Review: De Nacon Revolution 5 Pro is een goede optie voor professionele gamers
PU.nl
Reviews

Review: De Nacon Revolution 5 Pro is een goede optie voor professionele gamers

Mist wel enkele standaard PS5-features

Afgelopen maand bracht Nacon de Revolution 5 Pro uit, die met zijn verstelbare hardware en software een flinke poging doet om de premium controllermarkt op PlayStation-consoles en pc te domineren.

Met een consumentenprijs van 229,99 euro is de Revolution 5 Pro behoorlijk hoog geprijsd als je deze vergelijkt met de standaard 70 euro die je neerlegt voor een reguliere DualSense-controller. In de huidige pro-controllermarkt ligt dat wel gelijk met de rest. Zo is de DualSense Edge beschikbaar voor 239,99 euro en de Razer Wolverine V2 Pro voor 299 euro. Wanneer je de controller vasthoudt, voelt deze inderdaad als een high-end-controller door zijn stevige look en feel. Nacon benadrukt dan ook dat deze controller in de eerste plaats is bedoeld voor professionele spelers. Alle features op de controller beamen dit. Verstelbare triggers, sticks, losse gewichten en back-buttons bieden je de mogelijkheid om de controller volledig naar je smaak aan te passen.

Nacon Revolution 5 Pro – Technische specificaties

Responstijd: 6m/s met dongle

Batterijduur: gemiddeld tien uur

Gewicht (zonder extra gewichtjes): 315 gram

Aantal verstelbare sticks: vier

Aantal verstelbare vierpuntdruktoetsen: twee

Te gebruiken op: PlayStation 4, PlayStation 5 en pc

Look en feel

Direct valt op dat de controller asymmetrische sticks bevat - vergelijkbaar dus met de Xbox-controller. Volgens Nacon is dat vooral om zich te onderscheiden van Sony’s eigen DualSense, en diens professionelere DualSense Edge. Als je kijkt naar de controllers die Sony voor hun eigen PlayStation-consoles heeft ontwikkeld, bevatten deze altijd symmetrische sticks – oftewel sticks die op één lijn zijn geplaatst. Op moment van schrijven is de Revolution 5 Pro dan ook ook de enige PlayStation 5-controller op de markt die  asymmetrische sticks aanbiedt.

De controller bevat verder genoeg features en is erg aanpasbaar. Je kunt het gewicht van de controller aanpassen door gewichtjes te plaatsen in de achterste hendels. De Revolution 5 Pro kan met 10 gram, 14 gram en 16 gram zwaarder gemaakt worden. Ook krijg je drie extra soorten analoge sticks en één verwisselbare vierpuntdruktoets, die het leven voor spelers van fighters een stuk makkelijker maakt. Vanwege de grotere precisie met de andere vierpuntdruktoets is het daarmee makkelijker voor spelers om combo’s of speciale moves uit te voeren.

De controller voelt daarnaast erg stevig aan en ligt lekker in de hand, mede door de rubberen inkepingen aan de hendels van de controller. Dat zorgt er voor dat je nauwelijks je handen hoeft te verplaatsen op de controller.

Opmerkelijke tekortkomingen

Ondanks dat de controller erg rijk is aan features, mist het twee belangrijke componenten waar de gemiddelde PlayStation-speler waarde aan hecht. De Revolution Pro 5 bevat namelijk geen adaptieve triggers en PlayStation 5-games maken geen gebruik van haptische feedback.. Dat is vooral jammer voor spelers die nét wat meer immersie uit een controller willen halen, zonder direct mee te willen doen aan wereldkampioenschappen. Helemaal jammer is de reden: aan Gamer.nl vertelt Nacon dat het de licentie voor beide opties niet kon verkrijgen.

Op de achterkant van de controller zitten daarnaast vier extra knoppen, vergelijkbaar met veel andere pro-controllers. Van deze vier knoppen zijn met name de onderste twee erg gevoelig, waardoor je op sommige (belangrijke) momenten deze per ongeluk indrukt. De bovenste twee knoppen zijn een stuk minder gevoelig, ook al hoef je nog steeds weinig moeite te doen om deze in te drukken.

Aanpassen, aanpassen, aanpassen

De Revolution Pro 5 komt met een speciale applicatie waarmee je vier verschillende profielen kunt klaarzetten voor de controller. Denk bijvoorbeeld aan een unieke knoppen-lay-out voor Call of Duty of Mortal Kombat. Als je de controller met je pc of laptop verbindt via een usb-kabel, is dit vrij eenvoudig aan te passen. Ook kun je in de app de stickcurves aanpassen, bepalen hoe gevoelig je triggers zijn en het kleurtje rondom je rechter analoge stick aanpassen.

In deze app komt naar voren dat deze controller echt gericht is op professioneel gaming. Elk klein puntje in de controller kun je je eigen maken en aanpassen. Het is een ware droom voor gamers die er van houden om uren te besteden aan het perfectioneren van hun controller, maar als je er weinig verstand van hebt of voor het eerst een pro-controller koopt is het gemakkelijk om te verdrinken in de vele opties. De DualSense Edge is wat dat betreft een stuk laagdrempeliger, en deze is ook aanpasbaar via de PlayStation zelf. Dit is helaas niet mogelijk met de Revolution 5 Pro.

Vaarwel stick drift

Een van de redenen waarom controllers vaak aangepast of vervangen worden is stick drift. Dit is een probleem waar bijna iedereen wel eens last van heeft gehad. Stick drift verwijst naar een probleem waarbij de analoge sticks of thumbsticks op een controller, zelfs wanneer ze niet worden aangeraakt, langzaam en onbedoeld bewegen of een richting inslaan. Stick drift kan optreden als gevolg van slijtage, stof of andere technische problemen in de controller.

Om dit probleem te voorkomen heeft Nacon ‘hall effect’ toegevoegd aan de controllers. Hall effect maakt gebruik van magnetische sensoren om de beweging en positie van analoge sticks in real-time te detecteren. In tegenstelling tot standaard analoge sticks, die elektrische weerstand gebruiken om beweging te detecteren, hebben Hall Effect-joysticks geen fysiek contact tussen de bewegende onderdelen. Uit onderzoek is gebleken dat dit daadwerkelijk zin heeft. De toevoeging van hall effect heeft geen negatieve impact op de feel van de joysticks.

Gebruiksvriendelijkheid

Je hoeft je ook geen zorgen te maken dat de controller snel leeg is. De batterijduur van de controller is gemiddeld tien uur lang, indien de controller volledig is opgeladen. Dit is een flink verschil met de DualSense Edge, die een batterijduur heeft van vier tot vijf uur. Ook fijn is dat je het batterijpercentage kunt zien door de lichtjes bovenop de controller – zo kom je niet voor verrassingen te staan als je middenin een game zit.

De kabel die je bij de controller krijgt en tevens dienstdoet als oplader is drie meter lang, dus als je het fijn vindt om met een kabel aan de controller te spelen is dit in veel gevallen goed te doen. Persoonlijk vond ik de kabel door de lengte juist vaak in de weg zitten. Een nadeel van de controller is dat je hem niet kunt opladen met een oplaaddock, zoals dat wel kan bij de DualSense

Als je de controller draadloos wilt gebruiken, moet je wel gebruikmaken van de bijgevoegde dongle. Dit kan een probleem zijn als je alle poorten in je PlayStation-console of pc al in gebruikt hebt. Ook moet je even achterop je controller aangeven welk systeem je gebruikt.

De Nacon Revolution 5 Pro biedt een schat aan functies en een hoog niveau van aanpassing. De robuuste bouwkwaliteit, de eliminatie van stick drift en de verlengde batterijduur maken het tot een overtuigende keuze. Het ontbreken van bepaalde functies, samen met de mogelijk overweldigende aanpassingsopties, sluit echter niet aan bij de voorkeuren van iedereen.

De Nacon Revolution Pro 5 is nu beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5 en pc.

Goed
Conclusie

Spelers die op zoek zijn naar een controller die ze tot de kleinste details aan kunnen passen, zitten ze met de Nacon Revolution 5 Pro goed. Met de soepele asymmetrische sticks, het zogeheten ‘hall effect’ en alle verstelbare materialen van dien biedt de Revolution 5 Pro echt wat extra’s voor de (pro-)gamer. Daar moet je – in ieder geval als PS5-gamer – wel bepaalde functies voor opgeven die je inmiddels misschien gewend bent, zoals de adaptieve triggers en haptische feedback.

Plus- en minpunten
  • Makkelijk verstelbare triggers en sticks
  • Voelt als een echte premium controller
  • Gebruik van hall-effect om stick drift te voorkomen
  • Geen haptische feedback voor PlayStation 5-games
  • Maakt geen gebruik van adaptieve triggers
  • Onderste twee back buttons zijn erg gevoelig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!