Streets of Rage 4 is de extreem late opvolger die iedereen verdient
PU.nl
Reviews

Streets of Rage 4 is de extreem late opvolger die iedereen verdient

Streets of Rage was verre van de allereerste beat ‘em up, maar Sega’s vechtlustige trilogie uit de jaren negentig is zonder een van de meest iconische in het brawlergenre. Na generaties aan geruchten en nooit tot wasdom gekomen projecten is er eindelijk een opvolger. En wát voor een.

Streets of Rage is het soort game waarvan alleen al de naam voor kippenvel zorgt. De hypnotiserende combinatie van rake klappen uitdelen aan golven van gespuis onder het genot van pompende techno geniet nog steeds een unieke status. Als piepjonge Nintendo-fanboy ging ik daar zelfs speciaal voor langs bij schoolvriendjes met een Sega Mega Drive - alvorens de originele games in de loop der jaren op diverse modernere platforms werden uitgebracht.

Over de ontwikkeling van een compleet nieuw deel is in al die jaren geregeld gesproken, maar nooit werd een Streets of Rage 4 doorgezet. Tot nu, 26 jaar (!) na de oorspronkelijke lancering van deel drie. Voor de ontwikkeling liet Sega zich leiden door de succesvolle aanpak van Sonic Mania uit 2017, dat het levenslicht zag door de inspanningen van een collectief kundige fans. Voor Streets of Rage 4 bundelden Dotemu, Lizardcube en Guard Crush Games hun krachten, als indie-ontwikkelaars met een ijzersterk begrip én passie voor de franchise.

©GMRimport

Handgetekende graphics

Op het eerste gezicht is Streets of Rage 4 al een spektakel. Alle graphics zijn met de hand getekend en geanimeerd. Dat resulteert in een uiterst vloeiende en spetterende presentatie, mede dankzij rijke kleuren en reflecties van belichting en objecten. De tien levels barsten van de details en kennen een even levendige als grimmige, neon-overgoten sfeer, met welkome uitstapjes in oriëntaals en zelfs neogotisch aandoende omgevingen.

Wie behoefte heeft aan een hoger retrogehalte, kan extra pixel- en scanline-effecten over het scherm laten gieten. Technisch presteert de game over de hele linie solide: op alle spelcomputers draait de game rotsvast in zestig frames per seconde in een resolutie van 1080p. De enige zeer milde teleurstelling op grafisch gebied zijn de tussenfilmpjes in stripboekstijl: die passen weliswaar bij de originele trilogie, maar steken anno 2020 toch ietwat karig af naast de vloeiende introductievideo en gameplay.

De actie op het scherm wordt even sterk muzikaal omlijst door opzwepende techno als voorheen, ditmaal verzorgt door een collectief met onder meer oorspronkelijke componisten Yuzo Koshiro en Motohiro Kawashima. Ook hier is gedacht aan nostalgisten, want de soundtrack van de eerste twee delen kan eveneens onder de actie gezet worden.

©GMRimport

Risk-reward

De presentatie is in elk geval perfect afgestemd op de dynamische gevechten door het fictieve Wood Oak City. Met één van oude bekenden Axel Stone, Blaze Fielding en Adam Hunter, of nieuwe personages Cherry en Floyd, doorloop je elk level en duik je op vijanden met een combinatie van vechttechnieken. Naast diverse standaardaanvallen beschikt ieder over sterkere speciale acties - waarbij je richting van groot belang is voor het juiste effect.

Bovendien is er een risk-reward-element dat herkenbaar is voor Bloodborne-spelers: een speciale aanval kost namelijk wat levenskracht, maar die kun je direct terugwinnen door klappen uit te delen zonder zelf geraakt te worden. Bovendien zijn er nog zeldzame en spectaculaire ‘star moves’ om in één keer een hele groep mee weg te vagen.

In de scoreberekening aan het einde van elk level tellen niet alleen je rake klappen mee, maar ook overgehouden gezondheid en zelfs ongebruikte star moves. Daarmee beklim je niet alleen de leaderboard, maar zijn er ook nieuwe personages te ontgrendelen. Ook hier met een leuk knikje naar het verleden, aangezien het gros van de cast uit de originele games (met hun originele pixellook en speelstijl) valt te ontgrendelen.

Ondanks de enorme tijdspanne tussen de originele trilogie en dit vierde deel voelt Streets of Rage 4 als een échte opvolger.

-

Kramp in je handen

De enorme hoeveelheid liefde die in de ontwikkeling van Streets of Rage 4 is gestoken is te voelen in elke rake klap. De voldoening van combo’s en verslagen midden- en eindbazen is zó sterk, dat je vaak wilt doorspelen tot de kramp in je handen toeslaat. Toch zal voor velen de uitdaging op momenten overgaan in frustratie: mogelijkheden om vijandige aanvallen te blocken of soepeler ontwijken dan door weg te lopen of springen, zijn er niet echt.

En die zouden de spelopzet misschien ook te ingrijpend veranderen, gezien de opzettelijke focus op offensieve strategie. Wel kun je de hulp van vrienden inroepen: twee spelers online, vier spelers lokaal co-op (en minder indrukwekkende competitieve stand), waarbij de game ook mooi schaalt in de hoeveelheid schade die je per persoon kunt toebrengen.

©GMRimport

Al met al verdienen Dotemu, Lizardcube en Guard Crush Games een enorme pluim. Ondanks de enorme tijdspanne tussen de originele trilogie en dit vierde deel voelt Streets of Rage 4 als een échte opvolger. Geen remake of reboot die meer dan noodzakelijk put uit de materie van toen, maar een game die in alle opzichten voortborduurt op de originele formule, met zowel verfijning van bestaande elementen als nieuwe toevoegingen.

Daarmee wordt wederom het bewijs geleverd dat een collectief die-hard-liefhebbers met voldoende kennis van zaken daadwerkelijk voor het beste resultaat kan zorgen. En dankzij hen heb ik nu ook nog een extra goede reden om m’n vroegere schoolvriendjes weer eens te vragen voor een potje Streets of Rage.

Streets of Rage 4 is getest op PlayStation 4 en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Na een uitzonderlijk lange wachttijd maakt Streets of Rage 4 de zeer hooggespannen verwachtingen waar. Dit uiterst kleurrijke, soepele en pittige werk van een team kundige fans is een van de allerbeste side-scrolling beat ‘em ups die je nu kunt spelen.

Plus- en minpunten
  • Fenomenale opvolger in stokoude franchise, even soepele als bikkelharde vecht-mechanics, prachtige graphics en soundtrack
  • Uitdagende gameplay kan frustreren

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!