
Gamer.nl
Reviews

Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn

Vlak nadat Rockstar met GTA 3 leek te definiëren hoe een driedimensionale openwereldgame eruit hoort te zien, bewees het Tsjechische Illusion Softworks dat het ook heel anders kan. In Mafia vond je geen sloot aan afleidende zijmissies en -activiteiten, maar een strakke focus op een door de werken van Francis Ford Copolla en Martin Scorsese geïnspireerd misdaadepos, waarin taxibestuurder Tommy Angelo bij toeval uitgroeit tot ‘made man’. Achttien jaar later is het aan ontwikkelaar Hangar 13 om te laten zien waarom Mafia zo’n legendarische status heeft.

Vergis je niet, Mafia: Definitive Edition is geen simpele oppoetsbeurt met wat nieuwe textures en een hogere resolutie. Het is echt een nieuw gemaakte game, met andere acteurs, nieuwe (en oude) muziek, en kleine aanpassingen aan het verhaal. Vooral de ‘nieuwe’ Tommy Angelo is even wennen. De door Andrew Bongiorno vertolkte versie is veel meer een gehaaide gladjakker dan de eigenlijk net iets te zachte en lieve Tommy uit het origineel. Nu ook zijn liefdesleven met Sarah wat meer voor het voetlicht wordt gebracht, oogt de nieuwe iteratie echter een stuk menselijker. Praktische aanpassingen daargelaten is het verhaal voor 99 procent hetzelfde.

©GMRimport

‘Oh ja!’ of toch ‘Ah, nee…’

Alles wat je je na achttien jaar nog kan herinneren van Mafia, zit in de game. De vervloekte racemissie (die nu trouwens gelukkig een stuk beter te doen is), de infiltratie op de raderboot, de schietpartij in de parkeergarage: alles is aanwezig. Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

Als dat niet het geval is, zijn de zwakke kanten van Mafia: Definitive Edition veel opvallender. Neem bijvoorbeeld het schietsysteem. Grote delen van de game bestaan uit het leegschieten van pistolen, Lupara’s (Siciliaanse dubbelloops jachtgeweren) en natuurlijk iconische Tommyguns. Je krijgt echter geen moment het gevoel dat er met dodelijk lood wordt gestrooid. Inslaande kogels maken een weinig indrukwekkend geluid en lichamen reageren amper wanneer ze doorzeefd worden. Een traditionele afrekening komt daardoor maar tam over, terwijl je soms nauwelijks doorhebt zelf onder vuur te liggen. Op de hogere moeilijkheidsgraden is dat ook echt hinderlijk, want een paar rake kogels zijn desondanks genoeg voor een begrafenis.

Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

-

Daarnaast is de zwaar ondermaatse AI een permanente doorn in het oog. Tijdens sluipmissies is bijvoorbeeld volstrekt onvoorspelbaar wat de vijand wel en niet ziet, maar ook bij schiet- en vuistgevechten laat de AI zich niet van zijn beste kant zien. Vijanden rennen als kip zonder kop rond, snappen het voor geen meter als je ze flankeert en anticiperen totaal niet als je op ze af loopt om ze te trakteren op een stomp op de gladgeschoren wangetjes. Overigens zijn voetgangers niet veel intelligenter, want die steken te pas en te onpas over. Zelf te midden van intense achtervolgingen waarbij mannen met machinepistolen uit de ramen hangen!

Verder lijkt het willekeurig te zijn welke vijanden wel en niet op je radar verschijnen, en wil er grafisch nog wel eens iets misgaan. Vooral bij de toch al houterige vuistgevechten gaat er regelmatig een arm, been of compleet lichaam onbedoeld door een muur. Laten we het er maar op houden dat Mafia: Definitive Edition technisch geen indrukwekkende game is.

©GMRimport

Terug in de tijd

Desondanks blijft het sterkste aan het origineel ook achttien jaar later fier overeind. Niet alleen blijft het verhaal van begin tot einde sterk en leveren de nieuw acteurs puik werk, de hele tijdsgeest van Mafia klopt. De art deco bouwstijl van Lost Heaven, die logge auto’s die soms niet eens harder dan 40 mph gaan, toeters die klinken als een gans die gekeeld wordt en de oubollige muziek van The Mills Brothers en Lonnie Johnson ademen genoeg sfeer uit om (opnieuw) verliefd op te worden.

Ook zo’n leuk detail dat toch niet onbenoemd mag blijven: de politie kan boetes uitdelen. Een milde verkeersovertreding zoals een snelheidsovertreding of door rood rijden zorgt er wel voor dat de politie achter je aan komt, maar als je dan even uitstapt, kun je dat gewoon op een beschaafde manier afhandelen. Je wilt als echte wiseguy natuurlijk geen onnodige problemen met de lange arm der wet.

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition is dan ook vooral een liefdesbrief aan het origineel, bedoeld voor iedereen die het origineel ook daadwerkelijk gespeeld heeft. Een toegankelijke manier om toch die warme herinneringen van achttien jaar geleden weer eens op te halen, op hedendaagse consoles en pc’s, zonder je te moeten wenden tot een GOG-versie waar de muziek vanwege licentieproblemen uit is gestript. Als je weet hoe leuk het is om Chinatown, my Chinatown te neuriën terwijl je iemand opspoort die ‘de groeten’ van de Don moet krijgen, zit je met Mafia: Definitive Edition goed.

Mafia: Definitive Edition is vanaf nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

Mafia: Definitive Edition is voldoende om mooie herinneringen op te halen, maar zal nieuwkomers de legendarische status van het origineel niet laten begrijpen.

Plus- en minpunten
  • Intens sfeervolle wereld, intrigerend en goed vertolkt verhaal
  • Schietsysteem mist impact, ondermaatse AI, houterige vuistgevechten, oogt technisch onafgewerkt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Paradox onthult deze week grand strategygame Project Ceasar
Gamer.nl
Nieuws

Paradox onthult deze week grand strategygame Project Ceasar

Op 8 mei om 15:00 uur Nederlandse tijd

Paradox Interactive doet aanstaande donderdag een nieuwe grand strategygame genaamd Project Ceasar uit de doeken.

De game wordt uitgegeven door Paradox en ontwikkeld door Paradox Tinto, een enkele jaren geleden in Barcelona opgerichte ontwikkelstudio. "25 jaar lang heeft Paradox games ontwikkeld en uitgegeven die je van het Romeinse keizerrijk naar de sterren brachten. We zullen nu op die reputatie voortbouwen met een nieuw ontwerp van Studio Tinto, dat voortborduurt op een kwart eeuw aan ervaring."

Veel details over Project Ceasar zijn er nog niet, maar gezien het feit dat er over een grand strategygame wordt gepraat betekent dat er grootschalige, strategische gevechten in het spel zullen zitten. Fans vermoeden dat het om Europa Universalis 5 gaat. Volgens het bedrijf moet het in ieder geval de volgende stap binnen het genre betreffen. Op donderdag 8 mei om 15:00 uur Nederlandse tijd wordt de game onthuld via YouTube.

Zoals hierboven gemeld heeft Paradox ruimschootse ervaring met strategiegames. Het bedrijf is verantwoordelijk voor gamefranchises als Hearts of Iron, Victoria, Crusader Kings en dus Europa Universalis.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: Black Ops 7-battle pass geeft toegang tot gelimiteerde modi
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: Black Ops 7-battle pass geeft toegang tot gelimiteerde modi

Op dit moment worden gelimiteerde modi nog aan alle Call of Duty-spelers geboden

Sommige van de gelimiteerd beschikbare modi zullen in het aankomend najaar te verschijnen nieuwe Call of Duty-spel mogelijk achter betaalde battle passes zitten.

Hedendaags worden met elk nieuw seizoen in Call of Duty-games nieuwe modi geïntroduceerd in de multiplayer die maar voor een bepaalde tijd beschikbaar zijn. Deze modi zijn echter wel beschikbaar voor alle spelers. Daarnaast bestaan er betaalde battle passes in de games waarmee spelers voornamelijk cosmetische items vrijspelen. Deze battle passes hebben zowel gratis als betaalde 'tiers'.

Insider TheGhostofHope claimt nu dat sommige van deze gelimiteerde modi in de Call of Duty-game die aankomend najaar gepland staat achter een betaalde battle pass zullen zitten. Dat zou betekenen dat deze modi niet meer voor iedereen beschikbaar komen, maar alleen voor mensen die betalen voor de battle pass. Het zou overigens niet per se over alle gelimiteerde modi gaan, maar wel de meest uitgebreide modi met uitvoerige beloningen.

De nieuwe Call of Duty-game is vooralsnog niet officieel onthuld. Er lekken echter al geruime tijd details over de game. Het zou om Call of Duty: Black Ops 7 gaan, en een direct vervolg op Black Ops 2 worden. De game zou zich in 2035 afspelen en personages als Woods en Mason zouden terugkeren. De campagne zou daarbij met vier spelers in co-op speelbaar zijn, en een grote openwereldmap genaamd 'Avalon' bevatten. 'Omnimovent' zou terugkeren en er zou zelfs over muren gerend kunnen worden.

In de Zombies-modus zou de oorspronkelijke crew terugkeren, al zou het om versies van de personages uit andere dimensies gaan. Daarbij zou de modus uit rondes bestaan en in ieder geval een remake van Tranzit bevatten. Ook zou de modus verschillende moeilijkheidsgraden hebben en, zoals eerder gelekt, de grootste op rondes gebaseerde speelmap tot nu toe voor de modus bevatten.

De multiplayer tot slot zou een modus voor 32 versus 32 spelers bevatten. Ook zouden diverse populaire Black Ops-maps een futuristische remake krijgen. Tot slot zou geboekte progressie uit de multiplayer het vorig jaar verschenen Black Ops 6 meegenomen kunnen worden. Dit is normaliter niet het geval in Call of Duty-games, dus dat zou een grote wijziging zijn.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!