De Blue Snowball: eenvoudige usb-microfoon met praktische problemen
Gamer.nl
Reviews

De Blue Snowball: eenvoudige usb-microfoon met praktische problemen

Het Amerikaanse Blue is een gigant als het op microfoons aankomt. Het assortiment reikt van heuse, professionele studiomodellen tot gameheadsetmicrofoons voor Logitech. De Snowball is een eenvoudige plug-and-play usb-microfoon die volgens Blue ideaal is voor zowel gamers en streamers.

Blue Snowball €49,99,-

Verbinding: usb-a

Software: geen

Compatibiliteit: Windows, Mac

Frequentiebereik: 40Hz – 18kHz

Opnamekwaliteit: 44.1kHz / 16-bi

We keken recentelijk al naar de Yeti X van Blue. Deze usb-microfoon bleek zeer veel waar voor zijn geld te bieden. In diezelfde review besteedden we ook uitgebreid aandacht aan de vier membranen in de Yeti X en wat dat voor praktische implicaties met zich meebrengt. Mocht je niet geïnteresseerd zijn in de Yeti X als microfoon, dan is er in die review dus desalniettemin wat interessante informatie over microfoons in het algemeen te vinden.

Bouwkwaliteit

Dan de Blue Snowball. De microfoon is met 49 euro beduidend goedkoper dan de Yeti X en gooit het dan ook over een iets andere boeg. Dat begint al bij het uitgesproken ontwerp: de Blue Snowball is namelijk daadwerkelijk gevormd als een bal. Deze bal is, in het geval van het testexemplaar, gemaakt van glimmend zwart plastic. Je kunt deze Snowball echter in verschillende kleuren krijgen; een excentrieke uitstraling waar je van moet houden. De Snowball wordt geleverd met een compacte desktopstandaard waar je de microfoon opdraait. De uitsparing met schroefdraad heeft een universele maat, dus de Snowball is ook eenvoudig met een andere microfoonstandaard te gebruiken.

Ondanks dat vrijwel de hele microfoon, afgezien van de metalen grille, van hard plastic is gemaakt, voelt hij behoorlijk stevig aan. De standaard is daarnaast van hard metaal en heeft rubberen poten zodat deze niet over je bureau glijdt. De standaard, microfoon en de meegeleverde usb-kabel zijn ook direct alles wat je nodig hebt om te kunnen werken met de Blue Snowball. De Snowball is een instapmodel, er is dan ook geen besturingssoftware of een overdaad aan knoppen op de behuizing te vinden. Ook de Logitech G Hub met bijbehorende BlueVoice channel-strip, die we uitgebreid besproken hebben in de Yeti X-review, is niet compatibel met de Snowball. Achterop de Snowball vind je wel een schakelaar waarmee je kunt wisselen tussen de standaard cardioïde modus, een -10dB instelling voor luide bronnen en een omnidirectionele modus.

©GMRimport

Werken met de Snowball

De schakelbare richtingskarakteristiek betekent in de praktijk dat je deze microfoon, naast gangbare inzetmogelijkheden, ook in het midden van een tafel kunt plaatsen om zo met meerdere mensen tegelijk bijvoorbeeld een interview of podcast op te nemen. De microfoon is echter behoorlijk ‘heet’. Dat wil zeggen dat de Snowball erg gevoelig is voor hard geluid: zelfs als je in je software naar keuze het opnameniveau volledig terugschroeft, komt het geluid soms harder binnen dan je eigenlijk zou willen. Idealiter gebruik je in de praktijk dus het liefst de -10dB-instelling, maar staat de schakelaar op de -10 stand, dan kun je de microfoon niet meer in omnidirectionele modus gebruiken.

Een gain-knop, zoals je die bijvoorbeeld wel vindt op de Yeti X, was hier de ideale oplossing geweest. Desalniettemin presteert de Snowball redelijk goed in omnidirectionele modus. Wat wel opvalt, is dat de klank van achter de microfoon beduidend anders is dan aan de zijkanten en de voorkant van de microfoon. Neem je met meerdere mensen een podcast op, dan kan deze eigenschap ervoor zorgen dat iedere stem een ander klankkarakter krijgt. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het opnemen van een podcast of stream, omdat dit luisteraars behoorlijk kan afleiden.

©GMRimport

Zowel in de omnidirectionele als de gangbare cardioïde modus laten opnames zich kenmerken door een ietwat dunne klank. Hoewel het een behoorlijke upgrade is ten opzichte van bijvoorbeeld een gameheadset-microfoon, ontbreekt het aan warmte en ligt er veel nadruk op het absolute top-hoog. Daardoor ontstaat er een ietwat ruis-achtige toon in de klank ontstaat. Die nadruk op het top-hoog resulteert ook in een onnatuurlijke focus en vervelende, sissende nadruk op s- en t-klanken.

Zoals gezegd is de algehele klank van de Snowball aan de dunne kant. Desalniettemin reageert de microfoon erg heftig op het sublaag uit p- en b-klanken. De kleine standaard maakt het daarnaast onmogelijk een extra pop-filter bij deze microfoon te monteren. Om dit probleem op te lossen, zul je creatief moeten zijn met bijvoorbeeld een tweede standaard die ruimte biedt voor het pop-filter. Hoewel er dus problemen zijn met de vertaling van medeklinkers, is het middengebied van deze microfoon daarentegen een stuk gebalanceerder en erg gedefinieerd zonder schel te worden.

Concluderend

De Blue Snowball valt met zijn prijs en kwaliteit een beetje tussen wal en schip. Ja, het is een upgrade ten opzichte van bijvoorbeeld een ingebouwde laptop- of headset-microfoon, maar er zijn ook een aantal aspecten waarin de microfoon tekort schiet. De bouwkwaliteit is degelijk en de bijbehorende desktopstandaard is stevig, maar het ontbreken van een gain-knop en de onderliggende praktische implicaties voor werken met deze usb-microfoon, zijn minder geslaagd. Als je beginnend mediamaker of streamer bent die graag eens wil experimenteren met een externe microfoon, is de Snowball vanwege zijn vergeeflijke prijs wellicht het overwegen waard.

©GMRimport

Conclusie

De Blue Snowball biedt een aardige upgrade ten opzichte van bijvoorbeeld je gameheadsetmicrofoon, maar schiet in zijn gebruikservaring tekort

Plus- en minpunten
  • Eenvoudig in gebruik, Stevig ontwerp en universeel schroefsysteem
  • Geen bijbehorende software, Geen gain-knop, Gaat niet goed om met medeklinkers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!