Switch Lite: Beste Nintendo-handheld, niet de beste Switch
PU.nl
Reviews

Switch Lite: Beste Nintendo-handheld, niet de beste Switch

De Switch Lite is een vreemd product. Een aantal cruciale eigenschappen van de oorspronkelijke Switch ontbreken en zo op het eerste gezicht krijg je daar – buiten de lagere prijs - niet veel voor terug. Hebben we te maken met een pure downgrade, of is er toch bestaansrecht voor Nintendo’s nieuwste familielid?

Bij de vorige revisies van Nintendo-hardware draaide het bijna altijd om fijne upgrades. De Game Boy Color had een kleurenscherm, de Game Boy Advance SP kreeg een verlicht scherm en de DS Lite was een stuk kleiner en minder lelijk dan zijn voorganger. Bij de Switch Lite verlies je daadwerkelijk een aantal functies die de Switch definiëren. Zelfs de functie waar de naam van het apparaat op gebaseerd is verdwijnt, waardoor het moeilijk is om te begrijpen waarom de Switch Lite bestaat.

Weg met het Switch-concept

Om maar meteen met de nadelen te beginnen: je kunt dus niet switchen tussen handheldmodus en gamen op je televisie met de dock. De Switch Lite heeft dan wel dezelfde USB-C-aansluiting, maar mist hardware van binnen om een signaal door te sturen aan een dock. Omdat de Switch Lite dus niet op een groot scherm te gebruiken is en tevens uit één geheel bestaat, zijn er geen Joy-Cons aanwezig om los te gebruiken. Je kan hierdoor niet spontaan een lokale multiplayersessie starten zonder extra controllers, wat sowieso al lastig is omdat het klepje om het systeem rechtop te zetten niet aanwezig is.

Bovendien kan je games die de controllers enkel los gebruiken, zoals 1-2-Switch of Super Mario Party, simpelweg niet spelen zonder op klunzige wijze losse Joy-Cons te gebruiken. Ook de experimentele uitstapjes in de vorm van Nintendo Labo en het aankomende Ring Fit Adventure zijn niet zonder Joy-Cons speelbaar. Als laatste pijnpuntje is HD Rumble gesneuveld, waardoor je dus geen enkele vorm van vibratie hebt. Dit is toch wel erg jammer, omdat deze verbeterde feedback best lekker aanvoelt in de normale Switch.

©GMRimport

Een echte handheld

Er ontbreekt dus behoorlijk wat aan de Switch Lite, maar hier zit ook een voordeel aan. De originele Switch is stiekem een grote compromis: het is geen volwaardige console, maar ook geen volwaardige handheld. De Switch Lite hoeft geen rekening te houden met de tv-modus en is puur en alleen als handheld bedoeld. Dit merk je vooral aan het feit dat het apparaat echt een geheel is door het ontbreken van de lichtelijk rammelende afneembare Joy-Cons. Ook is de ruimte tussen het scherm en de besturing hierdoor verminderd, wat bijdraagt aan een aantrekkelijk compacte indeling. De Switch Lite is hiermee opeens weer herkenbaar als draagbaar Nintendo-apparaat en als opvolger van de Game Boys en 3DS-en. In feite is de Switch Lite gewoon de ultieme evolutie van de Game Boy.

Dat de Switch Lite kleiner is, maakt best een verschil in het dagelijkse gebruik. Hij past net wat makkelijker in je tas en heeft iets minder ruimte nodig op je nachtkastje. Als je vond dat je Switch eerst te veel ruimte innam in je rugzak, gaat de Switch Lite wel een duidelijk verschil tonen. Op papier zit er qua gewicht niet veel verschil in, maar tijdens het spelen merk je dat verschil van 133 gram wel en levert dit iets meer comfort op.

©GMRimport

Lekker grof

De afwerking van de Switch Lite laat verder niets te wensen over. De textuur van de plastic behuizing is net grof genoeg, zodat je hem niet makkelijk laat vallen. De knoppen klikken iets minder dan de reguliere Switch en hebben, net als de behuizing, iets meer grip. Verder zijn volgens Youtube-kanaal The Retro Future de analoge sticks verbeterd, wat ‘drifting’ moet tegengaan. In onze ervaring hebben we nog niets gemerkt van dit fenomeen, hoewel dit bij de normale Switch pas na een geruime speeltijd ontstond. Ook zijn er klachten over de vierpuntdruktoets op Reddit, hoewel er bij ons exemplaar niets aan mankeerde.

Het scherm heeft een iets warmere kleurtemperatuur dan het lanceermodel Switch, wat ook bij de nieuwe modellen van de Switch voorkomt, maar dit merk je alleen wanneer je meerdere Switches naast elkaar legt. Het scherm is overigens wat gekrompen, maar heeft gelukkig dezelfde resolutie behouden. Grappig is trouwens dat je nauwelijks doorhebt dat het scherm kleiner is, waarschijnlijk omdat het nog steeds best flink is voor een handheld. Wij hadden geen last van onleesbare tekst, hoewel anderen vooral met Fire Emblem Three Houses wat last ondervonden. Hopelijk worden sommige games met te kleine tekst van een patch voorzien en wordt bij toekomstige games rekening mee gehouden.

Het is zonder twijfel de beste mobiele gamemachine die Nintendo ooit heeft gemaakt

-

Pijltjes zoals het hoort

Waar de Switch Lite echt een groot voordeel biedt, is de toevoeging van een vierpuntdruktoets. Je kan weliswaar Joy-Cons van derde partijen aanschaffen om de originele Switch ook een D-pad te geven, maar die slaan qua gevoel net de plank mis. De vierpuntdruktoets van de Switch Lite voelt net zo goed als die op de beste Nintendo-handhelds en past perfect bij games waar precisie cruciaal is, zoals de Street Fighter-collectie, Celeste of de NES- en SNES-games die speelbaar zijn met een Nintendo Switch Online-abonnement.

Vergeleken met de vier knoppen op een standaard Joy-Con is de D-pad van de Switch Lite zonder enige twijfel een waardevolle upgrade. Extra jammer is dan ook dat de remake van Zelda: Link’s Awakening, het paradepaardje van de Switch Lite dat nota bene op dezelfde dag werd uitgebracht, de vierpuntdruktoets totaal niet ondersteunt; noch voor items, noch voor het voortbewegen van Link. Een gemiste kans.

©GMRimport

Conclusie

Het is lastig om de Switch Lite aan te raden aan gamers die graag een Switch in huis willen halen. Als je nog geen Switch hebt, is de tv-modus echt onmisbaar. En dat is zonde, want de Switch Lite is dankzij de compactere vorm en fatsoenlijke afwerking een betere handheld dan de normale Switch. Het is zonder twijfel de beste mobiele gamemachine die Nintendo ooit heeft gemaakt.

Er zijn een aantal scenario’s te bedenken waarin het logisch is om een Switch Lite te halen. Misschien heb je geen televisie in huis of weet je 100% zeker dat je alleen met een handheld wil gamen. Misschien heb je al een Switch in huis en zoek je een tweede, zodat je niet meer met huisgenoten hoeft te ruziën. Misschien moet je echt goed op de centen letten of zoek je een Switch die iets meer geschikt is voor kinderen. Wat voor reden je ook hebt; de Switch Lite biedt uitstekende waarde voor je geld. De vraag is alleen of je de ontbrekende functies voor lief kan nemen.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bungie had plannen voor Destiny 2-abonnement
PU.nl
Nieuws

Bungie had plannen voor Destiny 2-abonnement

Ook zouden gratis ontgrendelbare cosmetische items bijna tegen zijn gehouden

Er waren binnen Bungie plannen voor een abonnementsmodel voor Destiny 2, maar dat idee werd afgeschoten.

Dat blijkt uit een video van Destin Legarie, waarin hij de problemen binnen de ontwikkelaar uit de doeken doet. Dit naar aanleiding van de aanklacht van artiest Fern '4nt1r34l' Hook omdat Bungie illustraties van deze persoon heeft gebruikt voor de aankomende game Marathon. Bungie gaf toe dat dit is gebeurd, gevolgd door een livestream waarin door deze situatie geen nieuwe beelden van de game werden uitgezonden.

Volgens de nieuwe video zijn er bij Bungie, dat inmiddels enkele jaren onderdeel uitmaakt van PlayStation Studios, meerdere problemen gaande, waaronder een giftige werkomgeving. Een voormalige werknemer zou tegen de YouTuber hebben verteld dat "alles dat met Bungie gebeurt vanwege hebzucht plaatsvindt".

Zo zouden er dus plannen zijn geweest om een abonnementsservice voor Destiny 2 te creëren, al werd dit idee uiteindelijk afgeschoten. Ook waren er zorgen over de Trials of Osiris PvP-armor die gratis vrij te spelen valt door de game te spelen. Het management van Bungie had dit blijkbaar bijna tegengehouden, omdat het een negatieve impact kon hebben op microtransacties.

Een andere voormalige werknemer zou hebben gemeld dat een logisch gevolg van de problemen bij Bungie is dat het bedrijf in zijn geheel wordt opgeslokt door Sony - oftewel dat de studio wordt opgeheven en dat ontwikkelaars bij Sony zelf aan de slag gaan. Dit is al eens gebeurd met een team van Bungie dat volgens geruchten aan een soort moba met de codenaam 'Gummy Bears' werkt.

Marathon staat vooralsnog in ieder geval gepland voor een release op 23 september voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. Een prijs is nog niet bekend, al gaan er geruchten over 40 dollar. Wel is bevestigd dat het spel niet free-to-play, maar ook niet 'full priced', wordt. De game bevat op release drie maps en zes speelbare Runners.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw logo van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog gespot
PU.nl
Nieuws

Nieuw logo van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog gespot

Zoek de verschillen

Er is een nieuw logo van de PlayStation-studio Naughty Dog - bekend van games als The Last of Us en Uncharted - gevonden.

Het logo is geleverd aan het Europese Intellectual Property Office. Waar het oude logo de woorden 'Naughty' en 'Dog' naast elkaar had staan, staan ze in het nieuwe logo onder elkaar. Hieronder is eerst het nieuwe logo te zien, met daaronder het oude logo. De illustratie van een afdruk van een hondenpoot blijft intact.

Naughty Dog is bekend van franchises als The Last of Us, Uncharted en de oorspronkelijke Crash Bandicoot-games. Het bedrijf werkt op dit moment aan Intergalactic: The Heretic Prophet. De PlayStation 5-game draait om Jordan, een gevaarlijke premiejager die tijdens haar jacht op een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. Daarbij zal een fictieve religie een belangrijke rol spelen binnen de game - mogelijk een heet hangijzer waar online gemengde reacties op zullen komen.

Eerder deze week bleek al dat Naughty Dog ook aan een andere game werkt. Daar is echter nog geen informatie over beschikbaar. Eerder dit jaar werd geclaimd dat het in ieder geval niet om The Last of Us: Part 3 gaat, en dat Shaun Escayg - bekend van Uncharted: The Lost Legacy en Marvel's Avengers - de regisseur is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!