Overpass probeert te overtuigen met originaliteit
Gamer.nl
Reviews

Overpass probeert te overtuigen met originaliteit

Bij racen op onverhard terrein denken we vaak aan racegames zoals Dirt Rally (2.0), maar écht offroad-racen op daadwerkelijk schier onbegaanbaar terrein zien we maar zelden. Overpass laat je op een originele manier toch zo’n uitdaging aangaan.

Offroaden wordt toch een ware kunst verheven in Overpass. Je treft er namelijk tal van modderige offroad-parkoersen vol met de meest uiteenlopende, pittige obstakels. Denk aan steile hellingen vol stenen en allerlei soorten kuilen, maar ook aangelegde houten palen, betonnen buizen en verzamelingen oude autobanden. Soms dien je zelfs een wipwap met de juiste timing te passeren.

In menig game zou je dergelijke hindernissen nemen door het gas flink in te drukken in de verwachting er zo overheen te suizen. In de meeste gevallen levert je dat in Overpass niets anders op dan een botsing of een gekanteld voertuig, met schade ten gevolg. Hier is niet zozeer je tempo, maar je benadering de sleutel tot succes - vergelijkbaar met games zoals Trials en Spintires.

©GMRimport

Zoeken naar grip

Qua mogelijkheden nestelt Overpass zich min of meer tussen die twee bekende titels in. De tools zijn niet zo talrijk en divers als in Spintires, maar ook hier dien je overwegingen te maken tussen gedoseerd gas geven, het inschakelen van vierwielaandrijving en het vergrendelen van het differentieel om de aandrijfkracht op de juiste manier over de wielen te verdelen. Zo zoek je constant naar grip, waarbij behoud van momentum je beste vriend is.

Zo behoeft elke hindernis z’n eigen strategische aanpak. Heb je die eenmaal door (of, in enkele gevallen, gelijk al goed ingeschat) dan kun je van daaruit meer tempo maken om toch de beste tijden te noteren - die bepalen uiteindelijk immers je score na elke proef. Dat maakt Overpass tot een soort ‘schildpad en de haas’-racegame: een gedegen, ogenschijnlijk langzamere aanpak zal vrijwel altijd leiden tot een betere finish dan zo snel mogelijk over het parkoers sjezen.

Met deze gameplay heeft de Zweedse ontwikkelaar Zordix een geinige campagne opgezet waarin je event na event afwerkt. Jammer genoeg blijft deze beperkt tot een saaie en steriele menustructuur, waardoor de charme van offroad-racen nooit echt naar voren komt. Enige mate van diversiteit is er dankzij de 24 verschillende voertuigen, zowel quads als UTV’s (een soort buggy’s) van een aantal bekende merken. Afhankelijk van je gedrag en behoeftes op de proeven kunnen ze schade oplopen en voorzien worden van upgrades - zaken die wel (slechts in-game) geld kosten.

De game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

-

©GMRimport

Niet zo sexy

Tel daarbij op dat je eigenlijk altijd in je eentje tegen de klok strijdt op de diverse parkoersen - alleen als je tegen andere spelers racet, bijvoorbeeld online of in split-screen, zie je tenminste nog ghosts. Dat hoeft ook niet erg te zijn, want hardcore offroaders richten zich toch liever op het bedwingen van de hindernissen. Toch is het jammer dat de oppositie alleen zichtbaar is als namen in klassementen. Visueel is Overpass ook geen hoogvlieger: de game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

Toch verdient dit spel een pluim voor originaliteit, want het weet een behoorlijk zeldzaam gameplayconcept toch aardig neer te zetten en daarmee spelers een originele uitdaging te bieden, mede dankzij een breed scala aan parkoersen.

Overpass is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One (X), Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Als échte offroad-racegame schotelt Overpass ons een tof spelconcept voor met veel uitdaging. Daartegenover staan wel een gebrek aan sterke uitwerking en matige graphics.

Plus- en minpunten
  • Origineel concept voor een racegame, uitdagende gameplay
  • Technisch en audiovisueel middelmatig, gebrek aan motiverende beleving

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!