
Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.
In de vorige delen van Syphon Filter speelde je als agent Gabe Logan, maar Sony heeft er nu voor gekozen om de speler zijn eigen karakter te laten maken. Dit springt in op het feit dat je met dit karakter nu ook online je mi ies kunt voltooien. Maar daarover later meer. Allerlei uiterlijke kenmerken zijn aan te pa en, van het geslacht en de kleur van je haar tot de vorm van je gezicht. De opties zijn erg uitgebreid, maar soms ook wat overdreven. Zo kun je de kleur van je ogen aanpa en, terwijl in het spel zelf niet te zien is wat voor kleur ogen je karakter heeft. Maar dat is slechts een kleinigheidje.
Na het kiezen van je karakter kun je beginnen aan je trainingsmi ie. Op deze manier kun je alvast wennen aan de controls en wapens die je tijdens de mi ies moet gebruiken. Sinds het eerste deel van Syphon Filter is er qua controls bar weinig veranderd en dat geldt nog steeds voor Omega Strain. Je loopt nog steeds als met een keutel tu en je billen door het level te banjeren. De controls zelf zijn niet intuïtief en bovendien niet aan te pa en. Daarbij moet ik wel zeggen dat na enige gewenning de besturing wel wat beter ging.
Na de trainingsmi ie kun je kiezen voor een echte mi ie. Het blijkt dat een terroristische groepering een virus heeft losgelaten en jij moet op onderzoek uit. Voor de aanvang van de mi ie kun je wat informatie erop na te slaan die je kan helpen tijdens het volbrengen van je doelen. Ook kun je bij de aanvang van je eerste mi ie slechts kiezen uit een beperkt aantal wapens: een stroomstok, een pistool en een automatisch wapen. Bij aanvang van de mi ie krijg je van je agre ief klinkende (en op den duur erg irritante) vrouwelijke opdrachtgever te horen welke objectives je moet voltooien. Het stomme is, dat wanneer je bezig bent met het voltooien van een objective, je ineens stuit op iets dat een andere objective blijkt te zijn. De maps in Omega Strain zijn namelijk behoorlijk groot en bevatten een groot aantal lo e objectives. In plaats van dat je rustig te horen krijgt wat je moet doen, krijg je van dat (ik zou haar nek wel willen breken) wijf de waarschuwing dat je die mi ie niet moet verklooien. En dat terwijl je niet eens weet wat je precies te doen staat en je daarbij niet eens de middelen hebt om het te doen. De mi iestructuur tijdens het spelen van de levels is dus behoorlijk slecht uitgedacht. Dit bemoeilijkt het om al je mi ies voor de volle honderd procent uit te spelen. Dit is nodig om nieuwe items en wapens te krijgen die je in de volgende levels kunt gebruiken.
Op het eerste gezicht lijken je computertegenstanders te zijn uitgerust met een redelijke portie digitale intelligentie. Als je op ze schiet zoeken ze beschutting en ze werken ook samen om jouw te pakken te krijgen. Na een tijdje valt het toch op dat de AI minder goed is als je op het eerste gezicht zou denken. Zo worden vijanden op den duur erg voorspelbaar in hun acties. Ook schijnen bepaalde wapens niet echt invloed op hen te hebben. Het gooien van een stun grenade heeft bijvoorbeeld geen invloed op hun richtvermogen en orientatie, terwijl jij verblind rondloopt na het inca eren van de klap.