Logitech Pro X 2 Lightspeed biedt draadloze precisie voor casual en serieuze gamers
PU.nl
Reviews

Logitech Pro X 2 Lightspeed biedt draadloze precisie voor casual en serieuze gamers

Vanzelfsprekend in gebruik, comfortabel en een uitstekende klank

De G-serie van Logitech is helemaal gemaakt voor gamers: van gestroomlijnde muizen tot hoekige headsets. De Pro-afdeling binnen deze serie heeft een iets minder uitbundige uitstraling en richt zich op de professionals binnen de gamewereld. Met de Pro X 2 Lightspeed-headset wil Logitech zich dan ook op hoog niveau laten gelden.

Prijs:

€232,-

Verbinding:

2.4 Ghz Wireless, Bluetooth en minijack

Compatibiliteit:

Volledig compatibel met Windows-pc’s en beperkt compatibel met ieder ander platform

RGB features:

Nee

Batterijduur:

50 uur

De ‘2’ in de naam verklapt het natuurlijk al een beetje: dit is niet de eerste Pro X-headset van Logitech. Een tijdje geleden hadden we de Pro X Wireless-versie van dit model in onze handen en daarbij viel vooral op dat de headset heel erg goed klonk tijdens het spelen van games en tijdens het luisteren naar muziek. Ook de draadloze verbinding viel in de smaak. De Pro X 2 Lightspeed neemt deze twee eigenschappen niet alleen mee, maar voegt er zelfs nog de nodige nieuwe en verbeterde features aan toe. De nieuwe featues komen ook met een iets hoger prijspunt dan het vorige model: de headset kost je 232 euro.

Ontwerp

Logitech stuurt de de Pro X 2 op in een bijzonder compleet pakketje. Naast de headset met benodigde kabels, vind je ook nog een mooie opbergzak en wordt er zelfs een tweede setje oorkussens meegestuurd. Je kunt dus kiezen of je liever een synthetische, makkelijk schoon te maken bekleding of een meer ademende bekleding op je oren hebt. Met de aankomende zomermaanden in het achterhoofd is die ademende, stoffen bekleding geen overbodige luxe.

De Pro X 2 Lightspeed is een stukje lichter dan zijn voorganger. Dat zorgt er, samen met het feit dat de oorschelpen nu niet alleen kunnen kantelen, maar ook draaien, voor dat de headset ongelofelijk lekker zit. Verder voelt de headset stevig aan: zowel de hoofdband als de bevestiging van de oorschelpen is gemaakt van metaal. Het stukje gekrulde kabel tussen de hoofdband en oorschelp is een van de details op deze headset die je het gevoel geeft dat er goed is nagedacht over deze headset. Ook het knopgevoel van bijvoorbeeld het volumewiel is zo’n detail.

Op Mac- en Windows-pc’s is de integratie van bijvoorbeeld die volumeknop strak geregeld. Het interne volume van je Mac reageert direct, zonder kleine vertragingen die je bij andere headsets nog wel eens tegenkomt, via een draai aan het wieltje. Het maken van draadloze verbindingen is daarnaast erg snel en de headset onthoudt eerder gemaakte connecties, waardoor je na de eerste keer verbinden de headset alleen nog maar aan hoeft te zetten om de laatst gemaakte verbinding te activeren. Het zijn dit soort kleine dingetjes die ervoor zorgen dat de Pro X 2 soepel voelt in gebruik.

Gebruikservaring en microfoon

De Logitech Pro X 2 heeft drie soorten verbindingsmogelijkheden: Bluetooth, 2.4Ghz Wireless en een oude, vertrouwde minijackverbinding. Dat zorgt ervoor dat je de headset samen met zo’n beetje ieder denkbaar platform kunt gebruiken. Een kanttekening: je ziet steeds vaker headsets met twee draadloze verbindingsmogelijkheden. In veel gevallen kun je die zelfs tegelijk gebruiken. Dat is bij de Logitech Pro X 2 helaas niet het geval en dat valt, zeker met het oog op de stevige prijs, best tegen.

Verder is er eigenlijk niets aan te merken op de gebruikservaring van deze headset. Sterker nog, hij voelt erg vanzelfsprekend in zijn gebruik. De draadloze verbindingen zijn snel en vooral de 2.4Ghz Wireless-verbinding heeft een héél groot bereik. Ook de batterijduur van vijftig (!) uur is niet mis.

Waar de Logitech Pro X 2 wel echt tekortschiet is de microfoon. Ook bij de Pro X Wireless was deze al niet best en helaas heeft Logitech daar weinig vooruitgang in geboekt. Het microfoontje klinkt geknepen, dun en simpelweg niet goed genoeg voor een headset met dit prijspunt. In de software, waar we verderop in de review nog wat dieper op ingaan, zijn de nodige tools te vinden om de klank van de microfoon aan te passen. Maar zelfs met de drie-bands equalizer, noise reductie, compressor en de-esser is er niet echt iets moois te maken van de klank van dit microfoontje.

Klank

Gelukkig ben je de tegenvaller van de microfoon zo vergeten als je de headset hoort. De Logitech Pro X Lightspeed klonk al goed, maar deze Pro X 2 Lightspeed klinkt nog véél beter. Logitech heeft splinternieuwe drivers ontworpen voor de headset. Ze zijn gemaakt van grafiet. Dat betekent dat ze heel erg stijf en tegelijkertijd licht zijn. Dat zorgt voor veel definitie en dynamiek in het geluid.

Bij het beluisteren van muziek valt vooral het grote en rustige stereobeeld op. Alles in de muziek heeft mooi zijn eigen plekje. Je kunt alles tot in het kleinste detail horen zonder dat het analytisch, afstandelijk of kil wordt. De headset klinkt juist eerder warm, gedefinieerd en dynamisch. Dat zorgt ervoor dat je helemaal wordt meegevoerd in de muziek.

Tijdens het gamen valt vooral de ongelofelijke puntigheid in de klank op. De Pro X 2 kan agressief en direct klinken zonder dat de headset schel wordt. Ook hier valt het stereobeeld positief op: hebt echt het gevoel dat je middenin de spelwereld zit. Tegelijkertijd heeft de headset genoeg body en draagkracht in de lagere frequenties om ook tussenfilmpjes en de filmische delen van verhalende games overtuigend te laten horen.

 

Met de Logitech G Hub kun je ook nog het een en ander aanpassen aan de klank van de headset op een Windows-pc. Er is bijvoorbeeld een vijfbands equalizer en er zijn presets voor verschillende games. Ook vind je hier DTS Headphone: X 2.0 surround sound. Vaak is de DTS-surround sound een goede, subtiele manier om het stereobeeld wat groter te maken. In het geval van deze headset werkt het helaas wat minder goed. Sowieso klinkt de headset van zichzelf al diep en breed, maar daarnaast heeft het aanzetten van deze surround sound een negatief effect op de mooie, gebalanceerde klank van de Pro X 2.

 

Concluderend

Hoewel er een aantal puntjes zijn die een beetje uit de toon vallen, zoals de twee draadloze verbindingen die niet tegelijk kunnen worden ingezet en de simpelweg slecht klinkende microfoon, is deze Logitech Pro X 2 Lightspeed écht een hele goede headset. De gebruikerservaring is erg soepel en ondanks de wat hogere prijs heb je echt het gevoel dat je waar krijgt voor je geld. Dat zit hem vooral in het feit dat deze headset echt heel goed klinkt in zo’n beetje iedere denkbare situatie. Dat maakt de Logitech Pro X 2 Lightspeed erg geschikt voor zowel de casual als de serieuzere gamer die houdt van eenvoud.

Uitstekend
Conclusie

De Logitech Pro X 2 Lightspeed is een uitstekende draadloze headset die zich, zeker op klankgebied, moeiteloos kan meten met zijn concurrentie in dezelfde prijsklasse. De headset is licht, comfortabel en eenvoudig in gebruik. Toch zijn er ook een paar minpuntjes: de microfoon is simpelweg niet goed genoeg en het is, zeker voor het prijspunt, een misser dat de twee draadloze verbindingen niet tegelijkertijd inzetbaar zijn.

Plus- en minpunten
  • Comfort, ontwerp en gebruikservaring
  • Stereobeeld en lokalisatie
  • Dynamische, precieze klank
  • Geschikt voor gaming én muziek
  • Draadloze verbindingen niet tegelijk te gebruiken
  • Microfoon

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!