Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange
Gamer.nl
Reviews

Tell Me Why is volwassener dan Life is Strange

Het lijkt erop dat Franse gamemaker Dontnod de kant op wil gaan van Telltale. Er is een engine en een manier van verhalen vertellen gemaakt voor Life is Strange en Life is Strange 2. Daar kunnen meer verhalen mee verteld worden. Het eerste uitstapje is die naar het afgelegen Delos Crossing, waar een tweeling zijn familiegeschiedenis bij elkaar probeert te puzzelen.

Tell Me Why vertelt het verhaal van Tyler en Alyson Ronan. Toen deze tweeling jong was, wist Tyler al dat hij eigenlijk een jongen was, terwijl dat niet op zijn geboortekaartje staat. Zusje Alyson steunt hem daar volledig in en knipte zijn lange haar af. Toen Tyler zijn nieuwe kapsel aan hun instabiele moeder wilde laten zien, kwam ze hem achterna met een jachtgeweer. Uit zelfverdediging heeft Tyler toen zijn moeder gedood.

De tweeling werd vervolgens uit elkaar gehaald. Tyler groeide op in een centrum voor tieners met problemen. Alyson werd opgevoed door hun oom, een politieagent. Tien jaar later zien de twee elkaar eindelijk weer. Niet alleen moeten ze elkaar nu opnieuw leren kennen, maar moeten ze ook de confrontatie aangaan met hun herinneringen wanneer ze hun ouderlijk huis leegruimen om deze klaar te maken voor verkoop.

©GMRimport

Herinneringen

Deze confrontatie neemt verrassend concrete vormen aan. Het duo kon vroeger al mentaal met elkaar communiceren, maar nu zien ze ook herinneringen van hun jongere versies voor zich verschijnen als een soort hologrammen. De tweeling doet daar vrij blasé over, wat voor de speler vreemd is. Maar zodra het verhaal op gang komt maakt dat niet meer uit.

Het interessante van deze twist is namelijk dat het de focus legt op hoe herinneringen van dezelfde gebeurtenis kunnen verschillen per persoon - zeker als er een langere tijd overheen is gegaan. Soms moet je als speler de keuze maken of je de versie van Tyler of Alyson gelooft.

Ook zijn er leuke puzzels verwerkt in de game. Die zijn gecentreerd rond een boek dat de moeder van de tweeling heeft geschreven, vol met verhaaltjes over een prinses. In die verhalen staan hints die je nodig hebt om de puzzels op te lossen.

De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen.

-

Verhaal

Voor de rest speelt de game vergelijkbaar als Life is Strange. Je loopt rond, bekijkt objecten en kiest opties in gesprekken. De vraag die overblijft is dus vooral hoe goed het verhaal is. Die is goed, maar wel een beetje dun. Ik voelde mijn aandacht hier en daar wegzakken, omdat het al wat dunne verhaal net wat teveel wordt uitgerekt.

Dat neemt niet weg dat het een interessant verhaal is, waarin je constant aan het twijfelen wordt gebracht over wat er nou echt is gebeurd. Ook worden er mooie thema's aangeboord. De game toont met name aan hoe we anderen kunnen buitensluiten als we niet omgaan met onze eigen problemen. Denk aan je mentale gezondheid, angst en financiële tegenslagen. Ook gaat de game over hoe trauma verwerkt moet worden om door te kunnen gaan met je leven.

©GMRimport

Huilen

Het is daarnaast mooi om te zien dat een transgender man zo centraal staat in de game, omdat het nog niet eerder is gebeurd in een titel van dit kaliber. Er is duidelijk een hoop research gedaan om het personage goed neer te zetten. Ook voelt de game een stuk meer volwassen dan Life is Strange. Dat merk je niet alleen aan de thema's, maar ook aan de dialogen.

Het verhaal is ook emotioneler. De engine heeft alleen wel wat moeite om daar mee om te gaan. Zodra de personages huilen, ziet het er zo vreemd uit dat het afleidt. Ook helpt het niet dat als de personages een emotioneel gesprek hebben, hun kleding door een bug soms spastische bewegingen maakt. Maar met een paar aanpassingen aan de engine, zijn meer verhalen in deze stijl erg welkom. Wel mag het dan best iets korter.

Tell Me Why is verkrijgbaar voor Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Meer reviews:

Goed
Conclusie

Dontnod laat met Tell Me Why zien dat de technologie achter Life is Strange ook gebruikt kan worden om andere verhalen te vertellen. Dit verhaal is wel iets te dun, maar heeft sterke thema's. Ook is er duidelijk een hoop research gedaan om het transgender hoofdpersonage goed neer te zetten.

Plus- en minpunten
  • Interessante thema's en personages, leuke puzzels
  • Verhaal is beetje dun, engine toont limieten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!