Review: Samsung HW-S60B-soundbar
Gamer.nl
Reviews

Review: Samsung HW-S60B-soundbar

De HW-S60B is een behoorlijk unieke soundbar: hij beschikt niet alleen over zeven speakers, als je hem combineert met een nieuwe Samsung-televisie kan hij ook draadloos Atmos en Dts: Virtual X ontvangen.

Tel daar ook nog de compatibiliteit met Smart-speakers bij op en je hebt in theorie een perfecte middenweg tussen soundbar en draadloze speaker voor in je woonkamer. Je schaft de HW-S60B aan voor 349 euro, maar het is ook mogelijk om het systeem uit te breiden met bijvoorbeeld een subwoofer. 

Bouwkwaliteit

Omdat er zoveel draadloos kan met deze soundbar, is de hoeveelheid in- en uitgangen op de onderkant beperkt: er is een Hdmi-Arc poort, een usb-ingang voor eventuele firmware updates, een optical-in en een stroompunt. Daarnaast is de HW-S60B zoals gezegd bluetooth- en wifi-compatibel.

De soundbar is behoorlijk compact en dankzij de afgeronde uiteinden oogt hij wat luxer dan wanneer het een simpele, rechthoekige staaf zou zijn. Er zitten zoals gezegd zeven speakers in de soundbar, waarvan er twee volledig naar buiten zijn gericht. Aan de achterkant van de soundbar vind je ook nog twee woofers die als het goed is zorgen voor wat extra slagkracht in het laag.

©GMRimport

De HW-S60B wordt geleverd met een simpele maar stevige afstandsbediening, stroomkabel en een korte high-speed hmdi-kabel. Zowel het draadloos verbinden met bluetooth als het bekabeld aansluiten werkt naadloos, simpel en ongelofelijk snel.

Compatibiliteit en modi

Samsung presenteert de HW-S60B als Dolby Atmos-soundbar. Het is echter belangrijk om te vermelden dat deze soundbar wellicht wel compatibel is met de codec, maar niet echt een Atmos-achtige luisterervaring weergeeft. Zoals we eerder al schreven, zitten er geen naar boven gerichte speakers in en als je de S60B aanschaft krijg je hier ook geen achterspeakers of subwoofer bij.

Hoewel de soundbar beschikt over vier woofers en drie tweeters, is de luisterervaring toch het meest te vergelijken met een hele brede 3.1-weergave. Daarmee is de luisterervaring behoorlijk kamervullend, maar zeker niet spectaculair in de hoogte. Wel beschikt de soundbar over een Dts:x-modus voor surround sound-simulatie; dit voegt iets toe aan de breedte, maar zorgt helaas ook voor onnatuurlijke versmeringen in het middengebied van het stereobeeld. Naast de Dts:x-modus zijn er ook de standaard-, adaptive-, music- en gaming modus.

©GMRimport

Klank en modi

Bij het beluisteren van muziek in de standard modus valt direct op dat de soundbar een hele vooruitgang is tegenover standaard televisiespeakers. Voornamelijk in de breedte en grootte van de luisterervaring is het een hele verbetering. Wel klinkt de soundbar in de lagere frequenties ietwat dunnetjes. In standaard modus is er daarnaast te weinig dynamisch bereik om muzikale contrasten overtuigend neer te zetten. De soundbar kan wel behoorlijk hard, maar de verschillen tussen hard en zacht zijn soms niet uitgesproken genoeg.

Bij het schakelen tussen de verschillende modi tijdens het luisteren naar muziek valt op dat ze niet alleen behoorlijk verschillen van elkaar, er zijn ook de nodige volumeverschillen tussen de diverse modi en dat komt ietwat slordig over. De adaptive modus valt bij het luisteren van muziek behoorlijk tegen. De soundbar lijkt zich inderdaad aan te passen, maar dit resulteert in een onrustige en iets geknepen klank.

Gek genoeg klinkt de gaming modus een stuk beter; alsof de diepte en breedte van het stereobeeld ineens opengaan. Er is in deze modus misschien wat minder focus en precisie in het midden van het stereobeeld, maar de algehele klank van muziek klinkt een stuk overtuigender en natuurlijk.

©GMRimport

Ook tijdens het gamen in de gaming modus valt op dat de soundbar behoorlijk breed klinkt. De speakers die aan de zijkant zorgen voor een groot geluidsveld en dat maakt de luisterervaring tijdens in-game actie behoorlijk immersief. Desalniettemin ontbreekt het bij de HW-S60B wel aan échte overtuigingskracht bij spectaculaire in-game momenten; dat heeft te maken met het eerder genoemde gebrek aan echt sublaag.

Ook in het middenlaag, voornamelijk zo rond de 500Hz, laat de klank wat te wensen over. In dit gebied is de HW-S60B niet precies genoeg en iets te uitgesproken, waardoor ruimtelijkheid en grootsheid in de spelwereld wat dozig en onnatuurlijk metalig vertaalt. Het is een eigenschap die bij muziek wat minder opvalt, maar bij het vertalen van grootse gamewerelden wel negatief in het oor springt.

Concluderend

De HW-S60B is een ongelofelijk veelzijdige soundbar. Dankzij de wifi-, bluetooth-, smart speaker-compatibiliteit kun je hem volledig draadloos inzetten. Daarmee is het een soort middenweg tussen draadloze bluetoothspeaker en soundbar. De klank van de S60B is daarnaast een hele vooruitgang op de speakers van je televisie. Heb je al een Samsung-televisie, dan kunnen de speakers van de soundbar en de tv ook nog eens samenwerken. Desalniettemin laat deze soundbar nog wel wat te wensen over.

Zo ontbreekt het aan echte overtuigingskracht in de lagere frequentieregionen. De prijs is niet gering en als je echt een complete geluidservaring wilt, zul je toch ook nog moeten investeren in een subwoofer en wellicht zelfs achterspeakers. Daarnaast is de soundbar dan wel Atmos-compatibel, maar kan hij niet echt hoogte in de klank weergeven. Dat maakt de HW-S60B voornamelijk geschikt voor iemand die al beschikt over een Samsung-televisie of iemand die zoekt naar een volledig draadloos integreerbare totaaloplossing voor in zijn woonkamer. Wil je een echt surround systeem met wellicht wat minder draadloze mogelijkheden, zijn er voor hetzelfde geld betere opties beschikbaar.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Samsung, of bekijk de officiële handleiding.

Oké
Conclusie

Dankzij de wifi-, bluetooth- en smart speaker-compatibiliteit kun je de HW-S60B volledig draadloos inzetten. Daarmee is het een soort middenweg tussen een draadloze bluetoothspeaker en soundbar die in zijn gebruikservaring voornamelijk uitblinkt als je al een splinternieuwe Samsung-televisie hebt. Zonder optionele subwoofer laat de klank wel wat te wensen over. Wil je een echt surround systeem met wellicht wat minder draadloze mogelijkheden, of heb je geen splinternieuwe Samsung-tv, dan zijn er voor hetzelfde geld betere opties beschikbaar.

Plus- en minpunten
  • Compact, strak design
  • Flexibel qua aansluitopties
  • Mist slagkracht in de lagere frequenties

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!