Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC
Gamer.nl
Reviews

Review: Twee reusachtige gaming-monitoren van AOC

AOC heeft begin dit jaar twee nagenoeg identieke monitoren uitgebracht met een prijsverschil van ongeveer honderd euro. De één heeft een net iets hogere verversingsfrequentie dan de ander, maar is hij daardoor de meerprijs waard? Vandaag vergelijken we de AOC CU34G2 en de CU34G2X.

AOC CU34G2(X):

  • Formaat: 34 inch (1500R kromming)

  • Technologie: 8-bit VA-paneel

  • Verversingsfrequentie: 100Hz (CU34G2) of 144Hz (CU34G2X)

  • Aansluitingen: Displayport 1.2, 2x HDMI 2.0, USB 3.0-hub en koptelefoonaansluiting

  • Voet: Draaibaar, kantelbaar en in hoogte verstelbaar

  • Prijs: €439,- (CU34G2) of €539,- (CU34G2X)

Je ziet het al aan de specificaties: de verschillen zijn erg klein. Beide monitoren zijn uitgerust met een gebogen ultrawide-paneel en een lekker hoge resolutie. 3440x1440 pixels betekent dat je een stevige videokaart nodig hebt om de nieuwste games op de maximale resolutie te kunnen draaien, maar het resultaat is een genot voor je ogen. De verversingsfrequentie en de prijs zijn eigenlijk de enige punten waar we nu verschillen kunnen ontdekken, want zelfs het uiterlijk is identiek.

Design

Dat de AOC CU34G2 en CU34G2X gaming-monitoren zijn, zie je direct aan de voet. De voet is grotendeels zwart, maar met rode accentkleuren aan de uiteindes. Mooi voor in een game room, maar minder geschikt voor in de woonkamer of op kantoor. Blijkbaar hebben fabrikanten nog steeds niet door dat niet alle gamers zich op een donkere zolderkamer begeven. Die trend zien we namelijk ook bij de rest van de marketing, want het ‘frameloze’ ontwerp is alleen echt frameloos in een onverlichte ruimte.

Ondanks de rode accentkleuren en de plastic behuizing van de monitor, is de voet wel gemaakt van metaal en erg stevig. De monitor wordt uitstekend op zijn plaats gehouden en kan in elk gewenste hoogte versteld worden. Daarnaast is het mogelijk om het beeld horizontaal te draaien en maximaal 25 graden te kantelen. Het is niet mogelijk om de monitor in portretstand te zetten, maar met dit formaat kijkt niemand daar van op.

©GMRimport

Het On Screen Display (OSD) is van alle gemakken voorzien, maar de besturing vereist enige gewenning. De input komt van een set knoppen rechtsonder het scherm, waardoor het niet altijd duidelijk is wat je moet doen om bij sommige instellingen te komen. De functies van de toetsen veranderen af en toe ook, waardoor het regelmatig voorkomt dat je verkeert klikt. Mocht het lukken om je weg te vinden door de menuutjes, dan zul je zien dat alle belangrijke functies aanwezig zijn.

Beeldkwaliteit

Tijdens het gamen zijn er bij een monitor maar twee belangrijke zaken: snelheid en beleving. Een scherm van zo’n formaat en met het hoge contrast van een VA-paneel is perfect voor verhalende of spannende games. Ook racegames lenen zich uitstekend voor deze beeldverhouding en het bredere blikveld levert in sommige shooters zelfs een voordelen op. Met de beleving zit bij beide modellen dus wel goed, maar de snelheid kan niet meer meekomen met de hedendaagse top. Zelfs 240Hz IPS-monitoren zijn al niet zo bijzonder meer en de CU34G2 is door de 100Hz verversingsfrequentie een matige keus als je een serieuze speler van shooters bent. 144Hz is anno 2020 het instapniveau voor snelle monitoren en daar voldoet dus alleen CU34G2X aan.

©GMRimport

Zoals verwacht zijn ook de basisresultaten erg vergelijkbaar en zien we eigenlijk alleen een groot verschil in de kleurtemperatuur. De afwijking tot 6500 Kelvin is gelukkig aardig klein, met 165K voor de CU34G2 en 261K voor de CU34G2X. AOC biedt de mogelijkheid om de kleurtemperatuur aan te passen in het OSD, maar het was beter geweest als deze standaard al op de gewenste 6500 Kelvin lag. Zowel horizontaal als verticaal zijn er lichte kleurverschuivingen zichtbaar als gevolg van de kijkhoek, maar door de curve van 1500R heb je daar in de praktijk geen last van zolang je recht voor de monitor zit.

©GMRimport

Een ander groot verschil is de kleurweergave van de twee monitoren. De goedkopere CU34G2 leent zich opvallend genoeg beter voor grafisch werk met een groter kleurbereik en een kleinere kleurafwijking. Voor kleurgevoelig werk op professioneel niveau moet je bij beide monitoren weg blijven, maar een amateur-fotograaf zal zeer tevreden zijn met de CU34G2. Het is wel jammer om te zien dat je moet inleveren op kleurechtheid als je voor het snellere model kiest, maar als gamer ga je weinig merken van het verschil.

Conclusie

De monitoren zijn als een eeneiige tweeling in matchende kleren: eigenlijk hetzelfde, maar wel met een ander karakter. De AOC heeft de CU34G2 ongeveer 100 euro goedkoper weten te houden door de verversingsfrequentie laag te houden, maar is daardoor niet geschikt voor de competitieve gamer. De CU34G2X leent zich beter voor shooters en racegames, maar moet het doen met een net iets mindere kleurweergave. Wil je een nóg hogere verversingsfrequentie op het zelfde formaat, dan ben je een dikke 2000 euro kwijt. Heb je dat geld niet over voor een monitor, dan zijn zowel de CU34G2 als de CU34G2X een uitstekende keus.

CU34G2:

©GMRimport

CU34G2X:

©GMRimport

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
      Gamer.nl
      Nieuws

      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

      Gratis speelbaar op consoles en pc

      Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

      Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

      De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

      De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

      Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
      Gamer.nl
      Nieuws

      Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

      Verkrijgbaar via de Epic Games Store

      De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

      Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

      In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

      Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

      In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!