De SteelSeries Arctis Prime-headset stelt doeltreffendheid boven multi-inzetbaarheid
PU.nl
Reviews

De SteelSeries Arctis Prime-headset stelt doeltreffendheid boven multi-inzetbaarheid

De Arctis-serie van SteelSeries biedt gamers over het algemeen zeer multi-inzetbare headsets die zich laten kenmerken door hun comfort en uitstekende bouwkwaliteit. Het nieuwste model in deze serie, de Arctis Prime, gooit het over een iets andere boeg.

SteelSeries Arctis Prime €109,-

Verbinding: Minijack

Compatibiliteit: Ieder platform met een minijackingang

RGB features: Nee

De Artcis Prime is met zijn 109 euro een middenmoter op prijsgebied. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Arctis 9 of Pro Wireless, richt de Prime zich dan ook niet op een overdaad aan features in de vorm van draadloze verbindingen of surround sound. De Arctis Prime wil voorzien in de primaire behoefte van gamers. Deze gameheadset is volgens SteelSeries ontworpen om sneller in-game beslissingen te maken. De extreem goede afsluiting voor omgevingsgeluid en de frequentierespons zouden hierbij een handje moeten helpen.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Maar eerst de bouwkwaliteit van de Arctis Prime. De gameheadsets van SteelSeries laten zich over het algemeen kenmerken door hun uitstekende draagcomfort en bouwkwaliteit. Dat komt deels door het elastiek dat de zwaar metalen hoofdband bedekt - dit elastiek laat de headset als het ware op je hoofd zweven - en deels door de kenmerkende oorkussens met bijbehorende, luchtige stoffen bekleding. Deze oorkussen zorgen ervoor dat je de meeste SteelSeries-headsets met gemak een aantal uur achter elkaar draagt.

Het is dan ook jammer om te zien dat de oorschelpen van de SteelSeries Arctis Prime niet beschikken over bekleding van deze zachte stof. De oorkussens zijn nog steeds erg zacht, maar helaas bekleed met een synthetische leervariant. SteelSeries heeft hiervoor gekozen omdat dit de afsluiting van de oorschelpen ten goede komt. Wel bezit de Arctis Prime over de welbekende stalen hoofdband met bijbehorend elastiek. De headset zweeft dus nog steeds op je hoofd en de bouwkwaliteit voelt, zeker voor een headset van 109 euro, uitzonderlijk degelijk aan. Toch lever je vanwege de bekleding wel in op het comfort. Je zult de Arctis Prime, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Arctis 9, na een uur of anderhalf dan ook liever even afzetten.

©GMRimport

Hoewel de bekleding het draagcomfort wat vermindert, is het inderdaad zo dat de Arctis Prime omgevingsgeluid uitzonderlijk goed dempt. Dat is perfect voor gamers die in drukke omgevingen, bijvoorbeeld tijdens toernooien, spelen en gefocust willen blijven. Qua instelopties is de Arctis Prime verder voornamelijk doeltreffend: op de linkeroorschelp zitten een muteknop voor de microfoon, volumewiel en een ingang voor de meegeleverde micro-usb-naar-minijackkabel. Direct naast de usb-poort is er ook nog een zogenaamde share port. Deze minijackaansluiting kun je gebruiken om een tweede headset aan te sluiten zodat er iemand met je mee kan luisteren. Ook is uiteraard de kenmerkende, uitschuifbare microfoon van de partij.

De microfoon klinkt oké, maar niet uitzonderlijk en past precies in het straatje gameheadsetmicrofoons: een iets geknepen klank, weinig lage frequenties en een nadruk op het midhoog. Dit resulteert in een ietwat telefoonachtige klank. Prima voor multiplayergaming, maar niet genoeg definitie voor gamers die ook livestreams doen. De windkap die bij de headset geleverd wordt is een leuke toevoeging en dempt niet alleen de b’s en p’s, maar ook de scherpere medeklinkers een beetje.

De klank

De Arctis Prime richt zich voornamelijk op serieuze gamers. Het is dan ook niet zijn insteek om erg multi-inzetbaar te zijn. Dat maakt het niet erg verassend dat deze gameheadset zich niet zo goed laat lenen voor het beluisteren van muziek. Wat vooral opvalt is dat muziek behoorlijk onnatuurlijk klinkt op deze headset. Het stereobeeld is breed, maar voelt haast artificieel uitgerekt en de frequenties vertalen redelijk gebalanceerd, maar zijn onnatuurlijk puntig. Puntigheid is sowieso een term die de klank van deze headset goed omschrijft: er is weinig echt diep, sublaag en een grote focus op het midhoog. Dit alles zorgt voor een behoorlijk agressieve klank.

©GMRimport

Deze agressie laat zich niet zo goed lenen voor muziek, maar des te beter voor actievolle games. Met name snelle shooters vertalen zich uitstekend naar de Arctis Prime. Vanwege de puntigheid en agressiviteit worden niet alleen kogelinslagen, maar ook herladen en voetstappen erg scherp weergegeven. Dat zorgt niet alleen voor een hele snelle geluidservaring, maar het komt ook het maken van in-game beslissingen ten goede.

Snelle multiplayerpotjes voelen extra spectaculair aan met de Prime en je kunt je, dankzij de goede demping van het omgevingsgeluid, eenvoudig verliezen in de gameplay. Het stereobeeld wat bij het beluisteren van muziek onnatuurlijk opgerekt voelt, resulteert in-game juist in een scherpe lokalisatie. Verwacht echter geen headset die je rustig meevoert in verhalende rpg’s, maar eerder een erg actieve luisterervaring die constant je aandacht op de actie vestigt.

©GMRimport

Concluderend

De SteelSeries Arctis Prime doet precies wat hij belooft en is daarmee een doeltreffende gameheadset die met name geschikt is voor multiplayerspelers met een voorliefde voor snelle shooters. Deze specialisatie moet je wel bekopen met een aantal gebreken: de headset laat zich totaal niet lenen voor het luisteren naar muziek. Om betere demping van omgevingsgeluid te bieden, zijn de oorschelpen niet bekleed met de welbekende, zachte SteelSeries stof, maar met een synthetische leervariant. Dat zorgt ervoor dat de Arctis Prime niet zo comfortabel is als de gemiddelde SteelSeries-headset. Dit alles maakt van de Arctis Prime voornamelijk een werkpaard voor de (semi)-professionele gamer

Goed
Conclusie

De Arctis Prime is een doeltreffende gameheadset die voornamelijk geschikt is voor multiplayerspelers met een voorliefde voor snelle shooters.

Plus- en minpunten
  • Demping omgevingsgeluid, Puntige, snelle klank, Bouwkwaliteit
  • Niet zo comfortabel als we van SteelSeries gewend zijn, Totaal niet multi-inzetbaa

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!