HBO’s The Last of Us is gemaakt voor de massa
Gamer.nl
Reviews

HBO’s The Last of Us is gemaakt voor de massa

Ondanks dat het medium steeds toegankelijker wordt, vormen videogames voor velen nog een behoorlijke drempel. Van The Last of Us zijn maar liefst 27 miljoen exemplaren verkocht, maar de aankomende HBO-serie spreekt in potentie een nog groter publiek aan. De serie is gemaakt voor de massa, maar dat hoeft geen slechte zaak te zijn, zo ondervonden we na het kijken van het complete eerste seizoen.

Sterker nog, The Last of Us op HBO is een van de beste live action-gameverfilmingen tot nu toe. Dat Naughty Dog-hoofd Neil Druckmann de serie samen met regisseur Craig Mazin schreef doet de productie duidelijk goed. Een gameverfilming moet immers op zichzelf staan, niet alleen de emoties die het interactieve aspect van het medium opwekken proberen te simuleren. Ondanks een aantal toondove opmerkingen van Mazin - over dat de dood van een acteur op het scherm meer indruk maakt dan ‘een aantal pixels’ – begrijpt The Last of Us dat uitstekend. Het is een rauwe, uitgebreide en vooral slimme weergave van het origineel.

©GMRimport

Vaderschap en rouw

De serie bewijst met name dat het verhaal van The Last of Us het waard is om wederom te vertellen, ondanks dat je als kijker dit keer niet achter de knoppen zit. De 85 minuten durende eerste aflevering neemt alle tijd om de spanning op te bouwen en onderbelichte personages als Sarah neer te zetten, om vervolgens tot een ontroerende climax te komen. The Last of Us is een verhaal over vaderschap, de morele dilemma’s die een dodelijke cordyseps-schimmel met zich meebrengt en het verlies van naasten – met een aantal gelaagde personages dat het geheel draagt.

Gelukkig weten ook de acteurs in de serie het verhaal de dragen. Pedro Pascal is duidelijk geknipt voor de rol van Joel, wiens gebroken versie nog liever z’n emoties uit met geweld dan met woorden. Ook springt zijn chemie met broer Tommy (Gabriel Luma) er uit, en keert gameactrice Merle Dandrice terug voor een sympathiekere versie van Marlene die het einde van de première nog meer gewicht geeft.

Ook Bella Ramseys versie van Ellie overtuigt, al zijn haar prestaties soms wat wisselvallig. Het ene moment raken haar recalcitrante opmerkingen jegens Joel en haar verwondering in de vergane wereld de juiste snaar, het andere moment komen specifieke uitspraken nogal geforceerd over. Dat is met name het geval tijdens scènes die rechtstreeks uit de games afkomstig zijn; je ziet duidelijk dat HBO daarmee liefhebbers van de games wil paaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Gedurfd

Na het spelen van de game is het immers onmogelijk om de verschillen tussen en overeenkomsten met de serie onopgemerkt aan je voorbij te laten gaan. Het kleurenpalet, de iconische muziek en kleding van personages ademen Naughty Dogs oorspronkelijke creatie. HBO’s The Last of Us zit vol kleine hints en twists, waaronder verrassend grote rollen voor Troy Baker en Ashley Johnson – die in de games de rollen van Joel en Ellie bekleedden – en voorbodes voor een onvermijdbaar tweede seizoen.

Ook legt het een aantal aspecten explicieter uit dan het bronmateriaal, wellicht uit angst dat een bredere doelgroep de suspension of disbelief verliest. De oorsprong van het schimmelvirus en een uitvoerige uitleg over hoe geïnfecteerden doorhebben dat mensen in de buurt zijn hadden wat ons betreft niet gehoeven, maar helpen nieuwkomers een verklaring te vinden die gamers voor lief nemen.

Tijdens sommige afleveringen durft de serie zelfs behoorlijk van het bronmateriaal af te wijken. In het geval van Bill en zijn partner Frank levert dat bijzonder emotionele scènes op die wellicht zelfs het hoogtepunt van de serie genoemd mogen worden. Druckmann en Mazin nemen wat dat betreft geen blad voor de mond: relaties waar eerder slechts naar werd gehint, worden nu expliciet in beeld gebracht, personages hebben lichamelijke beperkingen en de cast is diverser dan in het bronmateriaal. Wie The last of Us: Part 2 te ‘woke’ vindt, heeft bij deze verfilming niets te zoeken.

©GMRimport

Angstaanjagend

Ook de actie in de serie is vrij expliciet. Geïnfecteerden, voornamelijk de reguliere ‘runners’ en ‘clickers’, vormen een significante bedreiging voor Joel, Ellie en consorten en zijn angstaanjagend vormgegeven dankzij een mix van visuele en praktische effecten (een deel van de effecten in de reviewversie was nog niet final). Dat verklaart wellicht ook waarom ze maar mondjesmaat aanwezig zijn in de serie, en horror vaak plaatsmaakt voor de ontwikkeling die personages meemaken.

Dat is eigenlijk precies waarom deze verfilming zo goed werkt. Joels tragische verlies; Ellie’s volharding; Henry en z’n broertje Sam: The Last of Us zit vol scènes die indruk maken zonder al te veel te leunen op het medium waarop het gebaseerd is. Dat is anders dan geprezen games als The Last of Us: Part 2, Nier: Automata en Undertale, die het medium gebruiken om verhalen op een unieke manier te vertellen – bijvoorbeeld door spelers actief meerdere kanten van een conflict laten spelen of de consequenties van hun daden laten ervaren. Voor de reis van Joel en Ellie is dat niet nodig: die laat ongeacht tijd en medium een onvergetelijke indruk achter.

De eerste aflevering van The Last of Us verschijnt op 16 januari op HBO Max. Daarna volgt elke week een nieuwe aflevering.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!