Review: Trust GXT 488
Gamer.nl
Reviews

Review: Trust GXT 488

Met de nieuwe generatie consoles onderweg wil je eigenlijk geen dure headset meer kopen met het risico dat deze niet goed werkt op de PlayStation 5 of Xbox Series X. Om je oren toch van fatsoenlijk geluid te voorzien is het daarom verstandig om te kijken naar een betaalbare headset zoals de Trust GXT 488 voor de PlayStation 4.

Trust GXT 488 Forze PS4

Headset type: Over-ear

Verbinding: 3.5mm jack (120cm kabel)

Drivers: 50mm, 32 Ohm

Extra’s: Volume-/microfoonbediening, spoiler

Prijs: 45 euro

De Trust GXT 488 Forze is een van de goedkoopste over-ear headsets voor de PlayStation 4 en dat zie je ook terug in de specificaties. Het is een vrij eenvoudig model met weinig extra’s, naast een bediening voor het volume en de microfoon. De drivers van 50mm zijn wel opvallend groot, waardoor we een krachtige basweergave verwachten.

Design en comfort

Dat een headset in deze prijscategorie niet gemaakt is van de duurste materialen is geen verrassing. Op een metalen plaat aan de binnenkant van de hoofdband na vinden we aan de buitenkant eigenlijk alleen maar plastic. Zelfs de verchroomde delen aan de zijkant van de GXT 488 zijn van plastic gemaakt. Toch is de bouwkwaliteit beter dan verwacht. Het gebruikte plastic voelt alsof het tegen een stootje kan en de veerkracht wordt in stand gehouden door de metalen plaat in de hoofdband. Daarnaast kraakt dit type plastic niet als je de headset beweegt, zoals dat bij veel andere goedkope headsets wel het geval is.

Door de combinatie van zwart, chroom en enkele blauwe accenten wijkt het ontwerp van de GXT 488 niet veel af van de trend die de meeste PlayStation 4-headsets. Daardoor past de headset bij het ontwerp van de console zelf, maar is het geen aanrader om hem te gebruiken in de trein. Ook opvallend is de extra brede hoofdband met spoiler. Of je hierdoor in racegames meer downforce hebt, kan ik als onervaren racegamer helaas niet bevestigen. Wel kunnen we bevestigen dat de hoofdtelefoon is voorzien van een vrij korte kabel. Handig als je de hoofdtelefoon direct op de DualShock 4-controller aansluit, maar minder handig als je hem wilt gebruiken met een telefoon, laptop of televisie.

©GMRimport

De microfoon, die helaas niet afneembaar is, kan in elk mogelijke positie worden gebogen. Het uiteinde is daarnaast voorzien van een lekker dikke schuimkap. Hierdoor zou de microfoon minder windruis van je adem op moeten pikken en is het makkelijker om hem schoon te houden.

Eenmaal op het hoofd gezet geeft de headset op de redactie wisselende reacties. Op mijn eigen hoofd kunnen bijvoorbeeld de scharnieren niet ver genoeg draaien om de onderkant van de oorschelpen aan te laten sluiten op de vorm van mijn hoofd. Daardoor wordt de druk dus niet netjes verdeeld en rust alle kracht op de bovenkant van de oorschelpen. Ongeveer een kwart van de personen die de hoofdtelefoon op heeft gehad, ervoer het zelfde fenomeen, terwijl de rest er geen probleem mee had. Sterker nog: als de headset goed op je hoofd past, zit hij erg lekker door de zachte kussens. Helaas is de stof aan de binnenkant van de oorschelpen wel redelijk stug. Steken je oren dus wat verder uit naar buiten, dan kan dat als onprettig worden ervaren. Net als bij vrijwel alle andere headsets is ons advies dan ook: probeer hem eerst in de winkel voordat je hem koopt.

Geluidskwaliteit

Van een headset met drivers met een diameter van maar liefst 50mm verwacht je een krachtige bas, maar dat is opvallend genoeg niet het geval. Dat is niet direct een negatief punt, want een vlakkere overdracht zorgt ervoor dat de headset breder toepasbaar is, maar in dit geval hadden we er wat meer van verwacht. De headset klinkt helaas een beetje hol en plastic, maar dat geldt eigenlijk voor de meeste modellen in deze prijscategorie. Het geluid leent zich wel opvallend goed voor het herkennen van voetstappen, waardoor je mogelijk een klein voordeel hebt in shooters.

©GMRimport

Het plofkapje op de microfoon doet in ieder geval goed zijn werk, want er worden nauwelijks ademgeluiden opgepikt. Natuurlijk moet je de microfoon nog altijd niet direct onder je neus of voor je mond plaatsen, maar een beetje zijwaartse wind hebben je medespelers geen last van. De opnamekwaliteit is goed genoeg om je duidelijk verstaanbaar te maken, maar als je serieus wilt gaan streamen dan moet je echt even verder sparen.

Conclusie

De Trust GXT 488 Forze PS4 is een prima headset voor iedereen met een beperkt budget en heeft een geluidskwaliteit die redelijk overeenkomt met de andere headsets in dit segment. Ondanks de grote hoeveelheid plastic is de bouwkwaliteit prima, maar let wel op dat de pasvorm niet voor iedereen geschikt is. Probeer de headset dus eerst uit bij vrienden of in een winkel.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!