Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset
PU.nl
Reviews

Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset

De PG16 Pro Gaming Headset is het eerste uitstapje van Austrian Audio op het gebied van gameaudio. Het bedrijf kent zijn oorsprong in de studioapparatuur. Austrian Audio is opgericht door technici en ontwerpers van audiogigant AKG nadat AKG besloot een samenwerking aan te gaan met Samsung en daarmee zijn productielijn te verplaatsen.

Austrian Audio PG16 Pro:                                           €139,-

Verbinding:                                                                       Miniack

Compatibiliteit:                                                               Ieder

RGB features:                                                                   Nee

De gebundelde krachten van deze oud-technici van AKG hebben onder andere geresulteerd in een herziene versie van de legendarische AKG C12-microfoon, de Austrian Audio OC818, en een aantal studiohoofdtelefoons met vernieuwende driver-technologie. De PG16 borduurt voort op de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio, maar is dankzij zijn microfoontje en klankeigenschappen volgens Austrian Audio uitstekend geschikt voor gamers.

Bouwkwaliteit

Omdat deze gameheadset is gebouwd door een pro-audio bedrijf, verschilt hij in gebruikservaring ietwat van de gemiddelde gameheadset. Er is geen ledverlichting, draadloze verbinding of uitgebreid softwarepakket. De PG16 Pro is zeer direct en eenvoudig: je sluit hem aan middels een minijackverbinding en je vindt geen enkele knop op de oorschelpen. Desalniettemin kost de headset 139 euro.

Dat prijspunt zie en voel je echter direct terug zodra je de PG16 in je handen houdt: de headset is ongelofelijk licht, maar zeer stevig. Grote delen van de constructie zijn gemaakt van metaal, waaronder de scharnieren aan de buitenkant van de hard plastic oorschelpen en de verstevigingen in de hoofdband. De oorschelpen zijn draai- en kantelbaar en de headset is ook nog volledig op te vouwen.

©GMRimport

De hoofdband is voorzien van een kussen van memory foam bedekt met een zeer zachte, synthetische leervariant. Ook de oorschelpen beschikken over kussens van memory foam en dezelfde, zachte bekleding. De kussens zijn daarnaast uitzonderlijk dik en dat maakt dat er heel veel ruimte tussen de drivers en je oren zit. Het draagcomfort van deze headset is dan ook uitzonderlijk; de PG16 kan zich moeiteloos meten met bijvoorbeeld het draagcomfort van de SteelSeries en is dankzij zijn lichte gewicht zelfs voor een nog langere periode comfortabel.

Er wordt een eenvoudige, stoffen draagtas meegeleverd waar de headset inpast als je hem opvouwt. Het enige kleine minpunt in de bouwkwaliteit van deze headset zijn de scharnieren die ervoor zorgen dat de oorschelpen in kunnen klappen richting de hoofdband. Deze zijn namelijk grotendeels van plastic.

High Excursion Drivers en de microfoon

We stipten al even de vernieuwende drivertechnologie aan die in de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio te vinden is. Dezelfde technologie, High Excursion Technology, zit ook in de drivers van de PG16. De magneet in deze drivers is zo vormgegeven dat deze zorgt voor een soepelere luchtverplaatsing, wat resulteert in een betere weergave van pieken en harde signalen. Daarnaast is het membraan in dit ontwerp dankzij zijn lichtheid ook nog eenvoudiger te stemmen, wat resulteert in een neutralere spectrale weergave en minder vervorming. Omdat alles in de constructie van de driver zo licht is, heeft de PG16 daarnaast een zeer lage impedantie van 25 Ohm.

Dat heeft in de praktijk een aantal voordelen. Het feit dat de headset goed omgaat met harde signalen, betekent dat hij dynamische informatie een stuk beter kan weergeven dan de gemiddelde gameheadset: hard en zacht hebben een grotere bandbreedte en het gevoel van impact is dus groter. De lage impedantie zorgt er daarnaast voor dat je met weinig versterking veel volume kunt generen. Dat maakt de PG16 prima geschikt voor gebruik met een controller.

De microfoon op de PG16 is zoals je mag verwachten van de ontwikkelaar van uitstekende kwaliteit. Hij klinkt behoorlijk fris en een stuk minder geknepen dan de gemiddelde gameheadsetmicrofoon. S- en t-klanken komen wel behoorlijk naar voren, dus het is zaak de microfoon iets verder van je mond te positioneren.

©GMRimport

De klank

Bij het luisteren naar muziek valt dit dynamische bereik direct op: elektronische muziek klinkt puntig en direct. Ook valt het stereobeeld positief op: de lokalisatie is echt ongelofelijk precies en je kunt uitzonderlijk veel breedte en diepte waarnemen. De PG16 klinkt daarnaast ongelofelijk open en transparant. Het helpt hierbij dat de oorschelpen zo ruim zijn opgezet, want zo wordt het gevoel van ruimte in de klank benadrukt. De enige kanttekening die te plaatsen valt bij de headset, is dat de hoge frequenties bij sommige genres wat overdreven naar voren komen. Voornamelijk bij moderne hiphop zorgt dit soms voor een ietwat onnatuurlijke balans.

Tijdens het gamen is die nadruk op de hogere frequenties geen probleem. Het zorgt juist voor een flinke dosis snelheid in de klank en legt bij shooters een aangename nadruk op de actie. Het stereobeeld valt ook tijdens het spelen positief op: de lokalisatie is echt uitzonderlijk goed. Een bijkomend voordeel is dat de PG16 zeer veel geluid van buitenaf blokkeert. Samen met het overtuigende, brede stereobeeld zorgt dit voor een groot gevoel van immersie.

Concluderend

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Dat maakt hem echter niet direct geschikt voor iedere gamer. Houd je namelijk van wat meer gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting, dan is deze PG16 niets voor jou. Ben je echter op zoek naar een simpele, maar ongelofelijk goed klinkende hoofdtelefoon zonder extra gimmicks, dan is de PG16 Pro Gaming Headsets precies wat je zoekt.

Uitstekend
Conclusie

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Mensen die meer van gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting houden kunnen de headset misschien beter laten liggen.

Plus- en minpunten
  • Comfort, lokalisatie, dynamisch precieze klank
  • Geen besturing op de oorschelpen van de headset

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!