Two Point Hospital speelt ook uitstekend op consoles
Gamer.nl
Reviews

Two Point Hospital speelt ook uitstekend op consoles

De spirituele opvolger van Theme Hospital is er nu ook voor spelcomputers. En daar speelt Two Point Hospital eigenlijk prima op.

Toen Rollercoaster Tycoon eind jaren ’90 zijn hoogtijdagen in Nederland had, was het nieuwe Theme Hospital een verrassend leuke afwisseling. Weg waren de tot waanzin drijvende pretparkmuziekjes: ditmaal mocht je een eigen ziekenhuis managen, waarbij je ook een beter idee had van wat iedere individu in het gebouw aan het doen was.

De game wist zijn wat deprimerend lijkende onderwerp op te leuken met een flinke dosis humor. In dit ziekenhuis behandelde je niet patiënten met leukemie of suikerziekte, maar kwamen mensen binnen met facehuggers op hun gezicht geplakt.

Hoewel de game goed werd ontvangen, verscheen er nooit een vervolg: uitgever EA vroeg Bullfrog om zijn Rollercoaster Tycoon-concurrent Theme Park World te maken en een vervolg voor Dungeon Keeper te ontwikkelen. Voordat een nieuwe Theme Hospital overwogen kon worden, moest de studio in 2004 zijn deuren sluiten.

©GMRimport

Spirituele opvolger

Two Point Hospital springt in het gat dat hiermee achtergelaten werd. Deze spirituele opvolger heeft namelijk meer gemeen met Theme Hospital dan zijn thematiek: de game is ook gemaakt door Mark Webley en Gary Carr, twee sleutelfiguren bij de ontwikkeling van Theme Hospital. En dat is te zien: Two Point Hospital voelt qua stijl en humor identiek aan zijn voorganger, maar dan gemoderniseerd.

Aan het begin van de game krijg je een lege ruimte toegewezen, waar je eerst een receptie neerzet. Vervolgens bouw je losse kamers in die ruimte, waar je bijvoorbeeld apotheken of dokterspraktijken van maakt. Patiënten worden automatisch naar de arts gestuurd, die vervolgens een diagnose maakt en een behandeling voorstelt.

Hoewel dergelijke simulatiegames meestal het fijnst met een muis spelen, hadden we bij de consoleversie nooit het idee dat we tekortkwamen

-

Resolutielab

In het begin kunnen de meeste patiënten gewoon naar de apotheek, maar gaandeweg zijn complexere behandelmethoden vereist. Patiënten met sterallures moeten bijvoorbeeld naar een psychiater worden gestuurd. Sommige mensen worden getransformeerd in een 8-bits poppetje en moeten naar het 'resolutielab'. Op die manier bouw je langzaam maar zeker je ziekenhuis uit, terwijl je ook de capaciteit vergroot van je andere faciliteiten. Naarmate je langer open bent, komen er namelijk steeds meer patiënten jouw kant op.

Waar je in een simulatiegame zoals Cities: Skylines continu doorbouwt om je gebied te vergroten en optimaliseren, is Two Point Hospital veel doelgerichter. Tijdens het bouwen krijg je steeds weer missies: je moet een bepaalde faciliteit bouwen, of je ziekenhuis naar een bepaald punt laten groeien. Op die manier haal je gaandeweg een score van maximaal drie sterren. Als je die hebt behaald, is je ziekenhuis in feite klaar en kun je op een andere plek in de regio een nieuwe bouwen. Daar krijg je dan weer nieuwe ziektes en dingen om te ontgrendelen. Je blijft dus niet kleven bij je ene ziekenhuis, maar speelt levels uit die ook steeds iets complexer en moeilijker worden.

©GMRimport

Prima met een contoller

Hoewel dergelijke simulatiegames meestal het fijnst met een muis spelen, hadden we bij de consoleversie nooit het idee dat we tekortkwamen. Het bedienen van de game gaat snel en makkelijk: de poken en triggers laten je op een natuurlijk voelende wijze de camera en je cursor bewegen, terwijl je met de R1-knop makkelijk bij menu’s komt. Een muis werkt wellicht iets sneller, maar bij Two Point Hospital is dat niet erg: met een druk op de knop pauzeer je de tijd en kun je in alle rust bouwen.

En hoewel een muis dus iets sneller werkt, zorgt de controllerondersteuning ervoor dat je Two Point Hospital op veel meer manieren kunt spelen. Hangend op de bank bijvoorbeeld, of onderweg naar school of werk op de Switch - zodra de coronacrisis weer voorbij is natuurlijk. Het verschil tussen beide bedieningsopties is vrij klein en de voordelen zijn groot, waardoor we zonder twijfel deze versie van de game aanraden.

Two Point Hospital is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review hebben we een testexemplaar voor de PlayStation 4 ontvangen.

Uitstekend
Conclusie

Two Point Hospital is wat doelgerichter dan zijn genregenoten, maar dat maakt het niet minder leuk om je ziekenhuizen te onderhouden. De grimmige ondertonen van het ziekenhuisleven worden ingewisseld voor komische griepjes en de controllerondersteuning werkt uitstekend. Een prima consoleport van een toch al goede game.

Plus- en minpunten
  • Speelt prima met een controller, lollige toon werkt prima, doelgericht heeft zijn voordelen…
  • …Maar dat voelt soms een beetje beperkend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!