Mario Kart Live: Home Circuit is zowel vertrouwd als verrassend
Gamer.nl
Reviews

Mario Kart Live: Home Circuit is zowel vertrouwd als verrassend

Na Pokémon Go en wat experimenten op de 3DS is Nintendo nog niet klaar met augmented reality en komt het nu met Mario Kart Live: Home Circuit. We zijn uitgebreid circuits gaan bouwen om rondjes te racen in de woonkamer en zijn aangenaam verrast dat het unieke concept meer voelt als Mario Kart dan je zou denken.

Mario Kart Live biedt een mix van bekende Mario Kart-actie en een fysiek wagentje dat met de Switch wordt bestuurd. Voor een prijs van 120 euro krijg je een Mario- of Luigi-kart, een oplaadkabel en een stapeltje karton waarmee je de poortjes kan maken. De vereiste software wordt niet meegeleverd op een cartridge, maar is gratis te downloaden via de eShop. Het enige wat je verder nodig hebt, is een kamer van 3 bij 3,5 meter en een gezonde dosis creativiteit.

Details over Mario Kart Live hebben we uitgelegd in onze preview, waar de verschillende modi, items en thema’s aan bod komen. De grote vraag is nu vooral: hoe werkt de game in de praktijk?

©GMRimport

Behendige besturing

Het eerste en belangrijkste punt is dat het bijzonder goed voelt om de kart zelf te besturen. Scherpe bochten maken is een fluitje van een cent dankzij een kleine draaicirkel, wat het mogelijk maakt om interessante banen te maken in een kleine kamer. Het helpt natuurlijk dat de karts niet zo bijster snel gaan als je in 50 of 100 cc speelt. En ondanks dat je niet zo snel door je woonkamer scheurt, is het gevoel van snelheid absoluut aanwezig. Als je de snelheid verder opschroeft naar 150 cc of 200 cc is er een behoorlijk verschil merkbaar en knal je al snel tegen elk stuk meubilair aan.

Op het scherm van de Switch wordt het snelheidsgevoel versterkt dankzij de visuele elementen van augmented reality en het geluid van een draaiende motor. De actie op het scherm voelt qua snelheid niet heel anders dan eerdere edities in de serie. Net als in de reguliere Mario Kart-delen kan je driften met de R-knop, wat precies werkt zoals verwacht. Voordat je het weet drift je door de nauwste bochten om een extra boost te pakken. Het is bijzonder hoe snel je vergeet dat er tijdens het Mario Karten een fysiek wagentje door je huis racet .

©GMRimport

Scheuren in een kleine ruimte

Een grote vraag die we vooraf hadden, is hoe de game omgaat met kleine ruimtes. De woonkamer van ondergetekende is van redelijke grootte, maar heeft niet heel veel vrije ruimtes. Al snel bleek gelukkig dat je ook met gemak onder tafels en stoelen heen rijdt, wat het speelveld een stuk flexibeler maakt. Zelfs met een kleine ruimte kan je genoeg variatie in tracks aanbrengen door bijvoorbeeld het circuit te laten kruisen met zichzelf of door allerlei objecten uit je woonkamer te integreren met het circuit. Jammer is wel dat verschillen in hoogtes niet gemeten worden en geen complexe levels met meerdere verdiepingen dus geen mogelijkheid zijn.

De beeldkwaliteit van de camera op de kart is daarnaast niet kraakhelder, maar is goed genoeg en laat ook op een grote televisie weinig te wensen over. Haperingen in de connectie komen zeker voor tijdens het spelen, maar grotendeels is de ervaring soepel. Dat is vooral afhankelijk van hoe dik de muren zijn, want de connectie verloopt via wifi. De game werkt dan ook het beste als je jezelf beperkt tot één kamer, wat ook wordt aangeraden door Nintendo, maar in de praktijk werkt de gang oprijden prima.

Het is bijzonder hoe snel je vergeet dat er tijdens het Mario Karten een fysiek wagentje door je huis racet .

-

Progressie in de game zelf

Hoewel Mario Kart Live meerdere modi kent, is de Grand Prix-modus de voornaamste bezigheid. Per cup worden drie races gereden, die alle drie een andere feel hebben dankzij wisselende thema’s, items en gevaren. Daardoor maakt het ook niet veel uit als de baan hetzelfde blijft, omdat veranderingen zoals extra boosts, tornado’s of een flinke zijwind de gameplay fris weten te houden. Tijdens deze races worden muntjes verzameld die nieuwe karts, outfits of toeters vrijspelen. Dit is de voornaamste vorm van progressie, omdat nieuwe modi zoals 150cc, 200cc of Mirror Mode al vrij snel zijn ontgrendeld. De cosmetische items zijn een leuke beloning en geven prima motivatie om nog een cup te gaan rijden.

Mario Kart draait voor velen om de hectische multiplayeractie, maar daar schiet Mario Kart Live een beetje in tekort. Het is mogelijk om Time Trials te racen en de ghost van je tegenstander te verslaan op dezelfde track. Om de beurt de snelste tijd neerzetten op deze manier is best aardig, maar komt niet in de buurt van de gezellige gameplay waar de serie bekend om staat. Ook is het mogelijk om met maximaal vier karts tegelijkertijd te spelen, maar daar heeft iedere speler logischerwijs een Switch en kart nodig. We kunnen ons voorstellen dat het enorm vermakelijk is om met meerdere karts te spelen, alleen hebben we dat helaas niet kunnen testen.

©GMRimport

Conclusie

Mario Kart Live: Home Circuit is uiteraard geen volwaardige Mario Kart-game. Wat het wel biedt is een bijzondere ervaring die erg vertrouwd voelt voor Mario Kart-fans en tegelijkertijd enorm vernuftig is. Het blijft verbazingwekkend dat je spannende races rijdt terwijl je vergeet dat dit in je eigen woonkamer gebeurt. Het prijskaartje is met 120 euro best flink, maar daar staat gelukkig tegenover dat dit ambitieuze ar-product wel precies werkt zoals beloofd. De Mario Kart-formule is zelfs beter aanwezig dan verwacht dankzij de verrassend vertrouwde besturing van de kart en geslaagde variatie in de banen.

Mario Kart Live is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Paradox onthult deze week grand strategygame Project Ceasar
Gamer.nl
Nieuws

Paradox onthult deze week grand strategygame Project Ceasar

Op 8 mei om 15:00 uur Nederlandse tijd

Paradox Interactive doet aanstaande donderdag een nieuwe grand strategygame genaamd Project Ceasar uit de doeken.

De game wordt uitgegeven door Paradox en ontwikkeld door Paradox Tinto, een enkele jaren geleden in Barcelona opgerichte ontwikkelstudio. "25 jaar lang heeft Paradox games ontwikkeld en uitgegeven die je van het Romeinse keizerrijk naar de sterren brachten. We zullen nu op die reputatie voortbouwen met een nieuw ontwerp van Studio Tinto, dat voortborduurt op een kwart eeuw aan ervaring."

Veel details over Project Ceasar zijn er nog niet, maar gezien het feit dat er over een grand strategygame wordt gepraat betekent dat er grootschalige, strategische gevechten in het spel zullen zitten. Fans vermoeden dat het om Europa Universalis 5 gaat. Volgens het bedrijf moet het in ieder geval de volgende stap binnen het genre betreffen. Op donderdag 8 mei om 15:00 uur Nederlandse tijd wordt de game onthuld via YouTube.

Zoals hierboven gemeld heeft Paradox ruimschootse ervaring met strategiegames. Het bedrijf is verantwoordelijk voor gamefranchises als Hearts of Iron, Victoria, Crusader Kings en dus Europa Universalis.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: Black Ops 7-battle pass geeft toegang tot gelimiteerde modi
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: Black Ops 7-battle pass geeft toegang tot gelimiteerde modi

Op dit moment worden gelimiteerde modi nog aan alle Call of Duty-spelers geboden

Sommige van de gelimiteerd beschikbare modi zullen in het aankomend najaar te verschijnen nieuwe Call of Duty-spel mogelijk achter betaalde battle passes zitten.

Hedendaags worden met elk nieuw seizoen in Call of Duty-games nieuwe modi geïntroduceerd in de multiplayer die maar voor een bepaalde tijd beschikbaar zijn. Deze modi zijn echter wel beschikbaar voor alle spelers. Daarnaast bestaan er betaalde battle passes in de games waarmee spelers voornamelijk cosmetische items vrijspelen. Deze battle passes hebben zowel gratis als betaalde 'tiers'.

Insider TheGhostofHope claimt nu dat sommige van deze gelimiteerde modi in de Call of Duty-game die aankomend najaar gepland staat achter een betaalde battle pass zullen zitten. Dat zou betekenen dat deze modi niet meer voor iedereen beschikbaar komen, maar alleen voor mensen die betalen voor de battle pass. Het zou overigens niet per se over alle gelimiteerde modi gaan, maar wel de meest uitgebreide modi met uitvoerige beloningen.

De nieuwe Call of Duty-game is vooralsnog niet officieel onthuld. Er lekken echter al geruime tijd details over de game. Het zou om Call of Duty: Black Ops 7 gaan, en een direct vervolg op Black Ops 2 worden. De game zou zich in 2035 afspelen en personages als Woods en Mason zouden terugkeren. De campagne zou daarbij met vier spelers in co-op speelbaar zijn, en een grote openwereldmap genaamd 'Avalon' bevatten. 'Omnimovent' zou terugkeren en er zou zelfs over muren gerend kunnen worden.

In de Zombies-modus zou de oorspronkelijke crew terugkeren, al zou het om versies van de personages uit andere dimensies gaan. Daarbij zou de modus uit rondes bestaan en in ieder geval een remake van Tranzit bevatten. Ook zou de modus verschillende moeilijkheidsgraden hebben en, zoals eerder gelekt, de grootste op rondes gebaseerde speelmap tot nu toe voor de modus bevatten.

De multiplayer tot slot zou een modus voor 32 versus 32 spelers bevatten. Ook zouden diverse populaire Black Ops-maps een futuristische remake krijgen. Tot slot zou geboekte progressie uit de multiplayer het vorig jaar verschenen Black Ops 6 meegenomen kunnen worden. Dit is normaliter niet het geval in Call of Duty-games, dus dat zou een grote wijziging zijn.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!