Minecraft Dungeons bevat geen minen of craften
Gamer.nl
Reviews

Minecraft Dungeons bevat geen minen of craften

Stel je voor: je krijgt de opdracht om een dungeon crawler te maken voor een jonge doelgroep. Wat doe je? Minecraft Dungeons is precies het antwoord op die vraag.

Neem een populaire franchise, maak wat levels met bekende omgevingen en gooi het vol met herkenbare vijanden uit die serie. De spelmechanieken moeten vooral niet te ingewikkeld zijn, zodat iedereen makkelijk in kan stappen. Gewoon een beetje hakken en slaan totdat alle tegenstanders het loodje hebben gelegd.

Minecraft Dungeons slaagt in die opzet. Het Minecraft-jasje zit als gegoten: de ontwikkelaars hebben er duidelijk veel liefde in gegoten. De omgevingen zijn sfeervol en de blokkerige Minecraft-stijl komt uitstekend tot zijn recht. Vooral de belichting is een positieve verrassing, met bliksemschichten die door de ramen knetteren en gloeiend hete lava dat de lucht vervormt.

©GMRimport

Simpel

Het spel doet zijn best om zo simpel mogelijk te blijven. Je kiest bijvoorbeeld geen klasse, maar past je vechtstijl aan via de wapens die je gebruikt. Met een zwaard ben je een simpele mêleestrijder, een lans geeft je wat meer bereik en met twee haken ben je weliswaar snel, maar moet je erg dichtbij je vijand staan. Daarnaast heb je altijd een langeafstandswapen, zoals een boog of kruisboog, en een stuk pantser.

Op deze manier is het makkelijk om een eigen build te maken. Schiet je veel met een boog, dan is het handig om het wolvenpantser te pakken dat extra pijlen oplevert. Sta je vaker middenin een groep vijanden, dan is het pantser waardoor je aanvallen vaak ontwijkt een veiligere keuze.

Tot slot zijn er drie plekken voor artefacten, die je speciale vaardigheden geven. Denk aan vuurpijlen, magische bubbels of verdovende hengels. Al met al is het een hoop loot, waardoor het telkens een verrassing is als een verslagen vijand weer wat nieuws laat vallen.

Bij elk level omhoog verdien je bovendien een vaardigheidspunt, waarmee je je uitrusting nog sterker kunt maken. Elk wapen en pantser heeft willekeurige eigenschappen die je met deze punten ontgrendelt. Wel zo aardig: als je je wapen bent ontgroeid en hem ontmantelt, krijg je die vaardigheidspunten weer terug. Minecraft Dungeons stelt alles in het werk om je zo min mogelijk dwars te zitten.

Voor een spel met Minecraft in de titel, zit er opvallend weinig minen en craften in. Er is geen ruimte om je personage en omgevingen een persoonlijk tintje te geven.

-

Willekeur

Het is wel spijtig dat spelers door deze opzet zo afhankelijk zijn van willekeur. Je wilt misschien helemaal niet met een zwaard vechten, maar het is op dat moment het enige wapen dat goed genoeg is. Misschien wil je een magiër zijn die de zielen van tegenstanders gebruikt om pijlen te schieten, maar ontgroei je dat artefact, doe je er te weinig schade mee en vind je geen krachtiger exemplaar.

De willekeurig gegenereerde levels zijn groots en hebben een hoop geheimen, maar het is niet altijd even boeiend om ze te verkennen. Regelmatig blijkt een lange gang vol vijanden geen enkele schat aan het einde te hebben staan. Een avontuurlijke instelling wordt dus niet altijd beloond.

©GMRimport

Geen Minecraft

De game slaat lekker weg, maar is weinig diepgaand. Dat hadden we van deze titel eigenlijk ook niet verwacht. Wel is het jammer dat de Minecraft-verwijzingen vooral uiterlijk vertoon zijn. Voor een spel met Minecraft in de titel, zit er opvallend weinig minen en craften in. Er is geen ruimte om je personage en omgevingen een persoonlijk tintje te geven.

Na elke missie ga je terug naar je kamp, waar ook je eigen huisje staat. Die kun je echter op geen enkele manier aanpassen. Ook het personage zelf kan niet worden veranderd. Aan het begin kies je uit een handjevol standaard skins, maar je eigen poppetje samenstellen zit er niet in. Verder was het logischer geweest om spelers blokken te laten slopen in levels en zo grondstoffen te verzamelen om bijvoorbeeld wapens mee te verbeteren, maar er valt helemaal niks te mijnen.

Wat overblijft is een prima game waar je in een uur of zes à acht doorheen beukt, maar een beetje hersenloos is het wel. Er zit ook niet al te veel content in, al speel je wel constant nieuwe moeilijkheidsgraden vrij om voor te grinden. En je komt constant dezelfde vijanden tegen: de boogschietende skeletjes uit het eerste level, blijven de hele game lang maar komen.

Het is dus precies wat je verwacht voor de jongere doelgroep: niet te ingewikkeld, simpel vermaak. Het is vooral leuk om met zijn tweeën of meer coöperatief door de levels te rammen, al is het jammer dat er weinig samenwerking vereist is. Een perfecte game om als ouder samen met je kind te spelen, zeker voor de lage prijs.

Deze game is getest op een pc. Minecraft Dungeons is vanaf dinsdag 26 mei verkrijgbaar voor Xbox One, pc, Nintendo Switch en PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Minecraft Dungeons is een aardige, maar simpele Diablo-kloon in een Minecraft-jasje die jammer genoeg vergeet de unieke aspecten van Minecraft te implementeren.

Plus- en minpunten
  • Speelt lekker weg, leuk met zijn tweeën (of meer), flexibel in klassen en loot
  • Niet heel diepgaand, te afhankelijk van willekeur, weinig verschillende vijanden, geen minen of craften

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!