Xcom: Chimera Squad mist net het doel
Gamer.nl
Reviews

Xcom: Chimera Squad mist net het doel

De oorlog tussen buitenaardse wezens en de mensheid is voorbij. Buitenaardsen, hybriden en mensen leven nu samen in ongemakkelijke vrede. Jij leidt een kleurrijk SWAT-team om die vrede in City 31 te bewaren.

De olifant in de kamer moet even benoemd worden: een van de leukste features van Xcom was altijd het zelf trainen en vooral het zelf benoemen van je teamleden. Dat levert niet alleen een bijzondere band met je soldaten op, maar ook interessante gesprekken met je vrienden. “Sorry, Bas en Erwin, jullie zijn gisteravond overleden. Arjan kon jullie niet meer genezen.” En juist dat ontbreekt in Xcom: Chimera Squad.

In plaats van een zelf samen te stellen leger, zijn er een aantal voorgebakken helden die je één voor één vrijspeelt en die elk eigen krachten en vaardigheden bezitten. Met deze helden trek je ten strijden tegen een aantal mysterieuze groeperingen die de vrede in City 31 bedreigen. Het is aan jou om te kiezen welke van deze groepen je eerst wilt aanpakken.Elk ervan is in feite een eigen verhaallijn met verschillende fases. Het begint met onderzoeken wie de vijand is, om uiteindelijk de eindbaas te verslaan.

©GMRimport

Breach

Xcom: Chimera Squad is net als zijn voorgangers een turn-based tactische game. Dat wil zeggen dat jij en de vijand om beurten je personages opdrachten geven: bewegen, schieten dekking zoeken of speciale vaardigheden gebruiken. Xcom: Chimera Squad voegt echter een aantal vernieuwingen toe, die er voor zorgen dat de nieuwe game beduidend anders aanvoelt.

Elke missie bestaat uit een aantal kleinere ruimtes die je eerst moet binnendringen. Elke ruimte heeft een aantal ingangen en de eerste fase bestaat uit kiezen welke soldaten je welke deuren wilt laten intrappen. Vervolgens begint een wat chaotische scène, waarin de verschillende personages binnenvallen en je de vijand verrast. Je kunt meteen al een aantal klappen uitdelen in een stijlvol bullet-time moment, maar jouw soldaten kunnen uiteraard ook gewond raken.

Hierna kiezen je soldaten automatisch dekking en begint een meer standaard Xcom-gevecht, waarbij je goed aan je dekking moet denken. Ook terug is de soms gekmakende random number generator. Je kunt een shotgun op centimeters van het hoofd van een vijand afvuren, maar zelfs met 90% kans op raken, kun je nog steeds 100% missen.

Teamleden die je inzet, leren ook gaandeweg nieuwe vaardigheden. Het is dus zaak om je soldaten regelmatig te roteren, al is het maar omdat ze ook unieke combo’s kunnen uitvoeren. Toch is het niet zo erg om een personage minder vaak te gebruiken. Waar in eerdere Xcom-spellen je steeds moest blijven investeren in levenspunten en bepantsering, omdat ze anders achterliepen bij de vijand, is dat nu geen issue meer. In plaats daarvan zijn upgrades van wapens en vaardigheden belangrijk, omdat ze nieuwe tactische keuzes geven.

Hoewel het zeker een lekker lange game is met toffe verhaallijnen en de nodige onthullingen, voelt de wereld kleiner en beperkter.

-

©GMRimport

Basis

Xcom: Chimera Squad laat je geen basis bouwen. In plaats daarvan kun je in je hoofdkwartier investeren in wapens en andere nieuwe speeltjes. Daarvoor heb je natuurlijk geld en grondstoffen nodig. Je kunt inactieve helden inzetten om tijdens de gevechten deze te verzamelen. Aangezien dat verder niet veel van je vraagt, afgezien van beslissen wie je laat vechten en wie je laat verzamelen, voelt dit toch wat teleurstellend.

Dat geldt ook voor het algehele gevoel van het spel. Hoewel het zeker een lekker lange game is met toffe verhaallijnen en de nodige onthullingen, voelt de wereld kleiner en beperkter. Vooral het feit dat gevechten relatief kort zijn, en in een aantal nog kleinere ruimtes zijn opgedeeld, geeft de indruk dat dit spel een soort Xcom-light is. Niet dat het spel extreem makkelijk is, maar zoals gezegd worden er best wat beslissingen voor je genomen door de game, die je wellicht liever zelf had genomen.

©GMRimport

Dat neemt niet weg dat de setting zelf (City 31, waar aliens en mensen samenleven) en de politieke verhaallijnen wel degelijk de moeite waard zijn. Het is een interessante keuze om een wereld te verkennen na een totale oorlog, en er zitten voldoende verwijzingen in naar de actualiteit van de echte wereld om dit verhaal relevant te maken. Zo is er in de tussenfilmpjes een Alex Jones-achtige talkshow-host die niets anders doet dan politiek vuur stoken met nepnieuws. En zien we hoe soldaten die aan verschillende kanten van het conflict stonden opeens samen moeten werken, met alle wantrouwen die daar bij hoort.

Xcom: Chimera Squad is dus zeker geen mislukking. De verdieping van het universum is voor fans de aanschafprijs al waard. Het is alleen jammer dat het spel in zijn drang naar stroomlijning een deel van de magie van de serie kwijtraakt. Hopelijk komt dat in volgende delen weer goed.

Xcom: Chimera Squad is nu verkrijgbaar voor Windows op Steam.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Xcom: Chimera Squad voelt in zekere zin als een ‘my first XCom’, waar een aantal belangrijke keuzes zijn verwijderd en je het moet doen met door de makers uitgewerkte personages. Het binnenvallen van ruimtes met je team combineert chaos met keuzes, maar ontneemt je veel controle. Het bouwen van je basis wordt ook node gemist. De daadwerkelijke tactische gevechten zijn ondanks de kleinere schaal nog leuk, en het upgraden van personages levert fijne beloningen op.

Plus- en minpunten
  • Tactische gevechten, verhaal
  • Chaotischer, minder lekkere keuzes

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Banjo-Kazooie-componist: 'Te weinig fans voor een nieuw deel'
Gamer.nl
Nieuws

Banjo-Kazooie-componist: 'Te weinig fans voor een nieuw deel'

Toch zou Grant Kirkhope graag muziek maken voor een vervolg

Voormalige Rare-componist Grant Kirkhope heeft uitgelegd waarom hij denkt dat de komst van een nieuwe Banjo-Kazooie-game onwaarschijnlijk is.

Eerder dit jaar liet Kirkhope, die de hoofdcomponist was van de Banjo-Kazooie-games, op social media weten dat hij geen hoop had er ooit een nieuwe game in de platformreeks uit zou komen. "Ik heb het al eerder gezegd, maar... ik heb geen hoop dat er een nieuwe Banjo-game komt. Daarbij zouden alle fanatieke fans het spel meteen haten en bekritiseren, hoe goed het ook is. Dat werkt nooit."

In een interview met Eurogamer heeft Kirkhope meer uitleg gegeven over waarom hij geen nieuwe Banjo-Kazooie verwacht. "Het is gewoon onwaarschijnlijk. Ik weet niet hoeveel mensen weg zijn bij Rare, ik ken er wel een paar, en het voelt alsof het huidige Rare daar geen zin in heeft. Microsoft zou Rare de verantwoordelijkheid geven en de studio zou al het harde werk moeten doen. En het gaat ook om geld. Ik heb iets van honderdduizend volgers op mijn Twitter, en dat is de 'Banjo-bubbel'. Als dat alle fans zijn, dan gaat het geen geld opleveren. Je hebt miljoenen mensen nodig die je game kopen, en je moet een compleet nieuwe generatie warm laten lopen voor je game."

Kirkhope denkt daarnaast dat Rare de game nooit zou ontwikkelen, dus dat er een andere studio gevonden moet worden die de typisch Britse humor begrijpt. "De humor van Banjo is een essentieel onderdeel en is erg Brits. Dat is niet makkelijk na te bootsen voor mensen die niet Brits zijn. Je hebt een team nodig met de juiste passie en humor." Kirkhope geeft wel toe dat ontwikkelaars als Toys for Bob en Moon Studios hebben aangegeven dat ze een nieuwe Banjo-game zouden willen maken. "Maar zou Microsoft dat willen? Zouden ze mij erbij betrekken? Ik weet het niet, waarschijnlijk niet."

Kirkhope laat er in ieder geval geen twijfel over bestaan dat hij zou meehelpen aan een nieuwe Banjo-game: "Direct. Soms willen mensen een franchise terugbrengen en niet de oude rotten erbij betrekken. Dus misschien willen ze een nieuwe componist. Maar ik zou het graag doen. Ik weet niet of ik nog meer Banjo in mij heb, maar ik zou er zeker mijn best voor doen."

Banjo-Kazooie en het vervolg Banjo-Tooie verschenen oorspronkelijk op de Nintendo 64, al zijn de games later ook op Xbox (via Rare Replay en los) en Nintendo Switch Online uitgekomen. Er kwam ook een derde deel op Xbox 360 uit, genaamd Nuts and Bolts (in Nederland bekend als Boutjes en Moertjes).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Breach-update voor No Rest for the Wicked uitgekomen

Met nieuwe missies, filmpjes, een Hardcore-modus en meer

Moon Studios heeft 'The Breach' uitgebracht, een nieuwe content-update voor de early access-versie van No Rest for the Wicked.

Volgens Moon Studios brengt The Breach de early access-versie van No Rest for the Wicked dichterbij het eindresultaat waar de studio naar toe werkt. De update bevat nieuwe gebieden, wapens, vijanden en verhalen. Zo zullen nieuwe missies en filmpjes het verhaal van de game uitbreiden. Daarbij zijn er twee nieuwe met de hand gemaakte gebieden te verkennen: Lowland Meadows en Marin Woods. Ook zijn er twee nieuwe dorpen met NPC's te vinden, namelijk Hunter's Vale en Marin Village.

Verder wordt een endgame-mechanisme toegevoegd genaamd de Plague System, wordt het voedselsysteem in verband met de honger die personages kunnen ervaren op de schop genomen en wordt er meer diepgang aan gevechten toegevoegd. Er zijn ook meer dan honderdvijftig wapenopties, nieuwe uitrusting, vijanden en bazen te vinden. Tot slot is er een Hardcore-modus toegevoegd met permadeath. De patch notes zijn hier te vinden.

No Rest for the Wicked kwam vorig jaar via Steam Early Access uit. Deze release werd uitgebracht door Private Division, een label van Take-Two. Afgelopen november werd dit label echter verkocht door Take-Two, samen met bijna alle bestaande en aankomende games - met uitzondering van No Rest for the Wicked. Moon Studios heeft inmiddels laten weten de game zelf uit te geven.

No Rest for the Wicked is een actie-rpg met een duisterdere en realistischere vormgeving dan de Ori-spellen, die ook van Moon Studios komen. De game speelt zich af in het jaar 841, en de koning is overleden. Zijn arrogante zoon Magnus neemt de kroon over, en een plaag genaamd de Pestilence keert na duizend jaar terug.

Spelers kruipen in de huid van een Cerim, die onderdeel uitmaakt van een groep heilige strijders met speciale krachten die alles op alles zetten om de Pestilence tegen te houden. Ondertussen moeten spelers zich een weg banen door politieke intriges. Daarbij is de spelwereld met de hand gemaakt, wat het geheel een schilderachtig uiterlijk geeft.

De early access-versie van No Rest for the Wicked is speelbaar via Steam. Op een later, nog onbekend moment moet de uiteindelijke versie uitkomen op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Mogelijk volgt er ook een Switch 2-versie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!