Ratchet & Clank: Rift Apart Preview - Next-gen begint op 11 juni

Geplaatst: 12 mei 2021 om 16:00Aangepast: 12 mei 2021 om 15:59
Afgelopen week was Florian de allergrootste mazzelpik van de redactie, aangezien hij presentaties mocht bijwonen van Ratchet & Clank: Rift Apart en de ontwikkelaars kon interviewen! Hij kan die grijns nog steeds niet van z’n gezicht halen.

Sony had in samenwerking met ontwikkelaar Insomniac Games een speciale website beschikbaar gesteld voor de media, waarop ik via verschillende portals presentaties kon bijwonen, nieuwe gameplaybeelden kon checken en Mike Fitzgerald (technical director) en Marcus Smith (creative director) een paar vragen mocht stellen. In deze preview vind je de belangrijkste info van het event!


Dimensionator

In de nieuwe gameplaybeelden werden verschillende werelden getoond, waaronder het eerste level en de tutorial. Hierdoor is de opzet van het verhaal iets duidelijker geworden. Clank heeft namelijk - zonder dat Ratchet dat wist - de bekende Dimensionator gefikst en aangepast, zodat Ratchet op zoek kan gaan naar zijn familie en andere Lombax-soortgenoten. Heel lief van ‘m, maar Dr. Nefarious heeft uiteraard hele andere plannen.

Ratchet1

Net als Clank de Dimensionator aan Ratchet wil geven, verschijnt Dr. Nefarious op het toneel en steelt hij op een superklunzige manier het krachtige wapen, waardoor er overal portals verschijnen naar andere dimensies. Dr. Nefarious verdwijnt in een portal die daarna meteen dichtklapt en het nieuwe avontuur van het dynamische duo kan beginnen.

Ratchet & Clank: Rift Apart is dan officieel wel een vervolg op Into The Nexus, maar het is een compleet nieuw en opzichzelfstaand verhaal, dat door iedereen gevolgd kan worden. Het is dus geen probleem als je eerdere games in de reeks niet hebt gespeeld.


Drake en Sully

Het leuke is dat er details van wat er eerder is gebeurd in-game en in tussenfilmpjes besproken wordt door Ratchet en Clank, in plaats van dat dit via een soort re-cap video duidelijk wordt gemaakt. De interactie tussen de personages is dan ook indrukwekkender dan ooit en ze reageren echt op wat er om hun heen gebeurt tijdens het spelen.

Ratchet2

De interactie is zo goed uitgewerkt, dat het mij flashbacks gaf aan de manier waarop Nathan Drake en Sully met elkaar lullen tijdens het spelen van de Uncharted-games. De chemie tussen Ratchet en Clank is serieus fantastisch en de vriendschap is beide personages overduidelijk heel veel waard. Het is zó aandoenlijk, grappig en zelfs ontroerend!


Charmant bijdehandje

Als ik het over aandoenlijk heb, moet ik automatisch over Rivet beginnen, de nieuw speelbare, vrouwelijke Lombax in de game. Rivet is een soort van alternatieve versie van Ratchet uit een andere dimensie, die ook helemaal niet van het bestaan van Ratchet afweet. Clank belandt in z’n eentje in een andere dimensie waar hij Rivet tegenkomt. Op deze manier komt ze achter het bestaan van Ratchet en gaat ze samen met Clank naar hem op zoek.

Ratchet3

Rivet is wat moves en wapens betreft een exacte kopie van Ratchet, maar dat geldt zeker niet voor haar persoonlijkheid! Rivet is een pittige tante die weet wat ze wil, maar ze is niet zo sociaal als Ratchet en is zelfs een beetje schuw, aangezien ze alleen is opgegroeid. Ze heeft altijd voor haarzelf moeten zorgen en daardoor heeft ze een flinke attitude opgebouwd. Rivet is een charmant bijdehandje, die niet met zich laat sollen.

In Rift Apart speel je met Ratchet of Rivet, afhankelijk van de dimensie waarin je je bevindt, al lopen de dimensies op een gegeven moment door elkaar en komen de twee helden bij elkaar in dezelfde dimensie terecht. Rivet en Ratchet gaan elkaar dus tegenkomen, maar wat er precies gaat gebeuren is mij ook niet duidelijk.


Details

Door de kracht van de PlayStation 5 zijn de levels veel groter dan we gewend zijn van de serie. Iedere wereld is gigantisch, heeft een eigen verhaal en is veel minder gescript dan in vorige delen. Er zijn nu oprecht meerdere wegen die naar het eindpunt leiden.Nieuwe gebieden worden ontgrendeld naarmate je meer gadgets krijgt, waardoor het zin heeft nog eens terug te keren naar werelden waar je al eerder bent geweest.

Ratchet4

En ze zijn gedetailleerder dan ooit! Insomniac Games gebruikt een techniek waarbij er alleen wat op het beeld te zien is wordt gerenderd. Assets worden live ingeladen als je bijvoorbeeld de camera draait. Hierdoor blijft er veel meer kracht en ruimte beschikbaar in vergelijking met wanneer het hele level klaarstaat in het geheugen. Het is een technisch verhaal, maar het belangrijkste is dat het resulteert in bizar gedetailleerde omgevingen en textures, die ik nog nooit eerder in een game heb gezien.


Pure magie

We hebben inmiddels allemaal in de verschenen trailers gezien hoe je binnen no-time kunt switchen van werelden door het gebruik van portals in de game. In plaats van dat je naar een laadscherm zit te kijken, of Ratchet met zijn vliegschip van planeet naar planeet reist, loop je nu door een portal en letterlijk anderhalve seconde later sta je in een compleet nieuwe wereld. De manier waarop dit gebeurt is oprecht next-gen te noemen. Dit zou absoluut niet mogelijk zijn op de PS4!

Het switchen tussen werelden via de portals is mind-blowingly vet, maar misschien nog wel zieker is hoe je binnen dezelfde wereld af en toe van dimensie kunt wisselen. Iedere wereld bestaat namelijk in meerdere dimensies en via een speciale Dimension Sphere kun je van dimensie switchen. Dit doe je door er een mep tegenaan te geven met Ratchet of Rivet.

Ratchet5

Wanneer je dit doet, verandert de hele wereld direct om je heen. Kleuren veranderen, er zijn andere vijanden, omgevingen ogen net even anders en ga zo maar door. Hier hoef je niet op te wachten; het gebeurt direct voor je neus! Dit is zo’n WTF-moment, dat Insomniac er in de presentatie een GIF van had gemaakt, zodat je het achter elkaar kon zien gebeuren. Het is niets minder dan pure magie.

Tot slot zijn er ook een shitload aan optionele portals te vinden, die je naar een soort van bonuslevels transporteren. Dit zijn wat kleinere levels, die zelfs al volledig te zien zijn voordat je door de portal loopt. Oh man, er valt zoveel te zien en ontdekken!


Gamers game

Ook in Rift Apart zijn er weer geweldige en bizarre wapens te vinden, die eigenlijk alleen in een Ratchet & Clank-game kunnen bestaan. Zo is er de Topiary Sprinkler, waarmee je vijanden in planten kunt veranderen, een Richochet-wapen dat het beste te omschrijven valt als een in-game flipperkast, Mr. Funghi de paddenstoel die met je meevecht, een zwaar overdreven shotgun genaamd The Enforcer en nog veel meer.

Ratchet6

Het leuke is dat er in Rift Apart meer diversiteit qua vijanden aanwezig is dan ooit tevoren. Ze hebben allemaal een zwaktepunt. Je wordt dus eigenlijk verplicht meer te wisselen tussen wapens om zo alle vijanden te overmeesteren, in plaats van dat je alleen maar van wapen wisselt voor de lol. Hierdoor voelt Rift Apart nog meer aan als een ‘gamers game’. Ook heb ik het gevoel dat de moeilijkheidsgraad iets hoger ligt dan normaal.

Om het feestje compleet te maken, maakt Rift Apart volledig gebruik van de mogelijkheden van de DualSense-controller. Hierdoor voelen alle wapens anders aan in je handen en is het zelfs mogelijk om de alt-fire van ieder wapen te gebruiken door de triggers maar voor de helft in te drukken. Ieder wapen heeft dus twee verschillende modi, die je zelf kunt inzetten wanneer je wilt.


Next-gen

Insomniac Games zit in een uitzonderlijke positie. De studio heeft zo’n beetje als enige al eerder een triple-A game voor de PS5 uitgebracht in de vorm van Spider-Man: Miles Morales. Hier heeft de studio een hoop van geleerd en toegepast in de nieuwe Ratchet & Clank. Dit is te merken aan de techniek achter de game, aan de manier waarop alles zo gruwelijk gepolijst is en de bijna ongelooflijk mooie graphics.

Ratchet & Clank: Rift Apart is zonder overdrijven de mooiste game die ik ooit heb gezien. Het doel van de studio is om de game er net zo mooi uit te laten zien als de Ratchet & Clank-animatiefilm en dat is ze op wonderbaarlijke wijze gelukt. Van de details in de vele verschillende werelden, tot de vacht van Ratchet en Rivet; het ziet er verbluffend mooi uit en zet een nieuwe standaard voor games.

Ratchet7

Zelfs als ik heel kritisch kijk naar wat ik heb gezien tijdens de presentaties, kan ik nog geen punten ontdekken waarvan ik vind dat daar wat meer aandacht aan besteed had mogen worden. Het enige waar ik bang voor ben is dat Rivet iets te veel de spotlight gaat pakken, maar ook dat komt eigenlijk alleen maar voort uit mijn liefde voor Ratchet.

Ik ben niet snel sprakeloos, maar na de presentaties en het zien van de uitgebreide gameplaybeelden kon ik urenlang alleen maar wegdromen van het moment dat ik de game over een paar weekjes zelf ga spelen. Zet het in je agenda: next-gen begint op 11 juni met Ratchet & Clank: Rift Apart!


Bonus

Hieronder voor de fans nog wat vette concept art!

Concept1

Concept2

Concept3

Concept4

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..