Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset
Gamer.nl
Reviews

Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset

De PG16 Pro Gaming Headset is het eerste uitstapje van Austrian Audio op het gebied van gameaudio. Het bedrijf kent zijn oorsprong in de studioapparatuur. Austrian Audio is opgericht door technici en ontwerpers van audiogigant AKG nadat AKG besloot een samenwerking aan te gaan met Samsung en daarmee zijn productielijn te verplaatsen.

Austrian Audio PG16 Pro:                                           €139,-

Verbinding:                                                                       Miniack

Compatibiliteit:                                                               Ieder

RGB features:                                                                   Nee

De gebundelde krachten van deze oud-technici van AKG hebben onder andere geresulteerd in een herziene versie van de legendarische AKG C12-microfoon, de Austrian Audio OC818, en een aantal studiohoofdtelefoons met vernieuwende driver-technologie. De PG16 borduurt voort op de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio, maar is dankzij zijn microfoontje en klankeigenschappen volgens Austrian Audio uitstekend geschikt voor gamers.

Bouwkwaliteit

Omdat deze gameheadset is gebouwd door een pro-audio bedrijf, verschilt hij in gebruikservaring ietwat van de gemiddelde gameheadset. Er is geen ledverlichting, draadloze verbinding of uitgebreid softwarepakket. De PG16 Pro is zeer direct en eenvoudig: je sluit hem aan middels een minijackverbinding en je vindt geen enkele knop op de oorschelpen. Desalniettemin kost de headset 139 euro.

Dat prijspunt zie en voel je echter direct terug zodra je de PG16 in je handen houdt: de headset is ongelofelijk licht, maar zeer stevig. Grote delen van de constructie zijn gemaakt van metaal, waaronder de scharnieren aan de buitenkant van de hard plastic oorschelpen en de verstevigingen in de hoofdband. De oorschelpen zijn draai- en kantelbaar en de headset is ook nog volledig op te vouwen.

©GMRimport

De hoofdband is voorzien van een kussen van memory foam bedekt met een zeer zachte, synthetische leervariant. Ook de oorschelpen beschikken over kussens van memory foam en dezelfde, zachte bekleding. De kussens zijn daarnaast uitzonderlijk dik en dat maakt dat er heel veel ruimte tussen de drivers en je oren zit. Het draagcomfort van deze headset is dan ook uitzonderlijk; de PG16 kan zich moeiteloos meten met bijvoorbeeld het draagcomfort van de SteelSeries en is dankzij zijn lichte gewicht zelfs voor een nog langere periode comfortabel.

Er wordt een eenvoudige, stoffen draagtas meegeleverd waar de headset inpast als je hem opvouwt. Het enige kleine minpunt in de bouwkwaliteit van deze headset zijn de scharnieren die ervoor zorgen dat de oorschelpen in kunnen klappen richting de hoofdband. Deze zijn namelijk grotendeels van plastic.

High Excursion Drivers en de microfoon

We stipten al even de vernieuwende drivertechnologie aan die in de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio te vinden is. Dezelfde technologie, High Excursion Technology, zit ook in de drivers van de PG16. De magneet in deze drivers is zo vormgegeven dat deze zorgt voor een soepelere luchtverplaatsing, wat resulteert in een betere weergave van pieken en harde signalen. Daarnaast is het membraan in dit ontwerp dankzij zijn lichtheid ook nog eenvoudiger te stemmen, wat resulteert in een neutralere spectrale weergave en minder vervorming. Omdat alles in de constructie van de driver zo licht is, heeft de PG16 daarnaast een zeer lage impedantie van 25 Ohm.

Dat heeft in de praktijk een aantal voordelen. Het feit dat de headset goed omgaat met harde signalen, betekent dat hij dynamische informatie een stuk beter kan weergeven dan de gemiddelde gameheadset: hard en zacht hebben een grotere bandbreedte en het gevoel van impact is dus groter. De lage impedantie zorgt er daarnaast voor dat je met weinig versterking veel volume kunt generen. Dat maakt de PG16 prima geschikt voor gebruik met een controller.

De microfoon op de PG16 is zoals je mag verwachten van de ontwikkelaar van uitstekende kwaliteit. Hij klinkt behoorlijk fris en een stuk minder geknepen dan de gemiddelde gameheadsetmicrofoon. S- en t-klanken komen wel behoorlijk naar voren, dus het is zaak de microfoon iets verder van je mond te positioneren.

©GMRimport

De klank

Bij het luisteren naar muziek valt dit dynamische bereik direct op: elektronische muziek klinkt puntig en direct. Ook valt het stereobeeld positief op: de lokalisatie is echt ongelofelijk precies en je kunt uitzonderlijk veel breedte en diepte waarnemen. De PG16 klinkt daarnaast ongelofelijk open en transparant. Het helpt hierbij dat de oorschelpen zo ruim zijn opgezet, want zo wordt het gevoel van ruimte in de klank benadrukt. De enige kanttekening die te plaatsen valt bij de headset, is dat de hoge frequenties bij sommige genres wat overdreven naar voren komen. Voornamelijk bij moderne hiphop zorgt dit soms voor een ietwat onnatuurlijke balans.

Tijdens het gamen is die nadruk op de hogere frequenties geen probleem. Het zorgt juist voor een flinke dosis snelheid in de klank en legt bij shooters een aangename nadruk op de actie. Het stereobeeld valt ook tijdens het spelen positief op: de lokalisatie is echt uitzonderlijk goed. Een bijkomend voordeel is dat de PG16 zeer veel geluid van buitenaf blokkeert. Samen met het overtuigende, brede stereobeeld zorgt dit voor een groot gevoel van immersie.

Concluderend

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Dat maakt hem echter niet direct geschikt voor iedere gamer. Houd je namelijk van wat meer gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting, dan is deze PG16 niets voor jou. Ben je echter op zoek naar een simpele, maar ongelofelijk goed klinkende hoofdtelefoon zonder extra gimmicks, dan is de PG16 Pro Gaming Headsets precies wat je zoekt.

Uitstekend
Conclusie

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Mensen die meer van gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting houden kunnen de headset misschien beter laten liggen.

Plus- en minpunten
  • Comfort, lokalisatie, dynamisch precieze klank
  • Geen besturing op de oorschelpen van de headset

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames
Gamer.nl
Nieuws

EA en Codemasters stoppen met uitbrengen van WRC-rallygames

De samenwerking met WRC is voorbij

Electronic Arts en Codemasters stoppen met de ontwikkeling van rallygames, die tegenwoordig onder de naam EA Sports WRC worden uitgebracht.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De samenwerking met de World Rally Championship is beëindigd en ontwikkelplannen voor eventuele toekomstige rallygames zijn dan ook "gepauzeerd".

Codemasters leverde in 1998 de rallygame Colin McRae Rally af, en heeft sindsdien meerdere delen in die reeks en de Dirty Rally-serie uitgebracht. In 2021 werd de ontwikkelaar overgenomen door Electronic Arts. De laatste game in de rallyserie is voor nu EA Sports WRC, dat in 2023 uitkwam. Afgelopen maart kwam nog een uitbreiding voor het spel uit.

Eerder deze week bleek al dat er ontslagen vielen bij Electronic Arts - volgens geruchten gaat het om zo'n vierhonderd werknemers, waaronder een gedeelte van Respawn Entertainment. Het is op moment van schrijven niet bekend of er bij Codemasters ontslagen vallen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!