Sniper Ghost Warrior Contracts biedt een realistische sluipschutterservaring
Gamer.nl
Reviews

Sniper Ghost Warrior Contracts biedt een realistische sluipschutterservaring

Hoewel ik weinig tot geen ervaring heb met het gebruiken van een sluipschuttersgeweer, vermoed ik dat het niet zo makkelijk is als de meeste games doen geloven. De Ghost Warrior-serie geeft spelers over het algemeen meer inzicht in hoe het is om doelwitten te raken vanaf een lange afstand. Vergeet het concept van louter klikken en schieten; factoren als wind, afstand, afwijking en ademhaling dienen spelen een belangrijke rol. Daar kom je in Sniper Ghost Warrior Contracts op de harde manier achter.

Dit nieuwe deel speelt zich af in het ijskoude Siberië. Het is misschien niet de meest interessante bestemming voor een weekendje weg, maar een beter landschap voor sluipschutters is lastig te vinden. Het witgekleurde continent krioelt in deze game van de drugsbaronnen, moordenaars, corrupte ambtenaren, wapenhandelaars, illegale oliehandelaren en andere foute types. Het is aan de speler om met dit tuig af te rekenen zonder vragen te stellen. Als Seeker, een beleefde benaming voor huurmoordenaar, is het aan de speler om met dit tuig af te rekenen.

©GMRimport

Losse contracten en zandbakken

Anders dan in eerdere Ghost Warrior-games wordt er gebruikgemaakt van vijf losse en omvangrijke sandbox-gebieden. Wanneer je een contract aanneemt en begint aan een missie, ben je vrij om je eigen volgorde te bepalen waarin je het contract afwerkt. Het is echter lastig om de meest efficiënte route op voorhand uit te stippen en dat leidt vaker dan je lief is tot backtracken. De fast travel-knop belandt dus onder de sneltoets.

Doordat de maps erg groot zijn, is er genoeg ruimte om je eigen plan te trekken. Het uitstippelen van aanvalsroute is cruciaal, evenals de ontsnappingsroute. Wanneer een deel van het contract is voltooid, dien je deze namelijk bij een extractiepunt af te leveren en daar kan geen fast travel bij worden gebruikt. Denk dus goed na bij de schade die je tijdens de inval aanricht, want dat kan je op de terugweg eventueel nekken.

©GMRimport

Mind your step

Elk contract valt of staat met tactiek. Je moet als eenzame krijger af en toe een heel gezelschap slechteriken van kant maken om een missie te voltooien. En hoe goed je ook bent op de lange afstand, zonder tactisch plan maakt niemand kans tegen een zwaar bepantserde zwerm Russen. Enkel een goed aanvalsplan is echter niet afdoende, hoe pienter je ook bent. Het is belangrijk dat je leert van je fouten en aanvalsroutes gaandeweg uit je hoofd leert. Op deze manier kom je er vanzelf achter dat sommige vijanden beter ontweken kunnen worden.

De moeilijkheidsgraad heeft erg veel invloed op het spel en verandert de spelbeleving significant

-

Stealth is dus essentieel in Sniper Ghost Warrior Contracts en vrijwel even belangrijk als het jachtgeweer dat je bij je draagt. Na een aantal mislukte invallen bij de havendokken ondervond ik dat het effectiever is om vijanden simpelweg te omzeilen, in plaats van ze in slow-motion koud te maken. Want ook al leg je er geruisloos negen achter elkaar om - en begrijp mij niet verkeerd: dat voelt heerlijk - is het enorm frustrerend wanneer het alarm alsnog wordt geluid bij het tiende schot. Dat kost je direct de helft van de doelstellingen uit het contract.

©GMRimport

Hoge wiskunde

De Poolse ontwikkelaar CI Games nadert perfectie qua sluipschutterswerk en Sniper Ghost Warrior Contracts voelt eigenlijk meer als een simulatiegame. Als sluipschutter moet je constant dezelfde formule foutloos uitvoeren en dat komt hier uitstekend uit de verf. Het vizier van het jachtgeweer is enorm getailleerd en vormt een essentieel hulpmiddel. Het geeft namelijk het traject van de kogel weer. Hierbij houdt het rekening met de wind en de bullet drop. De afstand moet je zelf berekenen door vijanden te spotten met een verrekijker. Daarnaast moet er rekening gehouden worden met loopacties en ademhaling.

In andere aspecten schiet het vierde deel uit de Ghost Warrior-reeks te kort. Secondaire wapens voegen vrijwel niks toe en manoeuvreren door het landschap voelt wat houterig en onbeholpen aan. Daarnaast is er sprake van een uitgebreid upgradesysteem voor zowel je wapens als gadgets, maar in-game gebruik je deze upgrades maar gering. Hetzelfde geldt voor de speciale munitie die uitgebreid gedemonstreerd wordt tijdens de bootcamp-missie.

©GMRimport

Van haviksoog tot blinde vink

Ik speel games graag op de hoogste moeilijkheidsgraad, maar dat komt games niet altijd ten goede. Dat geldt ook voor Sniper Ghost Warrior Contracts. Het gaat mis bij het onmenselijke vermogen van die Russen om je van mijlenver te spotten, terwijl je gehurkt achter een rotsblok zit met je hoofd tussen de benen. Dit is één keer leuk, daarna heb je het wel gezien. Het middelste niveau is daarentegen goed gebalanceerd en voelt realistisch aan.

De makkelijkste moeilijkheidsgraad is totaal niet realistisch en voelt als een compleet ander spel, maar vormt desalniettemin een uitdaging. Doordat de vijanden plots het verschil tussen een mens een boom niet meer zien, ga je jezelf al snel overschatten. Ik greep bijvoorbeeld steeds sneller naar mijn secondaire wapen, maar die maakt geluid en dat leidt vervolgens tot een laaiend alarm en een dozijn boze Russen. De moeilijkheidsgraad heeft erg veel invloed op het spel en verandert de spelbeleving significant .

Sniper Ghost Warrior Contracts schiet qua first person shooter-aspecten tekort, maar is een prima game voor liefhebbers van specifiek sluipschutterswerk. Het takenpakket van een sluipschutter wordt in de game goed uitgedragen. Helaas geldt dit enkel voor de middelste moeilijkheidsgraad. Het uitstippelen van de ideale aanvals- en ontsnappingsroute is cruciaal en daar geven de vijf omvangrijke sandbox-gebieden spelers genoeg ruimte voor. Klikken en schieten verandert in Sniper Ghost Warrior Contracts in afwegen, positioneren, mikken, berekenen, schieten en wegwezen.

Sniper Ghost Warrior Contracts is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game gespeeld op PlayStation 4.

Goed
Conclusie

Sniper Ghost Warrior Contracts biedt een realistische maar tegelijk imperfecte sluipschutterservaring. Het verbeterde missiesysteem creëert balans tussen vrijheid en onbenullig ronddwalen. Het verschil per moeilijkheidsgraad is echter te groot en leidt tot drie compleet verschillende spelbelevingen, waarvan maar één niveau echt realistisch aanvoelt. Verder voelt de besturing van alles behalve het sluipschutten zelf incompleet en houterig. Toch weet CI Games een gedegen singleplayercampagne af te leveren, mits je van de langeafstandsexecutie houdt.

Plus- en minpunten
  • Realistische sluipschutterservaring , tactische vrijheid, indeling missies en maps
  • Upgrades missen impact, matig verhaal, verschil in moeilijkheidsgraad, backtracken

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!