Panzer Dragoon: Remake heeft weinig bestaansrecht
Gamer.nl
Reviews

Panzer Dragoon: Remake heeft weinig bestaansrecht

Kijk, je hoeft natuurlijk niet alles van een remake te voorzien. Panzer Dragoon, de Sega-franchise die ooit begon op de Saturn en met Orta eindigde op de eerste Xbox, heeft een speciaal plekje in de geschiedenis. Deze heruitgave weet helaas niet te vertellen waarom dat zo is.

Met on-rails shooters als Space Harrier en Panzer Dragoon bracht Sega grafisch indrukwekkende arcade-ervaringen naar de huiskamer. Later zou het dat genre opnieuw uitvinden met het kunstzinnige Rez. Maar waar heruitgave Rez Infinite in 2016 liet zien waarom dat destijds zo’n goede game was, en dit moderniseerde met een vr-modus en een prachtig nieuw gebied, laat Panzer Dragoon: Remake nu alle mogelijkheden liggen om hetzelfde te doen. Deze remake voelt vooral ouderwets.

©GMRimport

Automatisch schieten

Aan de gameplay is dan ook niks veranderd. Panzer Dragoon draait om een soldaat die per ongeluk een mentale band vormt met een draak, en op jacht moet naar een andere, kwaadaardige draak. Samen vliegen draak en berijder door zeven kleurrijke levels. Je houdt de schietknop in en sleept het vizier over het scherm om vijanden automatisch te targeten. Laat je de knop los, dan lanceert de draak zijn kogels op zijn slachtoffers. Je kunt ook gewoon zelf schieten, maar dat heb je alleen nodig om obstakels en vijandelijke kogels op te blazen.

Er is niet veel tijd om van de prachtig ontworpen omgevingen te genieten, want vijanden kunnen van alle kanten komen. Met de triggers draai je je blik negentig graden zodat je ook om je heen kunt schieten, terwijl je draak stug zijn lineaire pad blijft volgen. Dit levert indrukwekkende momenten op, zoals gigantische zandwormen die ineens achter je opduiken.

Het is exact dezelfde ervaring als in 1995, zonder gemoderniseerd te zijn voor deze tijd. Aan de ene kant is het fijn dat er niet teveel getornd is aan een klassieker, maar de spelmechanieken voelen gedateerd en de besturing is niet vloeiend genoeg. Het voelt alsof er een eeuwigheid zit tussen het moment dat je de trigger indrukt en het moment dat de camera daadwerkelijk draait. Panzer Dragoon heeft niet genoeg om het lijf om zo’n getrouwe remake te rechtvaardigen.

Uurtje knallen

Je knalt immers in een klein uurtje door de game heen en dan is er weinig reden om hem nog een keer te spelen. Je kunt het spel op een hogere moeilijkheidsgraad zetten, maar dat is het dan ook wel zo’n beetje. De remake voegt daar slechts een handjevol extra’s aan toe.

Zo is er een fotomodus, waarmee je de game op elk moment kunt pauzeren om screenshots te maken. Het is een aardig idee, maar het toont vooral aan dat de opgepoetste graphics eigenlijk niet zo bijzonder zijn. Het ziet er oké uit - vooral de eerste wereld is een imposante ruïne met prachtig kleurenpalet - maar er is ook wat van de magie verloren gegaan in deze herbewerking. Het origineel prikkelde je fantasie met zijn soms abstracte uiterlijk, maar in de geüpdatete versie zie je vooral hoe leeg de omgevingen zijn.

Verder is er een schaduwmenu met cheats beschikbaar voor iedereen die de game op Hard weet uit te spelen. Het is een weinig verheffende manier om nieuwe content toe te voegen. Wie de hoogste moeilijkheidsgraad heeft bedwongen, heeft immers geen cheats meer nodig.

©GMRimport

Gamegeschiedenis

Begrijp ons niet verkeerd: Panzer Dragoon is nog steeds een bijzondere game die zijn plaats in de gamegeschiedenis ruimschoots verdiend heeft. Fans van het origineel zullen dan ook overspoeld worden door nostalgische gevoelens en hier nog altijd veel plezier uithalen.

Nieuwkomers hebben echter geen enkele reden om zich aan deze remake te wagen. Zelfs in dit niche genre is Panzer Dragoon op alle fronten ingehaald, niet in de laatste plaats door vervolg Zwei uit 1996. Gelukkig zijn er ook plannen aangekondigd om een remake uit te brengen van dit superieure tweede deel. Laten we hopen dat die zijn bronmateriaal wat meer eer aandoet.

Panzer Dragoon: Remake is nu beschikbaar op de Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Ondermaats
Conclusie

Panzer Dragoon heeft een unieke plek in de gamegeschiedenis, maar de nieuwe remake weet daar geen eer aan te doen. Er wordt weinig nieuws toegevoegd, waardoor alleen een uurtje bijzonder, maar archaïsch knalwerk overblijft.

Plus- en minpunten
  • Blijft een bijzondere game, mooie omgevingen
  • Weinig nieuws, kort, vernieuwde graphics verliezen magie, gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!