Shakedown Hawaii is een geslaagde persiflage van losgeslagen hebberigheid
PU.nl
Reviews

Shakedown Hawaii is een geslaagde persiflage van losgeslagen hebberigheid

In deze moderne wereld is het soms moeilijk om aan het gevoel te ontsnappen dat je overal en op iedere mogelijke manier wordt opgelicht. Van lootboxes tot vage keurmerken voor zogenaamde natuurvriendelijke producten. Ben je als consument nou echt beter af, of wordt je eigenlijk gigantisch in de zeik genomen? In Shakedown Hawaii is het wel duidelijk wie er vooral profiteert – de meest gehaaide en gierige rijkaards.

De hoofdpersoon in Shakedown Hawaii is een bijzonder veelzijdige boef. Deze naamloze CEO is een typische klagende babyboomer die zijn tijd besteed met televisiekijken en klagen over de jeugd van tegenwoordig. Wanneer blijkt dat zijn miljoenenbedrijf zo goed als failliet gaat, volgt hij het advies van zijn eigen bestseller over het runnen van een succesvolle multinational op. Alleen met gewetenloze overnames, het schaamteloos inspringen op trends en een beetje geweld kom je (terug) aan de top.

©GMRimport

GTA met gevoel voor humor

Met een moordend tempo racet de CEO door Hawaii om koste wat het kost zijn bedrijf van de afgrond te redden. Geen enkele manier om geld te verdienen wordt geschuwd. Auto’s stelen, brievenbussen omverrijden om de post te stelen, lokale middenstanders afpersen of gewoon voetgangers omver rijden: het levert allemaal wat op. In klassieke tweedimensionale Grand Theft Auto-stijl wordt er razendsnel tussen allerlei opdrachten gewisseld.

Het spel heeft daarbij een prettig chaotisch gevoel voor humor. Het is mogelijk om op de hoofden van voetgangers te springen of hun haar af te knippen. Bijna alles in de wereld kan kapot. Loop een supermarkt binnen en iedere kassa of rek kan vernield worden.

©GMRimport

The art of the deal

Dat is overigens ook een prima manier om ervoor te zorgen dat winkeliers beschermgeld betalen. De missies om iemand te laten betalen zijn kort, maar afwisselend. De ene keer moet de boel kort en klein geslagen worden, in de andere winkel is het genoeg om het toilet te laten overspoelen of wat klanten te intimideren door te dichtbij ze te staan.

De shakedowns waarin je binnen een minuut een winkelier leegschudt zijn optioneel – net zoals het business management-gedeelte van Shakedown Hawaii. Naarmate het verhaal vordert komen er steeds meer delen van het eiland te koop te staan.

Koop een hippe koffiezaak of hotel op en de CEO krijgt elke dag een gedeelte van de winst op zijn bankrekening. Het zijn aanvankelijk flinke investeringen, maar met wat verdubbelaars in de vorm van clickbaitreclames of cadeaukaarten die binnen een maand verlopen, kan de winst gemakkelijk vergroot worden.

Hawaii onveilig maken met de drie hoofdpersonen is zo leuk omdat het spel met gemak wisselt tussen gameplaystijlen

-

Matige managementsim

De cijfertjes steeds meer zien groeien en langzaam maar zeker het hele eiland overnemen is leuk, maar uiteindelijk van weinig effect op het hoofdverhaal. Er zijn geen bonussen aan gekoppeld en het heeft geen invloed op de gameplay, waardoor dit gedeelte van Shakedown Hawaii uiteindelijk een beetje nutteloos voelt. Het is net zo makkelijk te negeren.

Wat daarbij ook niet helpt is dat de menu’s om vastgoed te kopen en te upgraden niet bepaald makkelijk werken. Meerdere autogarages achter elkaar kopen voor een leuke monopoliebonus werkt simpelweg niet handig, omdat het hele menu moet worden afgesloten en opnieuw geopend om de volgende in de lijst te selecteren.

©GMRimport

Grappiger dan GTA

De traditionele, GTA-achtige gameplay is gelukkig zo veelzijdig dat het veel goed weet te maken. De missies wisselen elkaar in hoog tempo af. De ene keer moet er concurrentie uit de weg geruimd worden, de andere keer wordt er bedrijfsspionage gepleegd, wat weer wordt opgevolgd door een deelname aan een levensgevaarlijk spelprogramma. Iedere missie wordt ingeleid door een snelle dialoog tussen de CEO en de onderling die de pech heeft op dat moment met hem te maken te hebben.

Juist in deze vluchtige momenten laat Shakedown Hawaii zich van zijn geestigste kant zien. In een missie blijkt bijvoorbeeld dat de productie van dure plastic tasjes en rietjes het bedrijf leegzuigt, dus staakt de CEO de verkoop. Door het te verdraaien als een eco-vriendelijke oplossing, weet hij er meteen ook een mooi pr-momentje uit te slaan. Het b-merk Cola in de portefeuille van de CEO wordt binnen de loop van het verhaal aangeprezen als dure biologisch frisdrank, sportdrankje en als gamerbrandstof. De schaamteloze hebberigheid waarmee het allemaal gepaard gaat zou grappig zijn als het niet zo pijnlijk dichtbij de realiteit zou komen.

©GMRimport

Groteske pixelart

Het toch al hoge tempo van Shakedown Hawaii wordt nog verder opgevoerd door te wisselen tussen speelbare personage. Scooter - de leeghoofdige zoon van de CEO – is vooral bezig met zijn reputatie en zijn rapcarrière is er eentje van. De andere is een naamloze huurmoordenaar die in opdracht van de CEO complete plantages van de lokale kartels uitmoordt om de concurrentie uit de weg te ruimen.

Hawaii onveilig maken met deze drie figuren is zo leuk omdat het spel met gemak wisselt tussen gameplaystijlen. Autorijden is hilarisch omdat iedere tegenligger simpelweg aan de kant gebeukt wordt en de wagen bijna niet stuk te krijgen is. Het schieten werkt minstens zo soepel en zelfs als platformer kan Shakedown Hawaii ermee door.

De kers op de taart is de 16-bit pixelart. Alle personages in het verhaal zijn groteske karikaturen. Van de opgepompte bodybuilder die uit zijn maatpak barst tot de rivaliserende CEO met de meest belachelijke onderkin: Shakedown Hawaii schotelt ze met zo’n moordend tempo voor, dat je bijna niet de tijd hebt om ze in al hun glorie te waarderen.

Shakedown Hawaii is voor 19,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation Vita en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Niet ieder onderdeel van Shakedown Hawaii heeft evenveel liefde gekregen, maar als satire én als klassieke GTA-game weet het spel te overtuigen. Door het extreem hoge tempo waarop de missies elkaar opvolgen en de minstens zo hoge grapdichtheid kakt Shakedown Hawaii geen moment in. Het vastgoedmanagement zit helaas nooit op datzelfde niveau, waardoor het eigenlijk helemaal genegeerd kan worden zonder dat dit het spelplezier in de weg zit.

Plus- en minpunten
  • Chaotisch gevoel voor humor, veel afwisseling tussen gameplay missies, klassieke GTA-gameplay
  • Vastgoedmanagement komt niet helemaal uit de verf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 5 afgelopen drie maanden vijf miljoen keer verkocht
PU.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 5 afgelopen drie maanden vijf miljoen keer verkocht

De teller staat nu op 215 miljoen verkochte exemplaren

Alleen al de afgelopen drie maanden zijn er vijf miljoen exemplaren van Grand Theft Auto 5 over de toonbank gegaan.

Take-Two Interactive kondigde bij het bekendmaken van diens kwartaalcijfers aan dat het in 2013 verschenen spel wereldwijd in totaal 215 miljoen keer is verkocht - alleen Minecraft is vaker verkocht. Afgelopen februari werd nog gemeld dat de teller op 210 miljoen stond, dus zijn er binnen de afgelopen drie maanden vijf miljoen exemplaren bijgekomen.

Daarmee lijkt de verkoop van Grand Theft Auto 5 niet in te zakken, ondanks de wetenschap dat het langverwachte zesde deel volgend jaar mei verschijnt. De laatste drie maanden van vorig jaar werden er namelijk ook ongeveer vijf miljoen exemplaren van de game verkocht. Er zijn in totaal 450 miljoen exemplaren van GTA-games verkocht.

De afgelopen drie maanden zijn er nog eens drie miljoen exemplaren van Red Dead Redemption 2 verkocht, waardoor de teller nu op meer dan 74 miljoen verkocht exemplaren staat. In de Red Dead-reeks zijn er in totaal meer dan honderd miljoen games verkocht.

Take-Two liet ook doorschemeren dat het onwaarschijnlijk is dat Grand Theft Auto 6 nogmaals wordt uitgesteld. Daarbij was het bedrijf ook positief over de komst van de Switch 2. Er gaan zelfs geruchten dat de uitgever Red Dead Redemption 2 naar Nintendo's nieuwe console wil brengen. Ook gaan er geruchten over een current-gen overzetting van Grand Theft Auto 4. Dit is op moment van schrijven allemaal echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA-producent toont actievolle gameplay van nieuwe game MindsEye
PU.nl
Nieuws

GTA-producent toont actievolle gameplay van nieuwe game MindsEye

Het spel verschijnt op 10 juni voor PS5, Xbox Series en pc

Er is een korte nieuwe gameplaytrailer uitgekomen van het op Grand Theft Auto-lijkende MindsEye.

In de dertig seconden durende video is voornamelijk een hoop schietactie te zien, al wordt er tegen het einde ook een achtervolging achter het stuur ingezet.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!