Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine
PU.nl
Reviews

Valve onthult Steam Deck; draagbare Steam-machine

Steam-uitbater Valve heeft de zogenaamde Steam Deck uit de doeken gedaan, een draagbare spelcomputer die spellen uit de Steam-catalogus afspeelt. De handheld verschijnt aanvankelijk met 64GB, 256GB en 512GB aan ingebouwde opslag, tegenover een vanafprijs van 419 euro.

Steam Deck zal geen gebruikmaken van Windows of Android, maar draait op Valve's eigen SteamOS 3.0. Valve verzekert dat "al je Steam-games" in ieder geval op de Steam Deck zouden moeten verschijnen. Daarnaast biedt de handheld ook ondersteuning voor zaken als Steam Chat, Remote Play en Steams eigen cloudopslag van spelbestanden.

De goedkoopste Steam Deck-variant maakt gebruik van interne eMMC-opslag, waar de twee duurdere opties — respectievelijk 549 euro en 679 euro — op een NVMe ssd draaien. Los van de snelheid en volume in opslag, zouden alle drie de modellen games net zo snel en scherp afspelen. 

Valve wil later nog een uniek dock voor de handheld aanbieden, maar daarover laat precieze informatie nog even op zich wachten. In promotioneel materiaal is wel te zien hoe het vaste thuisstation onder meer een DisplayPort-, HDMI- en ethernetaansluiting aanbiedt.

©GMRimport

Qua hardware-specificaties steekt Valve niets onder stoelen of banken. Op de officiële Steam Deck-website wordt trots verklaard dat de handheld draait op een apu van AMD, gebouwd op vier Zen 2-kernen en acht RDNA2 compute units. Daarnaast prijkt een voor handhelds toch ruime 16GB aan LPDDR5-geheugen, goed voor 5500 MT/s bandbreedte.

Ter referentie: de processorarchitectuur komt overeen met de PlayStation 5 en Xbox Series X/S, zij het dan op een kleinere schaal. De apu kent minder kernen dan die in de volwaardige consoles, met bovendien ietwat lagere kloksnelheden. In totaal trekt de chipset ook maar 4 tot 15 watt. Valve belooft alsnog dat de Steam Deck zelfs AAA-games "erg goed" kan draaien.

De resolutie helpt de prestaties van het apparaat aardig op weg. Het 7" grote lcd-scherm telt 1280 bij 800 pixels (op 16:10 ratio), wat in essentie net iets meer pixels bedraagt dan de Nintendo Switch. Het display topt af op 60 frames per seconde, is aanraakgevoelig en heeft een relatief doorsnee helderheid à 400 nits. 

©GMRimport

Naast de ingebouwde schijf hebben alle modellen ook een "high-speed" microSD-slot voor extra opslag. Andere inbegrepen luxes zijn Valve's eigen "HD haptics"-trilmotoren, zes-assige gyro-besturing en twee trackpads die evenals over haptische feedback beschikken. Die laatste functies zijn ongetwijfeld over komen waaien van de wijlen Steam Controller.

Daarbovenop komen zaken als Bluetooth 5.0-ondersteuning, en een dual-band Wi-Fi 5-zender. Draadloos moet de Steam Deck circa twee tot acht uur op een volle lading van de 40Whr-accu meegaan. Volgeladen of niet, de handheld weegt circa 669 gram — ruim twee keer zo veel als het Nintendo Switch-basismodel.

Momenteel verwacht Valve dat de eerste Steam Decks in december dit jaar verscheept zullen worden, in ieder geval wat betreft de Verenigde Staten en Europa. Geïnteresseerde gamers kunnen voor 4 euro een reservering plaatsen, uiteraard via Steam zelf. De reserveringslijnen openen vrijdagavond rond 19:00 uur, lokale tijd. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!