De Teufel Cage Pro-gameheadset laat je gamen met hi-fi geluid
PU.nl
Reviews

De Teufel Cage Pro-gameheadset laat je gamen met hi-fi geluid

De ‘Pro’-noemer voelt echter niet helemaal op z’n plek

Teufel is misschien niet de eerste naam die in je opkomt als je aan gameheadsets denkt, maar dat is eigenlijk onterecht. Het Duitse hi-fi-audiobedrijf heeft namelijk al eerder headsets op de markt gebracht: de Cage en de Zola. Het zijn twee uitstekende gameheadsets waarvan vooral de Cage ons nog bijstaat vanwege zijn erg goede prijs-kwaliteitverhouding. De nieuwe Cage Pro borduurt voort op de originele Cage qua uiterlijk, maar lijkt ook wat van het goede van de originele Cage kwijt te zijn geraakt.

 Teufel Cage Pro

Verbinding:

Compatibiliteit:

RGB features:

Batterijduur:

€199,99

Usb-a, minijack en bluetooth

Ieder platform

Ja

20 uur

De originele Cage kun je een beetje zien als een cross-overheadset; te gek om mee te gamen, maar ook prima onderweg te gebruiken. De Pro-versie tapt uit een ander vaatje: er zit rode ledverlichting in de schelpen en hij ziet er een stuk meer uit als gameheadset – deze zet je niet zo snel op in de trein. Je kunt de Cage Pro via een 2.4Ghz Wireless-connectie óf bluetooth verbinden en ook een minijackkabel in de headset prikken. Opladen doe je binnen anderhalf uur via een usb-c verbinding en moet ongeveer elke twintig uur gebeuren. De Pro-noemer komt ook met een hoger prijskaartje: 199,99 euro.

Bouwkwaliteit

De Cage Pro is een stukje groter dan de originele Cage. Vooral de oorschelpen zijn een stuk ruimer opgezet en, omdat er meerdere draadloze verbindingen en ledverlichting zijn, zitten er een stukken meer knoppen op. Je kunt vanaf de buitenkant onder andere het volume regelen met het metalen volumewiel, schakelen tussen welke draadloze verbinding je wilt gebruiken, de ledverlichting in- en uitschakelen en de loskoppelbare microfoon muten.

Het ontwerp van de Cage Pro is minimalistisch en oogt zelfs behoorlijk chic. Vrijwel de hele headset is matzwart met hier en daar een rood en glimmend zwart accent. De ledverlichting is klein en zit alleen aan de achterkant van de schelpen. Ook deze is rood en doet daarmee onverhoopt toch wat denken aan twee remlichten. De oorschelpen zijn aan de buitenkant bedekt met synthetisch leer, maar waar ze je hoofd raken zit er een ademende stof op. Dat, gecombineerd met de ruimte die je oren hebben, zorgt ervoor dat je gemakkelijk een aantal uren achter elkaar comfortabel kunt gamen.

Hoewel de headset erg stevig aanvoelt en prettig zit, zijn er – zeker ten opzichte van de originele Cage – wel wat dingen aan te merken op de materialen die zijn gebruikt. Zo zijn zowel bij de Cage als de Zola de oorschelpen aan de hoofdband verbonden met metalen beugels. Ook zitten er bij de originele Cage flink wat scharnierpunten rondom de oorschelpen. Die scharnierpunten vind je bij de Pro-variant niet terug en ook de metalen beugels zijn er niet; bij het Pro-model zijn de oorschelpen verbonden met plastic. Zo voelt de Pro wat minder luxe afgewerkt dan het origineel - een gemiste kans.

Features

Ook op de draadloze verbindingen moeten we nog even terugkomen. Het was de oplettende lezer misschien al opgevallen: je verbindt de Cage Pro via de 2.4Ghz Wireless-verbinding óf bluetooth. Je kunt deze verbindingen niet tegelijk gebruiken. De meeste gameheadsets – veel JBL- en SteelSeries-modellen bijvoorbeeld – hebben wel een dual-wireless-optie zodat je bijvoorbeeld draadloos kunt gamen en tegelijkertijd Discord op je telefoon kunt gebruiken. Het voelt dan ook een beetje gek dat je bij een zogenaamd Pro-model moet kiezen tussen je verbindingen.

De draadloze verbinding die je maakt met de usb-a dongle is overigens wel van goede kwaliteit: je kunt behoorlijk ver van je console of Windows- of Mac-pc verwijderd zijn voordat de verbinding begint te haperen. Ook is de verbinding snel gemaakt, wat zeker niet bij iedere draadloze headset het geval is.

De loskoppelbare microfoon op de Cage Pro is van prima kwaliteit. Het valt op dat hij wat voller klinkt dat de gemiddelde headsetmicrofoon. Er wordt geen losse windkap meegeleverd, maar dat lijkt hij ook niet echt nodig te hebben. Als je hem iets verder van je mond afbuigt, gaat hij namelijk al prima om met s- en t-klanken. Het is geen vervanging voor een externe usb-microfoon, maar hij komt wel aardig in de buurt.

Klank

Wat features betreft valt er dus wel het nodige aan te merken op de headset. Maar uiteindelijk draait het allemaal op de klank - het is tenslotte een koptelefoon. Terugkijkend naar de originele Cage waren het vooral de uitstekende lokalisatie en de precisie in het middenhoog die er positief uitsprongen. Ook Teufels expertise op het gebied van hi-fi-geluidssystemen voor homecinema was terug te horen.

Gelukkig heeft Teufel bij de Pro-versie nog een tandje bijgeschakeld als het op die precisie aankomt. Het stereobeeld is echt heel goed gedefinieerd. Elke kleine in-game beweging is direct waarneembaar en perfect te volgen. Het is een klein beetje een cliché, maar in dit geval is het wel echt waar: deze headset zorgt ervoor dat je sneller reageert op in-game gebeurtenissen. 

Wat echter uniek is aan de Cage Pro, is dat hij die precisie weet te combineren met een klank die niet alleen maar effectief is – iets wat je bij headsets met soortgelijke eigenschappen regelmatig hoort. Vaak is bij headsets die zich heel erg richten op die definitie, de balans een beetje zoek: het middenhoog wordt zo overdreven dat muziek luisteren niet echt lekker mogelijk is.

De Cage Pro weet dit allebei te bereiken. Het middenhoog van de headset – waar je bijvoorbeeld geweerschoten en voetstappen goed kunt horen – is erg puntig. Maar ondanks de definitie in dit gebied, overheerst het niet. Dat maakt de game-ervaring erg prettig; de klank is namelijk tegelijkertijd erg direct zonder opdringerig of vermoeiend te zijn. De Cage Pro heeft daarnaast een flinke dosis laag. Maar ook dit is in balans. Dat de headset zo gebalanceerd is, zorgt ervoor dat hij je moeiteloos weet mee te slepen in actiegames en tegelijkertijd prima geschikt is om te genieten van je favoriete muziek.

Je hoort direct terug in deze headset dat Teufel een hi-fi merk is: er is heel veel rust in de klank van de headset en hij weet op een knappe manier muziek, game als in-game filmische momenten even overtuigend te vertalen. 

Concluderend

Toch valt deze Cage Pro een beetje tussen wal en schip; is het nou wel of geen ‘Pro’-headset? Van een headset met een Pro-noemer mag je als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid simpelweg iets meer verwachten. Hoewel de draadloze verbinding erg goed is, is de headset niet dual-wireless en dat is echt een tekortkoming. De batterijduur is met twintig uur niet ongelofelijk lang en ook de keuze voor de beperkt instelbare led-verlichting valt niet helemaal op z’n plek.

Daar staat tegenover dat deze headset echt ongelofelijk goed klinkt - beter dan de originele Cage en een echt een heel stuk beter dan menig ander headset met hetzelfde prijspunt. Die originele Cage is qua bouwkwaliteit hier en daar dan weer wat beter op orde. En vergelijk je dit model met Pro-headsets van andere merken, dan mis je bijvoorbeeld ook nog wel iets als actieve noise cancelling. Maakt dit alles van de Cage Pro een slechte headset? Nee, zeker niet. De Cage Pro is zijn geld zeker waard, maar verwacht niet dezelfde luxe die je bent gewend van Pro-modellen van andere merken.

Goed
Conclusie

De Teufel Cage Pro is een uitzonderlijk goed klinkende gameheadset die een aantal vragen oproept. Waarom zijn die twee draadloze verbindingen bijvoorbeeld niet tegelijk te gebruiken? Waarom heeft deze ‘Pro’-headset geen actieve noise cancelling? En waarom heeft de originele Cage minder plastic onderdelen dan zijn Pro-opvolger? Desalniettemin is dit zeker geen slechte headset, maar misschien had Teufel er beter aan gedaan dit de Cage 2 te noemen in plaats van de Cage Pro.

Plus- en minpunten
  • Gebalanceerde klank
  • Lokalisatie
  • Verkleint in-game reactietijd
  • Geen dual-wireless verbinding
  • Geen noise-cancelling

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!