Review: SteelSeries Arctis Nova 1 gameheadset
Gamer.nl
Reviews

Review: SteelSeries Arctis Nova 1 gameheadset

De nieuwe SteelSeries Arctis Nova-lijn begint steeds meer vorm te krijgen. Na het absolute flagship-model in de vorm van de href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/hardwarereview-steelseries-arctis-pro-nova-wireless-gameheadset/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Nova Pro Wireless</a> en een middenmoter in de vorm van de Nova 3, testen we nu de budgetoptie van de Nova-lijn: De SteelSeries Arctis Nova 1.

De Arctis Nova 1 kost maar 69,99 euro en kent dan ook geen hele uitgebreide aansluitmogelijkheden: middels de minijackverbinding is deze headset compatibel met vrijwel ieder denkbaar platform. Bij de reviews van de Nova 3 en Nova Pro Wireless vielen vooral het nieuwe afstelsysteem en de volledig inschuifbare microfoon op. Ook de Nova 1 beschikt over deze nieuwe toevoegingen.

Bouwkwaliteit 

Gelukkig zorgt de lagere prijs verder niet voor grote concessies op het gebied van bouwkwaliteit. De Nova 1 kent bijna precies dezelfde, degelijke bouw als de iets duurdere Nova 3 die we recentelijk bekeken. Het hele frame van de headset is van plastic, maar toch stevig en vertrouwenwekkend. Ten opzichte van de Nova 3 zijn er een aantal details waaraan je merkt dat dit het budgetmodel binnen de Nova-lijn is. Zo is de buitenkant van de oorschelpen in dit geval ook volledig van plastic in plaats van bekleed met rubber en vind je geen led-ringen in de schelp.

Omdat het een headset met weinig extra’s betreft, zijn de controleopties aan op de headset ook beperkt. Er zijn maar twee knoppen te vinden, beiden op de linkeroorschelp: een volumeknop en een microfoonmuteknop. De microfoon is hetzelfde, vernieuwde model als op de andere Nova-headsets en verdwijnt volledig in de behuizing van de Arctis Nova 1.

©GMRimport

Wat betreft het draagcomfort is het goed gesteld met deze headset. Het vernieuwde verstelsysteem is, zoals al meermaals besproken, een schot in de roos. Je kunt de headset perfect aanpassen aan de grootte van je hoofd. Daarnaast is ook bij de Arctis Nova 1 gekozen voor de kenmerkende, zacht stoffen bekleding. Samen met de memory foam-oorkussens en gemiddelde klemdruk zorgt dit voor een aangenaam draaggevoel. Het enige minpuntje op comfortgebied is dat de oorschelpen ietwat aan de kleine kant zijn, waardoor je na een uur of twee toch even pauze wilt van de headset.

Microfoon en software

Hoewel de SteelSeries Arctis Nova 1 een behoorlijk eenvoudige headset is zonder echte extra opties, kunnen pc- en mac-gebruikers de headset wel combineren met de SteelSeries Engine. Zo krijg je alsnog de beschikking over een equalizer en een aantal andere audio-opties. Verder is het enige, andere bewegende onderdeel naast de volumeknop de microfoon.

Omdat de headset alleen aan te sluiten is met minijack en er dus geen stroom naar de headset gaat, beschikt de microfoon niet over een mutelampje of side-tone. De microfoon klinkt verder prima. Verwacht geen wonderen, maar ook zeker geen onaangename, schelle klank. Evenals bij de microfoon van de Nova 3, is het in dit geval ook aan te raden om de microfoon wat verder van je mond te positioneren om te voorkomen dat s- en t-klanken onnatuurlijk benadrukt worden.

De klank 

Bij het luisteren naar muziek valt direct op dat het stereobeeld in het midden behoorlijk strak afgebakend is. Net als bij de Nova 3 fladdert de rest van het stereobeeld hier een beetje omheen. Desalniettemin klinkt de Nova 1, zeker als je de prijs in je achterhoofd houdt, erg goed. Het laag is redelijk gedefinieerd en het hoog helder en - gelukkig - niet te overdreven. Dat zorgt ervoor dat voornamelijk elektronische muziek aangenaam puntig klinkt. Wel valt het laag in negatieve zin op: dit lijkt soms een beetje dicht te slibben. 

©GMRimport

Ook bij akoestische opnames hoor je dit terug. Het heeft voornamelijk te maken met het gebrek aan definitie in het mid-laag. Er is wel warmte, maar het is soms simpelweg wat rommelig. Net boven de warme frequenties is er dan weer iets teveel nadruk, waardoor je soms een dozige ondertoon krijgt - klankeigenschappen die bij akoestische muziek simpelweg wat meer naar voren komen dan bij elektronische muziek. Wel moet gezegd worden dat het al een hele verdienste is dat je bij een headset van deze prijs zoveel definitie in de klank hoort.

Gamen met de Nova 1 is daarnaast gewoonweg erg aangenaam. De headset zit lekker, klinkt prima en weet genoeg spektakel over te brengen. Bij openwereldgames is er genoeg definitie en precisie in de omgevingsgeluiden om je mee te slepen, terwijl het strakke midden van het stereobeeld ervoor zorgt dat ook dialogen rustig vertalen. Het sublaag is niet overdonderend, maar aanwezig genoeg om tijdens spectaculaire tussenfilmpjes te zorgen voor een behoorlijk filmisch gevoel.

Tijdens snelle shooters mis je hier en daar wel een beetje precisie in de lokalisatie, maar je kunt met deze headset desalniettemin een prima potje casual multiplayen. Het dynamische bereik valt hier positief op: snelle, actievolle momenten voelen daadwerkelijk aangenaam chaotisch en spectaculair.

Concluderend 

De Arctis Nova 1 is een budgetheadset en voldoet eigenlijk ook precies aan de eisen die je aan een budgetheadset stelt: comfortabel, stevig, eenvoudig in gebruik en een redelijk goede klank. De klank is zelfs wat beter dan je van een headset van dit prijspunt zou verwachten. Dit is echt een prima optie voor de gamer met de kleine portemonnee die graag casual op de bank speelt en ook opzoek is naar een headset die mee kan onderweg. Wil je echter toch liever een draadloze headset of net iets meer personalisatiemogelijkheden, dan zijn er binnen dezelfde prijsklasse ook goede alternatieven beschikbaar. Kijk daarvoor zeker eens in onze Headset Round-Up.

Goed
Conclusie

De Arctis Nova 1 is een budgetheadset. Eigenlijk voldoet het precies aan de eisen die je aan een budgetheadset stelt: hij is comfortabel, stevig, eenvoudig in gebruik en heeft een klank die beter is dan je van dit prijspunt mag verwachten. Wel zijn er binnen dezelfde prijsklassen ook headsets met draadloze verbindingsmogelijkheden en iets meer instelopties.

Plus- en minpunten
  • Klank, ontwerp, prijs-kwaliteitverhouding
  • Geen draadloze mogelijkheden, mid-laag niet altijd gedefineerd genoeg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt
Gamer.nl
Nieuws

South of Midnight heeft meer dan een miljoen spelers bereikt

De game verscheen afgelopen april voor Xbox Series, pc en Game Pass

Meer dan een miljoen mensen hebben de op 8 april uitgekomen Xbox Series- en pc-game South of Midnight gespeeld.

Dat blijkt uit een artikel van Game Rant, waar men met Guillaume Provost, studiohoofd van ontwikkelaar Compulsion Games, heeft gepraat. Provost gaf daarbij aan dat de game inmiddels door meer dan een miljoen mensen is gespeeld.

South of Midnight is een third-person actiegame die zich afspeelt in een moerasachtige wereld met monsterachtige wezens. De graphics vallen daarbij meteen op door de unieke manier waarop het geheel stop-motion-animatie nabootst.

In South of Midnight wordt hoofdpersonage Hazel naar een gotische wereld getransporteerd waarin realiteit en fantasie met elkaar verweven zijn en eeuwenoude wezens uit folklore tevoorschijn komen. Het spel is zoals gezegd ontwikkeld door Compulsion Games, dat We Happy Few ontwikkelde en inmiddels onderdeel uitmaakt van Xbox Games Studios.

South of Midnight is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. Het spreekt voor zich dat Game Pass-spelers worden meegerekend met de totale spelersaantallen van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Ubisoft heeft negen Assassin's Creed-games gepland

Waaronder een aantal remakes en multiplayergames

Ubisoft zou plannen hebben voor negen Assassin's Creed-games de komende jaren.

Insider Gaming plaatste een artikel waarin het enkele details gaf over deze negen games - waarvan sommigen al zijn bevestigd en anderen al geruime tijd het onderwerp van geruchten zijn. Het gaat om twee grootschalige rpg's in de stijl van Shadows en Valhalla, drie remakes, één 'kleinere' ervaring, twee multiplayergames en één mobiel spel. Deze games moeten volgens de planning de komende zes jaar verschijnen.

De eerstvolgende Assassin's Creed-game die uit zou komen, zou Assassin's Creed Jade zijn, de al onthulde mobiele game die zich in China afspeelt. Dit zou worden opgevolgd door een game met de codenaam Invictus, een multiplayergame die geïnspireerd is door Fall Guys en zestien spelers per potje het tegen elkaar laten opnemen. Er zouden al plannen zijn om de game zo'n vijf jaar te ondersteunen met updates en nieuwe content.

Rond dezelfde tijd als Invictus zou een Assassin's Creed-spel met de codenaam Obsidian uitkomen. Dit zou de remake van Assassin's Creed 4: Black Flag betreffen waar al geruime tijd geruchten over gaan. Ergens nadat de contentplanning voor Assassin's Creed Shadows ten einde komt (ongeveer twee jaar na release van de game) zou vervolgens 'Hexe' op de planning staan, een iets kleinere ervaring met - volgens eerdere geruchten - een focus op bovennatuurlijke krachten. De game zou ongeveer een jaar aan dlc-ondersteuning krijgen.

Ongeveer een jaar na Hexe zou een game met de codenaam Scarlet op de planning staan. Dit zou de volgende grote rpg in de reeks betreffen. Volgens Insider Gaming is de productie van dit spel inmiddels begonnen en zou het qua setting India, de Middenlandse Zee en de Azteken aanhouden. Dit zou gevolgd worden door Stardust, de volgende remake van een Assassin's Creed-game. Het is niet bekend waar de remake op gebaseerd is.

De laatste drie Assassin's Creed-games die op de planning staan, zijn Emerald, de derde rpg en de derde remake. Over de laatste twee titels is nog niets bekend, maar Emerald zou wederom een multiplayergame zijn met een vijfjarenplan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!