Nvidia RTX 3000-serie: alle verwachtingen op een rijtje
Gamer.nl
Reviews

Nvidia RTX 3000-serie: alle verwachtingen op een rijtje

Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat de Nvidia GeForce RTX 2000-serie werd gelanceerd, dus het wordt hoog tijd voor een opvolger. In dit artikel vatten we samen wat er al bekend is en wat onze verwachtingen zijn.

Volgens meerdere bronnen en tevens ook onze verwachtingen, was Nvidia van plan om de nieuwe Ampère GPU-architectuur te presenteren tijdens zijn eigen GPU Technology Conference (GTC). De presentaties werden in verband met het coronavirus echter geschrapt en zouden vervangen worden met een serie persberichten. Helaas is het twee weken na de oorspronkelijke datum nog volledig stil rondom de nieuwe architectuur en bijbehorende RTX 3000-kaarten. Geruchten en gelekte specificaties zijn er gelukkig genoeg.

Releasedatum

Twee maanden geleden was de verwachting nog dat we de eerste RTX 3000-kaarten al in de lente van dit jaar zouden zien, maar het is duidelijk dat het coronavirus er voor heeft gezorgd dat dit niet meer gaat gebeuren. Volgens een artikel van Tae Kim, een journalist bij Bloomberg, werkt het virus financieel zelfs in het voordeel van Nvidia. Het bedrijf ziet een stijging van maar liefst 50% in het totaal aantal gegamede uren per dag door het grote aantal thuisblijvers. Daarnaast zijn cloud-oplossingen, een andere tak waar Nvidia veel winst uit haalt, door het thuiswerken nu extra populair.

©GMRimport

De toegenomen populariteit van gaming betekent ook dat gamers investeren in nieuwe hardware, waaronder videokaarten. Nvidia kan daardoor de ‘oude’ videokaarten nog even blijven verkopen zonder een daling te zien in omzet. Dat is goed nieuws voor de winstmarges, want de huidige generatie GPU’s is veel makkelijker en goedkoper om te produceren dan de toekomstige RTX 3000-serie. De huidige verwachting is daarom dat Nvidia de eerste details bekendmaakt in augustus, maar verwacht dan alleen de specificaties en misschien een adviesprijs. Alle details en benchmarks worden waarschijnlijk pas tijdens Computex 2020 onthuld, dat verzet is naar de laatste dagen van september. Dat zou ook een mooi moment zijn voor alle partners, zoals MSI en ASUS, om hun varianten op de videokaarten te tonen.

Begin oktober liggen de videokaarten dan in de winkels, zodat de winkeliers voldoende tijd hebben om voorraad op te bouwen voor de feestdagen. De voorgaande lanceringen van zowel Nvidia als AMD leren ons dat nieuwe high-end videokaarten snel uitverkocht zijn.

Gigantische RTX 3080 Ti-chip

Van alle nieuwe videokaarten die er aan zitten te komen, lijken de geruchten over de RTX 3080 Ti het betrouwbaarst te zijn. Het zou gaan om een gigantische chip met een oppervlakte van maar liefst 826mm2. Ter vergelijking: de GTX 1080 Ti moest het doen met 471mm2 en de RTX 2080 Ti zit op 754mm2. Nu lijkt het verschil qua formaat tussen de 2080 Ti en 3080 Ti niet heel groot, maar omdat de nieuwe generatie gebruik gaat maken van kleinere transistors, is dat een bijzondere stap. Dergelijke grote chips vereisen namelijk een zeer betrouwbare fabricage om winstgevend te zijn, wat betekent dat TSMC of Samsung al zeer ver zijn in de ontwikkeling van de nieuwe processen. Zoals je misschien weet, doet Nvidia namelijk alleen het ontwerp van de chips. De uiteindelijke fabricage is in handen van externe partijen.

©GMRimport

Welke partij de chips dit keer gaat fabriceren is echter nog onduidelijk. Jensen Huang, de CEO van Nvidia, heeft eerder aangegeven dat het leeuwendeel van de GPU’s geproduceerd gaat worden door TSMC, met de 7nm-technologie die nu ook voor AMD Ryzen-processors wordt gebruikt. De laatste geruchten spreken dat echter tegen, want Samsung zou al engineering samples van de RTX 3080 Ti hebben gemaakt met hun 10nm-proces. Trap hierbij overigens niet in de verwarrende namen, want TSMC’s 7nm is vergelijkbaar met Samsungs’ 10nm.

Wie de chip ook maakt, het feit dat hij enorm groot is én over kleinere transistors beschikt, betekent dat we mogelijk een enorme toename in prestaties gaan zien. Een prestatieverbetering van 50 tot 100 procent is dan een redelijk reële verwachting. De kleinere transistors betekenen ook een hogere efficiëntie van 40 tot 50 procent, maar dat is afhankelijk van het door Nvidia gekozen proces. Een bekende bron op Twitter, wiens account inmiddels is verwijderd, kwam recentelijk met iets meer gedetailleerde informatie over de chip die deze gedachte bevestigt. Volgens KittyCorgi krijgt de RTX 3080 Ti 7680 CUDA-kernen, bijna het dubbele van de RTX 2080 Ti met 4352 CUDA-kernen.

Overige RTX 3000-serie kaarten

Over de overige videokaarten weten we nog erg weinig. De enige geruchten komen van de Twitteraar met informatie over de RTX 3080 Ti. KittyCorgi liet zien dat de chip die hoogstwaarschijnlijk overeen gaat komen met de RTX 3080 (de GA104) in totaal 48 SM’s gaat krijgen. Dat komt neer op 6144 CUDA-kernen. Vergeleken met de RTX 2080 is dat een ruime verdubbeling, want die chip heeft er ‘maar’ 2944 (of 3072 voor de SUPER-variant).

©GMRimport

De GA106- en GA107-chips die de RTX 3070 en RTX 3060 moeten gaan vormen, krijgen respectievelijk 30 en 20 SM’s, of 3840 en 2560 CUDA-kernen. Ook dat zijn weer grote verbeteringen, maar helaas geen verdubbeling.

Meer informatie over de lager gepositioneerde kaarten is er op dit moment nog niet. Dat gebeurt vaker, maar omdat Nvidia oorspronkelijk de architectuur twee weken geleden had willen aankondigen, is het ook verdacht. Het kan zijn dat de lancering van de RTX 3000-serie begint met enkel de RTX 3080 en de RTX 3080 Ti. De lager gepositioneerde modellen komen dan in de maanden daarna pas op de markt, net als bij de RTX 2000-serie.

Prijzen

Over de prijzen zijn er op dit moment nog geen geruchten en het is ook erg moeilijk om er iets concreets over te zeggen. Het coronavirus kan zowel een positief als een negatief effect hebben op de prijs bij de lancering. Zoals gezegd profiteert Nvidia op het moment van het uitstellen van de lancering, waardoor het bedrijf tijd heeft om het productieproces verder te optimaliseren. Dat zou de prijzen kunnen drukken. Aan de andere kant is Nvidia niet het enige bedrijf dat lanceringen uitstelt en kan TSMC of Samsung de enorme vraag naar chips later dit jaar mogelijk niet goed aan, met hogere prijzen als gevolg.

©GMRimport

Dan is er nog de concurrentie: AMD Big Navi. De laatste geruchten melden dat AMD weer bezig is met een comeback in het high-end segment, wat zou betekenen dat Nvidia straks niet meer alleen aan de top staat. Als dat het geval is, moet Nvidia daar uiteraard op reageren met betere prijzen. Toch is het onwaarschijnlijk dat AMD direct met een tegenhanger komt voor de RTX 3080 Ti, waardoor die chip mogelijk nog duurder gaat worden dan zijn voorganger.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!