Terminator Resistance is de comeback van de B-game
Gamer.nl
Reviews

Terminator Resistance is de comeback van de B-game

Met het redelijk goed ontvangen, maar jammerlijk geflopte Terminator Dark Fate in de bioscopen, bestaat de kans dat Skynet voorlopig voorgoed verslagen is. De laatste stuiptrekking van deze reeks die – als we heel eerlijk mogen zijn – na de tweede film had moeten stoppen, is te vinden in de wereld van videogames.

Terminator Resistance is de nieuwste 80’s actiefilmvertaling van ontwikkelaar Teyon. Het is dezelfde Poolse studio die zoveel jaar geleden met weinig succes een on-rails shooter van Rambo uitbracht. Resistance is gelukkig kwalitatief een veel betere game. Laat er echter geen misverstand over bestaan: dit is een B-game zoals ze tegenwoordig nog maar nauwelijks gemaakt worden. Resistance heeft grootse ambities, maar weet net zoals de mensachtige moordmachines uit de titel net niet helemaal te overtuigen.

©GMRimport

No fate

Resistance speelt zich af in de eeuwig donkere en met menselijke schedels bezaaide toekomst waarin de mensheid zo goed als uitgeroeid is door een supercomputer. Nadat Amerika’s nucleaire arsenaal het zware werk heeft gedaan verschijnen de robots. Deze metalen skeletten met rood glimmende ogen en een perfect gebit hebben de opdracht om de laatste restanten van de mensheid uit te roeien.

De mensheid is gelukkig niet helemaal verloren, want er is een verzet en aan het hoofd daarvan de charismatische leider John Connor. De speler is een soldaat die keer op keer alleen het front uitgestuurd wordt. De verschillende personages waar hij tussen de missies mee optrekt benadrukken allemaal dat de wereld buiten de basis verschrikkelijk gevaarlijk is, maar de gameplay zelf vertelt ondertussen een heel ander verhaal.

©GMRimport

Goed bevoorrade apocalyps

De verschillende metalen verschrikkingen van Skynet zijn zelfs met het roestige arsenaal van de post-apocalyps prima uit te schakelen. Daar komt bij dat deze compleet verwoeste wereld bizar goed bevoorraad is. Verspreid in de ruïnes liggen jerrycans vol met brandstof, stukken metaal en de basisonderdelen van explosieven. Bij iedere werkbank zijn deze spullen weer om te toveren in ammunitie, bommen of medpacks.

Terminator Resistance doet tijdens de missies ook een poging om de speler keuzevrijheid te geven. De omgevingen zijn zo opgezet dat er meestal meer dan twee manieren zijn om er doorheen te lopen. Al sluipend sloten openbreken en niet gezien worden is een optie, maar schieten is eigenlijk altijd de makkerlijkere weg. Helemaal omdat het meer ervaringspunten en grondstoffen oplevert. Met wat perks van de kleine skill tree is het mogelijk om betere uitrusting te craften of meer schade te incasseren.

De balans raakt daardoor al vrij snel zoek in Resistance. Helemaal omdat levelen door de makkelijke optionele missies erg snel gaat. Hierdoor kunnen er meer perks gekocht worden die het allemaal nog minder uitdagend maken. De gevreesde T-800’s uitschakelen wordt met de juiste wapens al snel een lachertje en dat kan niet de bedoeling zijn.

Het is een spel voor de fijnproever: de echte kenner die een goede B-game wel kan waarderen.

-

Come with me

Het verhaal van dit spel slaat op ongeveer dezelfde manier de plank mis. Tussen de missies door heb je de gelegenheid om met wat andere overlevenden van Judgement Day te spreken. Ook hier voelen de ambities groots. De meeste personages hebben een uitgebreid tragisch verhaal over hun leven voor en nadat de bommen vielen. Of je (kleine) verzoekjes voor ze uitvoert tijdens de missies bepaalt hoeveel ze van zichzelf te durven delen.

Sommige verhaallijnen zijn opvallend meeslepend, maar de houterige animaties en het wisselvallige stemmenwerk zitten de overtuigingskracht te vaak in de weg. Een even schrikbarend als onbedoeld hilarisch hoogtepunt hiervan zijn de seksscènes die je vrijspeelt door genoeg interesse te tonen in de vrouwelijke personages. De zeldzaam levenloze ogen gecombineerd met de onhandige bewegingen tijdens deze momenten doen vooral vermoeden dat de robots allang hebben gewonnen.

©GMRimport

Vreemd vermakelijk

En toch is Resistance geen complete ramp. Het is een spel voor de fijnproever: de echte kenner die een goede B-game wel kan waarderen. Alles in dit spel is namelijk nét goed genoeg. Het schieten werkt naar behoren, de missies zijn afwisselend genoeg en zelfs het verzamelen en gebruiken van grondstoffen werkt prima. Wat maakt het dan uit dat sluipen nauwelijks nodig is of dat de levensgevaarlijke robots niet echt een bedreiging vormen? Resistance is ondanks dit alles gewoon vermakelijk omdat het allemaal best degelijk in elkaar steekt en het nooit echt frustrerend wordt.

Voor de liefhebbers van Terminator spelen er bovendien nog andere factoren mee. Degelijke games binnen deze franchise zijn zeldzaam en Resistance doet de eerste twee films verrassend veel eer aan. De synthmuziek klopt en verplichte quotes worden vanzelfsprekend aangehaald, maar in notities en gesprekken wordt de vernietigde wereld daadwerkelijk op interessante manieren verder uitgediept. Het spel stelt daarnaast een belangrijke vraag die geen eerdere film tot nu toe heeft durven stellen: waarom heeft de T-800 in de toekomst eigenlijk nog tanden? Had Dark Fate maar het lef gehad om dezelfde vraag te stellen als deze vreemd vermakelijke B-game.

Terminator Resistance is voor deze review gespeeld op een PlayStation 4. Het spel isvoor 49,99 euro verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Ondermaats
Conclusie

Terminator Resistance is een B-game zoals ze tegenwoordig nog maar nauwelijks gemaakt worden. Veel van de ambitieuze ideeën komen niet uit de verf, maar ondanks dat is de game gewoon prima speelbaar en vermakelijk. Dat Resistance de Terminator-lore zo serieus neemt is vooral fijn voor de fans, maar het is vooral de liefhebber van de echte B-game die met dit spel zijn lol op kan.

Plus- en minpunten
  • Doet de eerste films eer aan, raakt soms de juiste snaar, soms onbedoeld komisch
  • Uit balans, eentonige gameplay, erg knullig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!