Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit
PU.nl
Reviews

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered schittert sneller dan ooit

Dit jaar geen gloednieuwe Need for Speed, na het aardige maar ietwat generieke Need for Speed: Heat van 2019. Wél is er nu Need for Speed: Hot Pursuit Remastered, na Burnout Paradise wederom een opgeschaald meesterwerkje van ontwikkelaar Criterion. Want waarom zou je het wiel opnieuw proberen uit te vinden als je net zo goed kunt teruggrijpen op misschien wel de beste Need for Speed ooit?

Om het gelijk te benadrukken: inhoudelijk verschilt Need for Speed: Hot Pursuit Remastered vrijwel niet van het origineel uit 2010. Dat betekent dus dezelfde verdeling tussen verschillende soorten straatraces in ongemodificeerde sportauto’s en achtervolgingen achter het stuur van politieversies. Mocht je toch meer willen lezen over de gameplayopzet, dan kun je het beste mijn recente Reload-artikel of zelfs collega Sanders oorspronkelijke recensie van precies tien jaar geleden lezen.

Het feit dat er geen nieuwe auto’s zijn toegevoegd, laat deze game wel meer aanvoelen als een tijdmachine vergeleken met andere remasters. Maar zolang je beseft dat je een opgepoetste game uit 2010 speelt, is het echt niet erg om met ‘oude vertrouwde’ Lamborghini Gallardo’s en Bugatti Veyrons op pad te zijn. Ook wanneer je zo’n ietwat belegen exoot eenmaal op de staart trapt, het aangenaam gewichtige rijgedrag naar je hand zet om ‘m in een drift te gooien en vervolgens de lachgaskraan opendraait om jezelf de bocht uit te katapulteren, is het moeilijk om de grijns op je gezicht te onderdrukken.

©GMRimport

4k en 60 fps

Dat de oude automodellen ook niet opnieuw digitaal zijn vormgegeven, valt van een afstandje niet eens echt op - een mooi compliment aan het adres van het origineel. Alleen als je middels de fotomodus inzoomt, zie je dat het aantal polygonen anno 2020 achterhaald laag is. De enige subtiele noviteit op dit front is overigens de keuze uit (veel) meer lakkleuren voor je auto, voor wat het waard is.

Het echte nieuws is de technische overhaul: op de pc kan gespeeld worden in 4k bij zestig beeldjes per seconde. Xbox One X- en PlayStation 4 Pro-spelers (zoals ondergetekende) kunnen kiezen uit 4k met de helft van die snelheid, of 1080p met 60 fps. Die laatste geniet in elk geval mijn voorkeur, omdat de sensationele actie goed gedijt bij extra vloeiende beeldverversing. De reguliere PS4, Xbox One en Nintendo Switch moeten het met maximaal 1080p en 30 fps doen. Je kunt je afvragen waarom een tien jaar oude game op huidige (inmiddels ook alweer uitgaande) consoles niet gewoon in de hoogst mogelijke resolutie met 60 fps kan draaien, al is het goed te vermelden dat de framerate van dertig beeldjes per seconde op de Xbox 360 en PlayStation 3 al geregeld niet gehaald werd in 720p. Bovendien is de art direction nog steeds sterk, met zeer diverse omgevingen, dynamische weerseffecten en een dag- en nachtcyclus.

Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren.

-

Minstens zo belangrijk is de uniformiteit tussen de huidige platforms op het gebied van online gameplay. Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ondersteunt crossplay voor zowel directe potjes met maximaal acht spelers als voor Autolog, het destijds behoorlijk innovatieve, proactieve online klassement. Het blijkt nog altijd behoorlijk verslavend om snellere tijden van je vrienden in je gezicht gesmeerd te krijgen en die met één druk op de knop te kunnen proberen te verbeteren. Wel jammer: Autolog-ondersteuning via een mobiele app of webomgeving is ditmaal in geen velden of wegen te bekennen.

©GMRimport

Alle auto’s en nummers

Nieuwe content tref je hier dus niet aan, afgezien van bij deze heruitgave inbegrepen auto’s en events die destijds nog apart als downloadbare content moesten worden aangeschaft. De omissie van iets meer voelt als een lichtelijk gemiste kans, al kun je de game ook beschouwen als een mooi staaltje instandhouding van het originele werk: alle automodellen van toen en zelfs de gehele soundtrack zijn weer aanwezig, terwijl dat door eventueel licentiegesteggel na een decennium net zo goed anders had kunnen zijn.

Toch valt niet te ontkennen dat tien jaar na dato iets meer toevoegingen dan alleen de technische verbeteringen, crossplay en meer lakkleurtjes wenselijk waren geweest, zeker gezien de nieuwprijs van dertig tot veertig euro. Als dat bedrag de helft minder was geweest, was dit totaalpakket beter te verdedigen geweest. Mede daarom geven we Need for Speed: Hot Pursuit Remastered dezelfde score als in 2010, maar wel met de kanttekening dat je daar zelf een punt bij op mag tellen als je deze game nooit eerder gespeeld hebt óf zeer warme herinneringen koestert aan de originele uitgave.

Need for Speed: Hot Pursuit Remastered is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One, pc en Nintendo Switch.

Lees meer reviews:

Uitstekend
Conclusie

Als heruitgave van één van de fijnste arcaderacers uit het moderne tijdperk, is Need for Speed: Hot Pursuit Remastered ook in 2020 een lekkere traktatie. Wel missen we iets meer waar voor het geld dan alleen de verbeterde graphics en crossplay.

Plus- en minpunten
  • Technisch mooi geüpdatet, sensationele arcaderaceactie, toevoeging van crossplay maakt (ook asynchrone) multiplayer extra sterk
  • Minimale toevoegingen voor de nieuwprijs

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!