De Erazer Mage P20-gameheadset slaat de plank mis
PU.nl
Reviews

De Erazer Mage P20-gameheadset slaat de plank mis

Goede looks en bouwkwaliteit compenseren niet voor de slechte lokalisatie

Erazer is bij veel gamers welbekend van hun desktop- en laptop-pc’s, maar sinds een tijdje mengen ze zich ook op de accessoiremarkt. Op Gamescom eerder dit jaar kondigde het bedrijf zijn nieuwe gamelijn aan met zo’n beetje alles wat een gamer maar wenst, voorzien van namen die niet zouden misstaan in de gemiddelde rpg. Zo is een toetsenbord met de naam Supporter X20, een muis met de naam Wizard P20 en testen wij een gameheadset genaamd Mage P20.

Erazer Mage P20

Verbinding:

Compatibiliteit:

RGB features:

Batterijduur:

€69,99

Usb-a

Ieder platform met een usb-a ingang

Ja

N.v.t.

De Erazer Mage P20 is een budgetheadset: je haalt hem al in huis voor €69,99. Verwacht dan ook geen waslijst aan features of uitgebreide software, maar een doeltreffende headset die je met een usb-a-kabel van iets meer dan 2,5 meter met vrijwel ieder platform kunt verbinden.

Watch on YouTube

Bouwkwaliteit

Positief is dat je aan de bouwkwaliteit van de headset eigenlijk niet direct merkt dat het een budgetmodel is. Waar je misschien plastic zou verwachten, vind je op de Mage P20 toch metaal: de oorschelpen zijn met metalen beugels aan de hoofdband bevestigd. Het synthetische leer dat de hoofdband bedekt is netjes gestikt en de buitenkant van de oorschelpen zijn helemaal mat en ingelegd met ledverlichte details.

Die ledverlichting kun je op het doosje halverwege de kabel ook nog door negen verschillende kleuren schakelen. Geen knoppen op de oorschelpen dus, maar afluistervolume, microfoon-mute en ledverlichting zijn te besturen via een kastje aan de gestoffeerde kabel. Dat kastje is direct het eerste punt waaraan je merkt dat dit een budgetheadset is: het is helemaal van licht plastic gemaakt en het volumewieltje voelt gammel aan.

Met het comfort is het ook niet optimaal gesteld. Hoewel de oorschelpen ruim zijn opgezet en de kussens op zowel de hoofdband als de oorschelpen behoorlijk dik zijn, is het na een klein uurtje al tijd voor een korte pauze. Dat komt door twee dingen: de headset is behoorlijk zwaar en de synthetische bekleding op de oorschelpen zorgt, zelfs met de winter om de hoek, snel voor warmte.

Overstuur

Voordat we gaan luisteren naar de headset testen we eerst nog even het microfoontje. Je kunt deze loskoppelen, dus mocht je een externe usb-microfoon hebben kun je die ook gewoon gebruiken in combinatie met de headset. Dat is aan te raden, want dit microfoontje klinkt simpelweg slecht. Het overstuurt heel snel en op het moment dat het dat niet doet, klinkt het dun en is het nauwelijks een verbetering op bijvoorbeeld het ingebouwde microfoontje van je laptop.

Helaas valt ook de klank van de headset zelf tegen. De balans tussen de verschillende frequenties is al niet opperbest, maar de Mage P20 schiet voornamelijk flink tekort in de lokalisatie. Vooral als je (online) shooters speelt is het essentieel dat je direct hoort waar je tegenstander zich bevindt, maar op de Mage P20 zwabbert geluid dat precies in het midden zou moeten zijn zelfs een beetje rond tussen links en rechts.

In-game zorgt dat ervoor dat je minder meekrijgt van essentiële audiocue’s. Dat is natuurlijk niet voor iedere game en gamer een probleem – een potje EA Sports FC 25 kun je prima spelen – maar zodra er iets afhangt van omgevingsgeluid ben je niet geholpen met de Mage P20. Daar komt ook nog eens bij dat de headset voor het prettig beluisteren van muziek te hol klinkt – alsof de muziek in een kartonnen doos wordt afgespeeld – en het middengebied iets te schel voelt.

Links laten liggen

Het is prima mogelijk om een goede headset te maken voor een prijspunt van rond de 70 euro, maar het is Erazer niet gelukt. Het is echt niet alleen maar kommer en kwel: de headset ziet er gelikt uit en de bouwkwaliteit is, zeker met het oog op de prijs, echt goed. Waar het misgaat is bij het geluid van de headset – een tamelijk essentieel onderdeel van een goed exemplaar – en dan specifiek de lokalisatie.

Veel online games zijn gebaat bij snel doorhebben waar je vijand zich bevindt en dat lukt niet met de Mage P20. De balans van de verschillende frequenties is daarnaast ook niet optimaal: in veel gevallen klinkt de headset hol en het middengebied is wat te schel, waardoor bijvoorbeeld muziek en tussenfilmpjes zich onnatuurlijk naar de headset vertalen. Het klinkt wat hard, maar je kunt de Erazer Mage P20 dan ook beter links laten liggen.

De Erazer Mage P20 is nu te koop voor 69,99 euro.

Conclusie

Het eerste uitstapje van Erazer in de audiowereld is geen succes. Hoewel er zeker een aantal geslaagde zaken zijn aan de Mage P20, zoals het ontwerp en de bouwkwaliteit, is dat niet genoeg om te compenseren voor ronduit teleurstellende geluidsweergave. Deze headset kun je prima gebruiken voor een casual potje gamen onderuitgezakt op de bank, maar voor dit geld zijn er ook veel betere opties beschikbaar.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit/design in verhouding tot de prijs
  • Lokalisatie
  • Klankbalans
  • Knoppen en kastje in de kabel voelen gammel

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!