Review: Nacon Rig 800 Pro Hs-gameheadset
PU.nl
Reviews

Review: Nacon Rig 800 Pro Hs-gameheadset

Nacon heeft na lange tijd weer nieuwe Rig-headsets geïntroduceerd. De nieuwe modellen richten zich voornamelijk op specifiek compatibiliteit: van ieder model is er een aparte consoleversie beschikbaar. Daarnaast heeft de uitstraling uiteraard een kleine opfrisser gehad.

Prijs: €199,99

Verbinding: 2,4Ghz Wireless met dongle

Compatibiliteit: PlaySation 4, PlaySation 5, Windows, Mac

RGB features: Nee

Batterijduur: 24 uur

De nieuwe Rigs bevinden zich in alle prijsklassen en deze Rig 800 Pro HS is de duurste van allemaal. Op de Nederlandse markt is hij voor 200 euro verkrijgbaar. De HS staat er in dit geval voor dat het specifiek de PlayStation-versie betreft. Dat betekent dat je hij compatibel is met zowel de PlayStation 4 als 5, maar als je hem draadloos wil verbinden met bijvoorbeeld je Windows- of Mac-pc is dat ook geen probleem.

Bouwkwaliteit

De 800 Pro HS is in zijn ontwerp behoorlijk uitgesproken. Voornamelijk op en rondom de oorschelpen is alles hoekig en puntig: een behoorlijk over-de-top uiterlijk. Het grootste deel van de headset is gemaakt van hard plastic. Alleen in de hoofdband vind je ook nog een ander materiaal. De kabels die de oorschelpen aan elkaar verbinden, worden met een strook rubber in het frame verwerkt en beschermd.

Het verstelsysteem bij de 800 Pro HS is vrijwel hetzelfde als bij de 300 Pro HS die we recent bekeken. Je kunt eenvoudig de oorschelpen van de hoofdband afhalen en ze hoger of lager terugzetten met een kliksysteem. In tegenstelling tot de 300 Pro Hs, is de hoofdband van de 800 Pro Hs voorzien van een elastieken band die de headset op je hoofd doet balanceren. Het systeem doet een beetje denken aan de oude SteelSeries-headsets, maar dan wat minder verfijnd. Desalniettemin zit het erg lekker.

Wel zijn ook de oorschelpen bij dit duurdere model uit de nieuwe serie ietwat aan de kleine kant. De achterkant van je oren raakt gegarandeerd de binnenvoering - dat zal voor sommige gamers iets zijn om rekening mee te houden. Wat betreft de bekleding is er op de buitenkant gekozen voor een synthetische stof die je makkelijk schoon houdt, terwijl voor de binnenkant van de oorschelpen gelukkig is gekozen voor een ademende, sportachtige stof. De headset blijft daarmee behoorlijk lang achter elkaar comfortabel.

©GMRimport

De 800 Pro HS is een volledig draadloze headset. Dat betekent dat hij wordt geleverd met een usb-a dongle die zowel in de betreffende console als in het docking station in te pluggen is. Het is een leuk systeem dat we nog niet eerder zagen. Het werkt niet zo naadloos als het docking station van bijvoorbeeld SteelSeries dat op twee bronnen aan te sluiten is, maar het is goed doordacht.

Het docking station kan ook dienen als opberg- en oplaadpunt voor de headset. Als de dongle in het station is geprikt, kun je het station middels een meegeleverde kabel verbinden met bijvoorbeeld PlayStation of Xbox (afhankelijk van de versie van de headset die je hebt) en simpelweg de headset uit het station pakken zodra je wilt gamen. Het enige minpunt daarbij is dat de headset dan dus wel alleen oplaadt als je console of pc aanstaat. De headset opladen met de meegeleverde kabel zonder docking station is ook een optie, maar dan moet je de boel dus wel eerst loskoppelen. Er zijn verder weinig extra’s op de headset en het aantal knoppen op de behuizing is dan ook beperkt. Op de linkeroorschelp vind je een aan- en uitknop, een volumeknop en een knop die het volume van de sidetone regelt. Dat maakt dat de headset naadloos te besturen is met alles waarmee hij verbindt.

Klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek, is dat de laagfrequente informatie - en dan met name de subfrequenties - behoorlijk zijn aangedikt. Dat werkt, samen met het puntige hoog en gedefinieerde midhoog, absoluut geweldig bij elektronische muziek. Het geheel voelt dan groots en stuwend aan, terwijl je toch in details wordt meegenomen met het nummer. Bij akoestische opnames zijn deze eigenschappen een stuk minder op zijn plek. In zachtere (indie)pop en rockproducties springen basdrums er onnatuurlijk uit en voelt het geheel niet meer in balans. In vollere passages klinkt het geheel soms zelf geknepen: alsof er teveel muzikale informatie tegelijk om je aandacht vecht.

Dat is jammer, wat als het aankomt op de lokalisatie en breedte van het stereobeeld weet de 800 Pro HS wel te overtuigen. Er is veel openheid en ruimtelijkheid terug te horen en dat zorgt ervoor dat je vaak eenvoudig wordt meegevoerd in het verhaal van een nummer. Details in de opname komen daarnaast op deze manier ook mooi naar voren. Het is dan alleen vaak die overdonderende kick die je aandacht wegtrekt van wat er echt toe doet. Jammer, want anders was dit echt een prima headset geweest om allerlei soorten muziek op te beluisteren.

©GMRimport

In-game is de stevig aanwezige laagfrequente informatie een minder groot probleem. Sterker nog, het is vaak best een overtuigende toevoeging. Explosies klinken extreem groot en over-de-top en tussenfilmpjes krijgen echt een filmisch gevoel. Tijdens snelle gameplay kan het wel wat tegenstaan: als iedere kogel die uit een mitrailleur komt veel sublaag heeft, gaat het simpelweg vermoeien. Speel je liever wat rustigere openwereldgames waar de omgeving het verhaal vertelt, dan is de headset een stuk beter op z’n plek.

Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen shooters kunt spelen met de 800 Pro HS. Het midhoog en tophoog zijn, zoals ook al opviel bij het luisteren naar verschillende soorten muziek, prima in orde. Vooral de definitie in het midhoog valt positief op. Dit zorgt er in-game voor dat actievolle handelingen erg direct aanvoelen en dat levert zeker een bijdrage aan het gevoel van immersie.

Concluderend

Er is echter een hele grote kanttekening bij al het eerder genoemde: de prijs. Deze headset kost op de Nederlandse markt 200 euro en die prijs wordt op geen enkel moment echt verantwoord. Er is geen overvloed aan extra opties zoals surround sound, ingebouwde equalizer-profielen, rgb-verlichting of andere handigheidjes. Er is maar één verbindingsmogelijkheid, namelijk de draadloze dongle - geen bluetooth of de optie om een kabel aan te sluiten.

De klank is oké, maar voor 200 euro mag je meer verwachten. Dat maakt van de 800 Pro HS een behoorlijk rechttoe rechtaan draadloze headset, waarbij het harde plastic aan de buitenkant van de oorschelpen ook nog eens net te licht aanvoelt om echt premium te zijn. Er zijn headsets die een stuk minder kosten en zowel op het gebied van bouwkwaliteit als toegevoegde opties meer te bieden hebben.

Conclusie

Er is kwalitatief niets echt mis met de Nacon Rig 800 Pro Hs. Hoewel het plastic waarvan de headset is gemaakt wat licht is, voelt hij stevig aan. Het ontwerp is prima en ook het docking station is een goede toevoeging. Het grootste probleem is echter de prijs. De headset bevat geen enkel element dat het prijspunt weet te verantwoorden.

Plus- en minpunten
  • - Docking station is handige toevoeging - Klank is zeker niet slecht
  • - Niets is van het niveau dat de prijs doet vermoeden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!