Superhot - Review

Geplaatst: 26 februari 2016 om 11:30Aangepast: 26 februari 2016 om 12:34
SUPER. HOT. SUPER. HOT. SUPER. HOT. SUPER. HOT. SUPER. HOT. SUPER. HOT. SUPER. HOT. SUPER. HOT. Effe dachten we dat Nino op de redactie zat te Tinderen, maar Superhot blijkt de naam van een game te zijn. Een spel dat volgens onze Chewbacca nog best geinig is ook.

Dit is een ingekorte versie van de review uit de volgende PU, deze ligt 22 maart in de winkel/op je deurmat

Als we de makers van Superhot moeten geloven, staat het first-person shooter genre al stil sinds de release van DOOM in 1993. Of dat waar is, laat ik nu even in het midden, maar de jongens van het Poolse Superhot Team (originele naam…) hebben in ieder geval hun best gedaan om iets origineels te bedenken. Hun missie begon in 2013 tijdens de 7 Day FPS Challenge, een gamejam waar indie ontwikkelaars één week de tijd kregen om een first-person shooter te bouwen. 

Supersucces

Het team achter Superhot bouwde een experimentele shooter waarin de tijd alleen beweegt als de speler beweegt. Dit zorgt voor zeer stijlvolle actie, die doet denken aan de beste momenten uit films als The Matrix en het werk van regisseur John Woo.

Het experiment bleek een succes; het prototype was populair en het team besloot de eigenzinnige game uit te brengen via Steam Greenlight. Superhot ontving vervolgens binnen een week zoveel stemmen dat hij werd goedgekeurd voor release, iets dat nog nooit eerder zo snel was gebeurd.

Door de grote vraag besloten de ontwikkelaars de scope van de game te vergroten, en een Kickstarter was geboren. Ook tijdens de crowdfunding ronde bleek het idee van Superhot aan te slaan, want de game schoot het beoogde doel van 100.000 dollar snel voorbij om in totaal een kwart miljoen op te halen. 

Superhot.exe

We zijn inmiddels ruim een jaar verder en Superhot is een feit. Het originele concept van een shooter waarin de tijd alleen doorloopt als de speler beweegt, is nog altijd het belangrijkste aspect, maar de Poolse ontwikkelaars hebben er een interessante game omheen weten te bouwen.

Het spel begint met een mysterieuze boodschap van een anonieme hacker die je een pakketje met superhot.exe toestuurt, vanaf dat moment reis je door een bizarre wereld met grijze omgevingen en knalrode vijanden. Het verhaal heeft niet heel veel om het lijf en is meer een vehikel voor de ruim dertig levels die je in de Story mode af moet werken, maar het is in ieder geval meer dan ik had verwacht toen ik aan de game begon.

Superweinig variatie

In de Story mode ben je zo’n tien uur vooral bezig met het ontwijken van kogels in steeds benardere situaties. Door kogels te ontwijken, vijanden op hun smoel te pompen en met diverse objecten te smijten, leg je iedereen om, en aan het eind word je getrakteerd op een non-slow-motion versie van je handelingen.

Ter afwisseling krijg je soms melee-wapens (zwaarden, golfclubs) en in sommige levels moet je rekening houden met obstakels als rijdende auto’s, maar verder zit er niet bijster veel variatie in de verhalende modus.

Super veel content

Gelukkig is er in de rest van de game genoeg content te vinden om de prijs van 23 euro te rechtvaardigen. Je kan je replays opslaan en uploaden naar een Instagram-achtige site, er zitten uitgebreide mogelijkheden voor speedruns in, na het uitspelen unlock je een Endless mode waarmee je eindeloos (duh) lang kan doorgaan om high scores te vestigen en er zijn een aantal New Game+ modi die de game op interessante manieren moeilijker maken (geen guns, snellere kogels, enzovoorts).

Conclusie

Lees Meer


Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..

Opmerkingen

Login of maak een account en praat mee!

Er zijn nog geen reacties geplaatst.Login om een reactie te plaatsen.

Gerelateerde artikelen

Meer artikelen tonen
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..
Power UnlimitedLaden..