Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje
Gamer.nl
Reviews

Moss: Book 2 is geen vervolg volgens het boekje

Terwijl iedereen zijn adem inhoudt voor meer informatie over PlayStation VR2, brengt Polyarc zonder veel fanfare het vervolg uit op een van de allerbeste vr-games voor de inmiddels ‘oude’ PlayStation VR. Er is echter geen reden om muisstil te zijn over Moss: Book 2. De studio is er wederom in geslaagd om van een piepkleine game iets grandioos te maken.

Het is alweer vier jaar geleden sinds de eerste Moss verscheen, maar wanneer we Book 2 opstarten is het alsof er geen minuut verstreken is. Niet alleen omdat het verhaal direct verdergaat waar het gebleven was, maar ook omdat de kleine muis Quill en haar fantasierijke wereld gelijk zo vertrouwd aanvoelen.

©GMRimport

Goddelijk persoonsperspectief

Net als in het eerste deel bekijk je de actie niet vanuit een eerstepersoonsperspectief, maar kruip je in de huid van een zogeheten Reader: een soort goddelijke entiteit die boven de spelwereld torent en Quill begeleidt tijdens haar avontuur. Door je hoofd en lichaam te bewegen bekijk je iedere situatie letterlijk vanuit een andere hoek, wat uiteraard ook regelmatig leidt tot de oplossing van een puzzel of het vinden van verzamelbare items.

Ondertussen bestuur en help je Quill tijdens haar avontuur om de wereld van Moss te behoeden voor een groot kwaad. Dat doe je door daadwerkelijk in de levels te reiken en blokken te verschuiven, loodzware deuren te openen en vijanden vast te houden zodat Quill ze kan bestoken met haar zwaard. Tot zover is er weinig nieuws aan de horizon en voelt Moss: Book 2 soms wel erg vertrouwd. Toch blijkt uit subtiele aanpassingen en vernieuwingen dat dit geen vervolg volgens het boekje is.

Magic Mouse

De hoofdrol is bijvoorbeeld niet langer alleen weggelegd voor Quill. Zij deelt de spotlight met onder andere jou als haar Reader. Quill communiceert nog steeds via gebarentaal en steekt haar kleine pootje regelmatig in de lucht voor een high-five, maar je beïnvloedt in dit deel ook haar wapens en manipuleert de omgeving met nieuwe krachten. Jouw band met Quill speelt bovendien een rol in het verhaal. Die connectie wordt meer dan tevoren op de proef gesteld.

Laat je echter niet misleiden door het schattige uiterlijk van de antropomorfe dieren: het verhaal van Moss wordt dan wel verteld als een sprookje, maar zoetsappig is het zeker niet. Het ontbreekt in Book 2 dan ook niet aan hartverscheurende momenten en bloedstollende confrontaties. En die kleine, schattige muis? Die kan venijnig van haar afbijten.

©GMRimport

Scherp wapen, scherpe geest

Zo krijgt Quills arsenaal ook een upgrade gedurende de game. Behalve zwaardvechten kan Quill met chakrams gooien en zwaait ze gevaarlijk een gigantische hamer rond. De afwisseling tussen deze wapens maakt het vechten een stuk minder monotoon, waarmee Moss: Book 2 gelijk een van de kritiekpunten op het origineel oplost. De manier waarop je wisselt tussen wapens is echter vrij omslachtig: je dient de touchpad in te drukken, waarna een zwevend menu opent waaruit je wapens ‘plukt’ en naar Quill sleept. Waarom dit niet simpelweg kan met een knop op de controller, is ons onduidelijk, zeker aangezien het gros van de knoppen op de DualShock 4-controller verder geen functie heeft.

Quills nieuwe gadgets maken ook de weg vrij voor diepgaandere puzzels. Door de aanvalsknop ingedrukt te houden en als Reader haar wapen aan te raken, kan Quill krachtige en vernuftige trucjes uithalen die vaak de sleutel tot de oplossing van een puzzel vormen. Een opgeladen chakram kan bijvoorbeeld in een muur geslagen worden, waarna Quill het vanaf een andere locatie kan terugroepen en op die manier schakelaars kan raken die voorheen onbereikbaar waren. Moss: Book 2 benut de unieke eigenschappen van Quills wapens en jouw nieuwe vaardigheden als Reader op creatieve wijze. De puzzels blijven daarbij tot het einde uitdagend.

©GMRimport

Ondersteboven

Het helpt dat de omgevingen erom smeken om verkend te worden. Dankzij vr wordt de schaal van de levels overtuigend overgebracht en deze zijn ondanks de korte speelduur (zo’n vijf uur) ook nog eens bijzonder afwisselend. Quill doorkruist torenhoge kastelen, verkent kolkend hete ondergrondse mijnen en bewandelt tussendoor ook mystieke bossen. Wanneer je denkt alles wel gezien te hebben, komt de game met nog een krankzinnige locatie op de proppen waarvan je letterlijk ondersteboven raakt. Polyarc bewijst wederom dat ze weten hoe je een oogstrelend spelletje maakt, ook al voelt de grafische kracht van de PSVR inmiddels wel gedateerd.

De af en toe haperende techniek is dan ook hetgeen wat ons ervan weerhoudt om van begin tot eind in de wereld van Moss te wanen. De PlayStation Camera lijkt soms de DualShock-controller uit het oog te verliezen, waardoor je wat hardhandig door de muren van een level beukt. Wat begint als een klein ongemak, kan al snel tot frustratie leiden wanneer je door de falende tracking niet op tijd Quills wonden geneest of überhaupt haar locatie niet kan bereiken met je magische cursor. Mogelijk is de ervaring beter als Moss: Book 2 naar andere vr-apparaten komt - we zijn dan ook benieuwd of de game ook voor de nieuwe PlayStation VR2 verschijnt.

Het is echter niet nodig om van een muis een olifant te maken, want Moss: Book 2 is over het algemeen een hele fijne game die zichzelf goed weet te vernieuwen ten opzichte van het briljante eerste deel. We zijn alvast benieuwd naar Polyarcs volgende project, of dit nou een derde Moss-boek is of een gloednieuw hoofdstuk voor de veelbelovende vr-studio.

Moss: Book 2 is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR (PlayStation 4).

Uitstekend
Conclusie

Nieuwe manieren om met de spelwereld te interageren zorgen voor een sterkere samenwerking tussen jou en Quill. Daardoor voelt Moss: Book 2 zowel vertrouwd als vernieuwend aan.

Plus- en minpunten
  • Kijkdooseffect is nog altijd ongeëvenaard, slimme en creatieve puzzels, prachtige spelwereld en soundtrack
  • Tracking hapert soms, wisselen van wapens is onhandig, technisch inmiddels een beetje gedateerd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!